|
کدخبر: 272318

آیت‌الله رئیسی دولت را با حجمی از کسری بودجه تحویل گرفت

معاون اجرایی رییس جمهور گفت: آیت‌الله رئیسی دولت را با حجمی از بدهی‌های انباشته و با کسری بودجه ۴۸۰ هزار میلیارد تومانی تحویل گرفت.

 سید صولت مرتضوی روز جمعه به عنوان سخنران پیش از خطبه‌های عبادی - سیاسی نمازجمعه این هفته قم گفت: هفته دولت فرصتی است تا به بیان خدمات دولت اشاره کنیم. حدود یکسال از عمر دولت مردمی گذشت و شاید سوال شما مردم این باشد که دولت در این یکسال چه توفیق و ناکامی های داشته است.

وی افزود: در بدو تشکیل این دولت مقام معظم رهبری توصیه هایی را به رییس جمهور و اعضای دولت داشتند و ایشان روحیه کار و تلاش و کوشش و خدمتگزاری به مردم به عنوان اصل مردمی بودن مدنظر قرار دادند و دولت را به عدالت ورزی و اجرای عدالت و ظلم ستیزی توصیه کردند.

معاون اجرایی رییس جمهور درباره تبین عملکرد دولت گفت: آیت الله رییسی وقتی دولت را تحویل گرفت که بر اساس اسناد موجود دستگاه ها با کسری بودجه ۴۸۰ هزار میلیارد تومان روبرو بود. از سویی  هزینه هایی که با اوراق خزانه صورت گرفته بود ماهانه در سال ۱۴۰۰ بیش از۱۲ هزار میلیارد تومان و از اوایل امسال حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان بدهی به بار گذاشتند. به عبارتی از ابتدای دولت سیزدهم تا انتهای این دولت به طور تقریبی حدود ۷۰۰ هزار میلیارد تومان بدهی انباشته از محل عرضه اسناد خزانه است.

معاون اجرایی رییس جمهور ادامه داد: یکی مشکلات دولت سیزدهم نوسانات ارز بود و بنا بر اسناد موجود در سال های ۹۴ تانیمه نخست ۹۶  بیش از ۳۱ میلیارد دلار دولت وقت ارز برای کنترل بازار ارز از خزانه بیت المال برداشت و با نرخ ۴۲۰۰ تومان در بازارعرضه کرد.

مرتضوی گفت: این ۳۱ میلیارد دلار یعنی مبلغی بیش از ۷۰۰ هزار میلیارد تومان که ضریب اثر گذاری آن بر اقتصاد حدود سه الی چهار  برابر قدرت تورم زایی دارد. 

وی ادامه داد: با چنین وضعیتی چه تورمی در انتظار کشور است بنابر روایتی حدود ۶۰ تن طلا کشور را برای کنترل بازار سکه وارد بازار کردند.

به گفته معاون اجرایی رییس جمهور این دولت صادق الوعد در نخستین گام برنامه تحولی دولت را تدوین کرد و بر حسب منویات مقام معظم رهبری مولفه اقتصاد مقاومتی را در دستور کار قرار داد و مدیران جهادی و فدایی ملت بکار گماشت تا بتواند از این بحران های خودساخته بتوانند عبور کرد.

مرتضوی گفت: با این روند کسری بودجه سال گذشته جبران شد بدهی‌های صندوق‌های بازنشستگی پرداخت، برای اولین بار بعد از ١۶ سال به خواسته معلمان جامعه عمل پوشانده شد و ۵٧ درصد حقوق کارگران و بخشی از حقوق بازنشستگان محقق شده است و رییس جمهور با یک تلفن به همتای خود روزانه میلیون‌ها ذز واکسن وارد شد و حتی در داخل واکسن هم تولید شده است.

وی ادامه داد: در حوزه دیپلماسی هم‌ این دولت باسیاست حکیمانه مقام معظم رهبری و عزت وارد کارزار شد و عزت سیاسی برای ایران ارمغان آورده شد. عضویت ایران در اجلاس شانگهای سبب ارتقا جایگاه ایران شد.

