|
کدخبر: 274265

آیت‌الله رئیسی وارد سمرقند شد

رئیس جمهور اسلامی ایران که به دعوت رسمی همتای ازبکی خود عازم این کشور شده بود، دقایقی قبل وارد سمرقند شد و مورد استقبال نخست وزیر ازبکستان قرار گرفت.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت، غلامحسین اسماعیلی رییس دفتر رییس جمهور آیت الله رییسی را در این سفر سیاسی و اقتصادی همراهی می‌کنند.

حضور در بیست ‌و یکمین دوره اجلاس شانگهای در شهریور ۱۴۰۰ نخستین سفر خارجی‌ آیت الله رییسی بود که به دعوت رسمی امام‌علی رحمان همتای تاجیک خود و برای حضور و سخنرانی در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای به این کشور سفر کرد.

آیت الله رئیسی در این سفر پس از استقبال رسمی از سوی همتای ازبکی میزبان بیست ‌دومین دوره اجلاس شانگهای، با شوکت میرضیایف دیدار ‌گفت و گو می کند و سپس چند سند همکاری بین مقامات دو کشور ایران و ازبکستان در حضور رئیسان جمهور به امضا می رسد.

رئیس جمهور همچنین علاوه بر سخنرانی در این دوره از اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای که در روزهای پنجشنبه و جمعه - ۲۴ و ۲۵ شهریور - در سمرقند برگزار می شود، در حاشیه نشست با سران کشورهای شرکت کننده دیدار و گفت و گو می کند. 

ایران به  دنبال نقش آفرینی و حضور فعال در منطقه

آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز چهارشنبه قبل از سفر به ازبکستان در پاویون فرودگاه مهرآباد در جمع خبرنگاران اظهار داشت: این سفر به دعوت رئیس جمهور ازبکستان برای دیدار دو جانبه رسمی و شرکت در اجلاس سران سازمان همکاری‌های شانگهای انجام می‌شود.

وی ادامه داد: هدف از این سفر تقویت سیاست همسایگی، تقویت همگرایی و عمق بخشیدن به چندجانبه گرایی است؛ بدون تروید در سیاست همسایگی در گام نخست توانستیم اعتماد سیاسی متقابل را تقویت کنیم و در گام دوم نقش‌آفرینی جمهوری اسلامی ایران و حضور فعالش در منطقه را دنبال می کنیم به نحوی که بتوانیم با زیرساختهایی که در آسیا و کشورهای همسایه وجود دارد و قدرت و توان اقتصادی، نظام پولی و بانکی و همه پیشرفت های امروز منطقه و ظرفیت ها را کنار هم قرار دهیم و بهترین استفاده را برای منافع ایران داشته باشیم.

رئیسی با بیان اینکه دیدارهای دوجانبه در حاشیه اجلاس سران شانگهای به توسعه روابط منطقه کمک می‌کند، ادامه داد: در این دیدارها با سران کشورهای عضو سازمان همکاری‌ شانگهای درباره مسائل منطقه‌ای، و توسعه بین‌المللی گفت‌وگو می‌کنیم تا ایران در منطقه و جهان بیش از قبل نقش آفرینی کند و اثر بخش باشد.

وی ابراز امیدواری کرد که این سفر در راستای سفرها و ارتباطاتی که با کشورهای همسایه داریم، گامی برای توسعه و تقویت هر چه بیشتر روابط ایران و کشورهای همسایه و منطقه باشد.

نخستین سفر رییس جمهور ایران به ازبکستان پس از ۱۸ سال

معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور هم در گفت و گو با ایرنا از امضای ۱۷ سند همکاری با ازبکستان و ۱۰ دیدار رئیس‌جمهور با مقامات کشورهای مختلف از جمله چین، روسیه و هند در سفر سه روزه آیت‌الله رئیسی به سمرقند خبر داد.

محمد جمشیدی درباره برنامه های آیت الله رئیسی در سفر سه روز توضیح داد که پس از ۱۸ سال این نخستین سفر رییس جمهور ایران به ازبکستان است که دیدار با همتای و برگزاری نشست‌های دو جانبه و گفت‌وگوهای اقتصادی و جلسه مشترک از برنامه روز نخست است.

معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور، حضور در اجلاس شانگهای و انجام ۱۰ دیدار دوجانبه با سران کشورهای عضو ‌ و دیدار جداگانه با شی جین پینگ رئیس‌جمهور چین، رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه، نارندرا مودی نخست‌وزیر هند و همچنین سران پاکستان، بلاروس و کشورهای حوزه قفقاز را از برنامه های دومین روز سفر آیت الله رئیسی عنوان کرد و گفت که سخنرانی آیت‌الله رئیسی در اجلاس و دیگر برنامه‌های جانبی از سومین روز سفر رییسی جمهور به ازبکستان است.

 

مشخص شدن عضویت دائم ایران در سازمان شانگهای 

رئیس انجمن دوستی ایران و چین در توصیف اهمیت پیوستن ایران به این سازمان گفت که سازمان همکاری شانگهای به دلیل حضور دو عضو دائم شورای امنیت(چین و روسیه) در این نهاد و نیز عضویت چهار کشور از قدرتهای هسته ای جهان(چین، روسیه ، هند و پاکستان) دراین سازمان منطقه ای ، وجود بیش از ۴۰ درصد کل جمعیت جهان در جغرافیایی تحت پوشش کشورهای عضو این سازمان و نیز اختصاص بیش از ۲۵ درصد کل GDP جهان به کشورهای عضو سازمان شانگهای، باعث شده که این سازمان از اهمیت انکارناپذیر در جهان برخوردار باشد.‌

علاالدین بروجردی این را هم گفت که عضویت ایران هم به عنوان قدرت بزرگ غرب آسیا و قدرت بزرگ انرژی منطقه در خانواده این سازمان منطقه ای، باعث تقویت جایگاه آن خواهد شد.

همچنین معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه درباره عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای گفت که حضور ما به عنوان عضو پس از این سفر مشخص می شود و این بار مهمانان زیادی از جمله آذربایجان دعوت شده‌اند و کشورهای مختلفی هم به شکل ناظر و مهمان ویژه شرکت می‌کنند.

مهدی صفری گفت که روابط ایران با ازبکستان رشد بسیار خوبی داشته است و حدود ۱۸ تا ۲۳ سند در بخش‌های مختلف از جمله انرژی برای امضا آماده شده که البته ممکن است تعداد این اسناد بیشتر هم باشد.  

گریزی بر اهم‌دستاوردهای اجلاس شانگهای برای ایران در سال در سال گذشته 

-آغاز روند عضویت رسمی ایران در سازمان شانگهای به عنوان یک‌موفقیت دیپلماتیک

-برگزاری دیدارهای متعدد و دوجانبه آیت الله رییسی با برخی سران کشورهای همسایه و منطقه و توافق بر حل مشکلاتی در روابط ایران با برخی کشورهای همسایه 

-گشایش فصلی نوین در روابط به عنوان نقطه عطف برای گسترش ارتباطات منطقه‌ای ایران 

-اجرایی کردن سیاست خارجی دولت در زمینه دیپلماسی اقتصادی و سیاست همسایگی 

-از سرگیری روابط راهبردی و همکاری های دوجانبه بین تهران و دوشنبه و سفر رییس جمهور تاجیکستان به ایران در خردادماه امسال و امضا چند سند همکاری در حوزه‌های اقتصادی،‌ علمی، سیاسی و فرهنگی 

 

ارسال نظر