|
کدخبر: 272864

تخت روانچی از سازمان ملل رفت

مجید تخت روانچی دیپلمات نام آشنای جمهوری اسلامی ایران تا ساعاتی دیگر نیویورک را ترک می کند تا "امیرسعید ایروانی" دیگر دیپلمات ارشد و توانمند ایرانی جانشین او در نمایندگی ایران در سازمان ملل شود.

سیاست تخت روانچی از سازمان ملل رفت

تخت‌روانچی در مراسم خداحافظی با دیپلمات‌های ایرانی در محل نمایندگی ایران در سازمان ملل، جانشین خود "امیرسعید ایروانی" را دیپلماتی توانمند و بسیار خوش اخلاق توصیف کرد و گفت: با آقای ایروانی در دوران تصدی سمت های مختلف، ارتباط کاری نزدیکی داشته ام و او از دوستان بسیار خوب و صمیمی، خوش اخلاق و توانمند است.

"امیر سعید ایروانی" سفیر و نماینده  دائم جدید جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در نیویورک پیش از این، دبیر شورای راهبردی روابط خارجی و معاون سیاست خارجی و امنیت بین المللی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و نیز کاردار ایران در عراق بود.

 تخت روانچی، دیپلمات های جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل را نیز توانمند و فعال توصیف کرد و افزود: هر یک از دیپلمات های کشورمان در این نمایندگی، در حوزه های کاری خود از هیچ تلاشی برای کشور فروگذار نکرده  و برای خدمت به مردم عزیز ایران و رضای خداوند متعال همواره تمام توان خود را بکار گرفته اند.

او روابط میان دیپلمات های ایرانی در نمایندگی ایران در سازمان ملل  و نیز میان خانواده های آنان را در شرایط سخت کاری و دور از وطن، دوستانه و صمیمانه توصیف کرد و با قدردانی از همه دیپلمات‌هایی که طی دوره تصدی سفارتش با او همکاری داشتند،  برای سفیر و نماینده دائم جدید ایران در سازمان ملل و دیگر دیپلمات های ایرانی آرزوی توفیق و خدمت به ملت عزیز ایران را کرد.

تخت روانچی با یادآوری شرایط اقتصادی کشور و ملت بزرگ ایران اظهار داشت: باید در عین سختی هایی که در ماموریت و زندگی در خارج از کشور داریم ، همواره فراموش نکنیم که نماینده مردم و ملتی  هستیم که باید در جهت ارتقای نام جمهوری اسلامی ایران و کمک به کاهش فشارها بر مردم عزیزمان تلاش کنیم.

او دوره مسوولیت خود را توفیقی الهی و سخت ترین لحظات کاری‌ خود را دوره تحرکات آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران برای بازگرداندن تحریم ها دانست و تصریح کرد: سخت ترین لحظات این دوره کاری، زمانی بود که آمریکا تلاش داشت تحریم ها علیه ایران را بازگرداند و بحث مکانیسم ماشه و تحریم تسلیحاتی مطرح بود.

تخت روانچی با بیان اینکه در آن زمان، آخرین بار، آمریکایی ها در مجمع عمومی سازمان ملل شکست خوردند، افزود: آن دوران، واقعا دوران سختی بود و خدا را شاکرم به یاری او و با کمک همکارانم  در حد توان در این عرصه تلاش کردیم .

دیپلمات ارشد ایران از همه دیپلمات هایی که در آن روزهای سخت تلاش کردند، قدردانی و بر ضرورت ارتباط میان دیپلمات ها و رسانه ها تاکید کرد و این ارتباط را لازمه تحلیل های واقع بینانه و اطلاع رسانی صحیح و دقیق برشمرد.

تخت روانچی تصریح کرد که ارتباط کارشناسی میان دیپلمات ها و خبرنگاران در خارج از کشور  دارای منافع ارزشمندی برای کشور است.

در مراسم خداحافظی تخت روانچی، برخی دیپلمات ها به بیان خاطرات خود از همکاری با او پرداختند. یکی از دیپلمات های ارشد ایران، تعامل سازنده با سفرا و مسوولان سازمان ملل و در عین حال ایستادگی و پافشاری بر سر مواضع و خط قرمزهای جمهوری اسلامی ایران و نیز منافع ملی را از ویژگی های او بیان کرد.

یکی دیگر از دیپلمات های ارشد ایران با بیان خاطراتی از دیدارهایی که به همراه تخت روانچی با سفرای دیگر کشورها داشت، گفت که  او همواره طرف مشورت سفرای دیگر در موضوعاتی مختلف از جمله سوریه بود.

وی درباره دیدار خداحافظی تخت روانچی با آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل نیز گفت: دبیرکل سازمان ملل در این مراسم اظهار داشت که شما نمایندگی کشوری را برعهده داشتید که در عین حال که در مواضع و اصول خود پا برجا و استوار بودید تعامل سازنده ای با سازمان ملل داشتید.

وی افزود: گوترش از سفیر ایران در سازمان ملل به دلیل تقویت چندجانبه گرایی و نیز روحیه همکاری و تعامل سازنده در عین ایستادگی بر مواضع جمهوری اسلامی ایران قدردانی کرد.

در پایان مراسم خداحافظی نیز یکی از دیپلمات های ارشد کشورمان که علاوه بر توانمندی در حوزه دیپلماسی در حوزه شعر و ادبیات و نیز توانمند است، سروده  خود با عنوان "مرد بی نقاب" را در وصف تخت روانچی، در جمع دیپلمات ها قرائت کرد.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران دوم مرداد ماه امسال در دیدار با برخی از سفیران جدید جمهوری اسلامی ایران از جمله ایروانی، سفیران را نمایندگان نظام اسلامی معرفی کرد که باید منافع و ارزش‌های جمهوری اسلامی ایران را نمایندگی و تامین کنند.

رئیس جمهوری ضمن تاکید بر لزوم ارزیابی عملکرد سفرا بر اساس اهداف تعیین شده برای هر کشور از جمله میزان کمک به توسعه اقتصادی جمهوری اسلامی ایران، توجه ویژه به امور ایرانیان خارج از کشور، رعایت و بسط ارزش‌های اسلامی و انقلابی در رفتار فردی و خانوادگی سفرا و مقابله با هرگونه روابط ناسالم اقتصادی در حوزه مأموریت، آنان را موظف به تلاش برای تحقق نهایی اهداف و سیاست‌های کشور دانست.

منبع: ایرنا

ارسال نظر