|
کدخبر: 274558

هند هم علیه جنگ اوکراین موضع گرفت

به نظر می رسد نارندرا مودی، نخست وزیر هند مستقیماً حمله مسکو به اوکراین را محکوم کرده و به ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه گفته است که اکنون زمان جنگ نیست.

مودی به پوتین گفت که باید در مسیر صلح حرکت کند و اهمیت دموکراسی، دیپلماسی و گفتگو را به او یادآوری کرد.

این اظهارات مودی در جریان دیدار رو در رو در روز جمعه در حاشیه نشست سازمان همکاری شانگهای بیان شد و بر انزوای فزاینده روسیه در صحنه دیپلماتیک افزود.

مودی در گفت‌وگو با پوتین گفت: دوران، دوران جنگ نیست و ما بارها با شما تلفنی درباره این موضوع صحبت کرده‌ایم که دموکراسی، دیپلماسی و گفت‌وگو همه چیزهایی هستند که جهان را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

وی افزود: ما قطعاً فرصتی خواهیم داشت تا در روزهای آینده درباره چگونگی حرکت در مسیر صلح گفتگو کنیم.

پوتین در پاسخ به نخست وزیر هند گفت که از نگرانی های وی آگاه است.

پوتین گفت: من از موضع شما در مورد درگیری در اوکراین و نگرانی های شما در اینباره آگاهم. ما می خواهیم همه اینها هر چه زودتر پایان یابد.

انتقاد آشکار مودی از تهاجم روسیه، آخرین شکست برای پوتین است که نیروهایش در هفته های اخیر متحمل یک سری شکست های بزرگ در میدان نبرد شده اند. اوکراین مدعی است حدود ۸۰۰۰ کیلومتر مربع از قلمرو را بازپس گرفته است.

دهلی نو، مانند پکن، روابط مستحکمی با مسکو دارد که قدمت آن به دوران جنگ سرد بازمی‌گردد و تاکنون تا حد زیادی از محکوم کردن تهاجم روسیه به اوکراین خودداری کرده بود.

هند پیش از این در رای گیری قطعنامه های سازمان ملل علیه مسکو غایب بوده و علی رغم تلاش های ایالات متحده برای همسو کردن این کشور با واشنگتن، سعی کرده موضع مشخصی درباره روسیه نگیرد.

نارندرا مودی نخست وزیر هند در توضیح بی طرفی این کشور درباره جنگ اخیر در اوکراین گفت: هند هم با روسیه و هم با اوکراین در ارتباط است و به همین دلیل در این درگیری موضع بی طرفانه ای را اتخاذ کرده‌ایم. چندین نیاز هند از نظر اقتصادی، امنیتی، آموزشی و سیاسی به روسیه و اوکراین مرتبط است. از آنجایی که ما با هر دو کشور در ارتباط هستیم، به طور دائم خواستار صلح و حل مسائل از طریق گفت و گو هستیم. هند طرفدار صلح است و امیدواریم همه مسائل از طریق مذاکره حل شوند.

 

چرا هند موضع بی طرفی گرفت؟

۱) هند به طور تاریخی دیدگاهی مثبت نسبت به مسکو دارد و آن را شریک قابل اعتماد خود تلقی می کند. مسکو در طول جنگ ۱۹۷۱ هند و پاکستان از دهلی‌نو در برابر فشارهای ایالات‌متحده حمایت کرد. علاوه بر این، روسیه برخلاف ایالات‌متحده هرگز درمورد تحولات سیاست داخلی هند اظهار نظر و دخالتی نکرده است. به عنوان مثال، واشنگتن نارندرا مودی را در سال ۲۰۰۵ به دلیل نقشش در شورش های مذهبی در گجرات تحریم کرد. چنین دخالت هایی از جانب غرب، هند را بیشتر به سوی روسیه متمایل کرده است.

۲) هند در زمینه خرید تسلیحات نظامی به شدت به روسیه وابسته است. حدود ۹۷ درصد از تانک های جنگی، ۱۰۰ درصد از خودروهای جنگی زرهی، ۶۷ درصد از زیردریایی ها، ۶۸ درصد از موشک های کروز ضد کشتی و ۹۷ درصد از هواپیماهای جنگنده هند، ساخت روسیه هستند.

۳) هند پیوسته خود را دررقابت با چین در نظر می گیرد و سعی دارد خود قدرت برتر در آسیا باشد. علاوه بر این تنش های مرزی میان چین و هند از دیگر عواملی است که هند را نگران می کند. در چنین شرایطی هند تمایل ندارد تا با دوری گزیدن از مسکو و محکوم کردن حمله روسیه به اوکراین، شرایط را برای عمیق تر شدن روابط چین و روسیه فراهم کند.

 

ارسال نظر