بعد از یک قرن تراز تجاری مثبت شد

مرتضوی این را هم‌ گفت که کم توجهی به ظرفیت کشورها رفع شد و به فضل الهی ما به ثبات رسیده‌ایم؛ در کارهای تجاری دولت فعلی کارهای ارزشمندی کرده و به تعبیر یکی از متخصصان، بعد از یک قرن تراز تجاری مثبت شده است. همچنین مطالبات خارجی وصول شده و ۲۹۰ میلیون پوند طلب کشور از بریتانیا به حساب‌های بانکی واریز شد.

معاون اجرایی رئیس جمهور گفت: بخش قابل توجهی از پول‌های مسدود شده در کشورهای کره جنوبی، عراق و عمان وارد کشور شد؛ توافقات بین المللی ارزشمندی به امضا رسیده و حضور رئیس جمهور در کشورهای دیگر به ویژه  کشورهای همسایه در اوج عزت در حال انجام است.

به ثبات اقتصادی رسیدیم

مرتضوی خاطرنشان کرد: ما به ثبات رسیده ایم و بعد از ثبات پیشرفت آغاز خواهد شد؛ افزایش ۴۰ درصد صادرات غیرنفتی، رشد ۲۲ درصدی ترانزیتی، ساخت یک میلیون مسکن در آینده ای نزدیک از کارهایی است که در حال انجام است.

وی تاکید کرد: در آینده ای نزدیک تعدادی از ساختمان ها تحویل داده می شود، مالیات ساخت واحدهای مسکونی کاهش پیدا کرده است.

معاون اجرایی رئیس جمهور با بیان اینکه در زمستان ۱۴۰۰ ما مشکلات بزرگی درباره قطعی گاز داشتیم، گفت: در تابستان ۱۴۰۰ هم قطعی برق زیادی داشتیم و بحمدالله از این بحران ها عبور کرده ایم.

مرتضوی بیان کرد: در سفرهای استانی دولت ۵۱۰ توافق با ۵ هزار و ۳۰۰ پروژه به انجام رسیده و برای استان قم طرح های مناسبی پیش بینی شد؛ طرح های زیرساختی در حوزه های بهداشت و درمان، آموزش و پرورش، ورزشی، دانشگاهی، راه و غیره برای قم پیش بینی شده است.

وی با تاکید بر اینکه تعداد قابل توجهی از طرح ها در قم به تصویب رسیده و ۱۴۲ توافق با ۲۷ دستگاه انجام شده است، یادآور شد: ۲ هزار و ۲۰۱ میلیارد تومان و بیش از ۱۳ هزار میلیارد تومان تسهیلات، ۹۹۳ میلیارد تومان برای ازدواج و ۱۲ هزار ۶۶ میلیارد تومان برای اشتغال زایی از برکات سفر رئیس جمهور به قم بود.

معاون اجرایی رئیس جمهور ادامه داد: هزار میلیارد تومان از محل منابع عمومی به استان تخصیص داده می شود و به زودی ۵۰۰ میلیارد تومان هم تخصیص اعتبار داده خواهد شد و تا پایان سال جاری این ۲ هزار میلیارد تومانی که از محل منابع عمومی تامین می شود را به استان قم اختصاص خواهیم داد.

مرتضوی خاطرنشان کرد: نظام مسائل قم برای دولت مشخص است؛ یکی راه آهن سریع و سیر است که منابع آن پیش بینی شده و امیدواریم که در آینده نزدیک تکمیل شود؛ برای کار منوریل هم من به شخصه چندین جلسه برگزار کرده ام و با شهرداری به توافقاتی رسیده ایم.

وی ابراز کرد: برای خرید واگن، درباره فرودگاه قم، دریاچه نمک، کنارگذر سردار شهید سلیمانی و غیره تصمیمات خوبی گرفته شده است و بخش زیادی از مسائل باقیمانده قم در سفر دوم رئیس جمهور به قم برطرف خواهد شد.

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها