|
کدخبر: 274761

درخواست عجیب این دختر افغان از سازمان ملل+ جزئیات

سمیه فاروقی کاپیتان تیم دختران رباتیک افغانستان در هفتاد و هفتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد از رهبران جهان خواست، اجازه ندهند افغانستان به گورستان رویاهای دختران تبدیل شود و تاکید کرد که ممکن است هزاران دختر دیگر تنوانند به مدارس بازگردند.

سمیه فاروقی  در حضور رهبران جهان در آغاز مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک درباره  وضعیت دختران افغانستان سخنرانی کرد.

وی خطاب به رهبران جهان گفت: "اگر دختران افغان مستحق تحصیل هستند، اجازه ندهید من و خواهران افغانم قربانی سیاست‌های جهانی شویم. " وی در ادامه افزود طالبان وجود ما را از جامعه کاملا حذف می‌کنند و ممکن است هزاران دختر دیگر تنوانند به مدارس بازگردند. بسیاری از آنها همین حالا ازدواج کرده‌اند.  

طالبان پس از به قدرت رسیدن در افغانستان مدارس را به روی میلیون‌ها دختر افغان بستند و تاکنون هیچ نشانه‌ای از بازگشایی مدارس دیده نمی‌شود. این درحالی ایت که سال گذشته در تاریخ ۱۸ سپتامبر مدارس پسرانه کار خود را از سرگرفتند و طالبان در آن زمان اعلام کرد که در بهار سال جاری تمام مدارس بازگشایی می‌شوند اما آنها به وعده خود عمل نکردند و تاکنون به دختران بالاتر از کلاس ششم اجازه آموزش داده نشده است.  

طالبان تا امروز به شیوه‌های مختلف تعطیلی مدارس را توجیه کرده‌اند. «نورالله منیر» سرپرست وزارت آموزش و معارف طالبان در اظهارات اخیر خود گفت مدارس دخترانه در افغانستان به دلیل " مشکلات فرهنگی " تعطیل هستند و مردم در شرایط فعلی نمی‌خواهند دختران خود را به مدارس بفرستند. این اظهارات واکنش‌های منفی گسترده‌ای در پی داشته است. 

«نصیراحمد فایق» سرپرست نمایندگی دائمی افغانستان در سازمان ملل، به نمایندگی از مردم افغانستان در روز آخر این نشست سخنرانی خواهد کرد.

مجمع امسال سازمان ملل از ۲۰ سپتامبر آغاز و تا ۲۶ این ماه به مدت ۶ روز ادامه خواهد داشت.

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها