|
کدخبر: 271137 نسترن فراهانی

وزیر صنعت دولت موسوی در گفت و گو باگسترش نیوز:

برخی فقط ظریف و روحانی را مسبب وضع موجود می دانند / گرانی و تورم گذرا است

هاشمی طبا؛ وزیر صنعت دولت موسوی اظهار کرد: علم و تجربه هر دو برای مسئولین رده بالای کشور لازم است؛ نمی توانیم فقط از جوانگرایی سخن بگوییم و از جوانانی استفاده کنیم که با مفهومات اصلی کشور آشنا نیستند؛ این چنین اقدامات مساله ایجاد می کند. برای مثال وزیر کار که آمد و گفت در تبریز در زیرزمین یک خانه لامبورگینی تولید می کنند، او اصلا می داند لامبورگینی چیست؟ نه سیستم تولید را می داند و نه دانش فنی را می فهمد. برخی مسئولین حرف ‌هایی می زنند که به هیچ دردی نمی خورد.

سیاست برخی فقط ظریف و روحانی را مسبب وضع موجود می دانند / گرانی و تورم گذرا است

«کار مملکت بالاخره راه می افتد» این جمله ای است که مصطفی هاشمی طبا با وجود تمام مشکلات و مصائب اقتصادی موجود به آن معتقد است و می گوید« اگر بدنه کاری دولت تغییر نکند مشکلات حل می شود» البته  این درحالی است که بسیاری از کارشناسان معتقدند کابینه دولت سیزدهم از صدر تا ذیل نیاز به تغییر دارد. یکی دیگر از مواردی که در حال حاضر گره در کار اقتصاد انداخته مسئله برجام است، برجام یا همان توافق هسته ای در بسیاری موارد نبض بازار ایران را در دست دارد و با اندکی تغییر معادلات را برهم می زند. در این مورد هم هاشمی طبا معتقد است« باید به امر رهبری و فتوای او توجه کنیم و تندروی نتیجه ای ندارد» با او به بررسی ابعاد بیشتری از این موضوعات پرداخته ایم که در ادامه می خوانید.

کار مملکت بالاخره راه می افتد

مصطفی هاشمی طبا وزیر صنعت دولت موسوی، در رابطه با غلط بودن روش مدیریتی کشور توسط دولت سیزدهم اظهار کرد:  اداره کشور کار  ساده ‌ای نیست، دانش و علم می خواهد اما خوشبختانه بدنه کاری دولت  غالبا تغییر نمی‌کند، مثلا  متخصصین وزارت نیرو یا نفت که چهره های سیاسی نیستند و خوشبختانه تغییر نمی کنند. به همین دلیل هم بالاخره کار مملکت راه می‌ افتد اما متاسفانه از بیانات و تصمیم‌ گیری‌ های مسئولین رده بالای کشور،  صدمات بسیار زیادی خوردیم و حرف های غیر قابل اجرای آنها آسیب های زیادی به کشور وارد کرد.

وی افزود: با این حال جای امیدواری است که بدنه‌ها و کارکنان و متخصصین زیان را جبران کردند و با وجود این حرفها مملکت توانسته است بر روی پای خود بایستد اما بسیاری از حرف های مسئولین را نباید جدی نگرفت چون حرف هایی  انتخاباتی است و فقط برای تسلی خاطر مردم گفته می شود، غالبا هم قابلیت اجرا ندارد نمونه آن هم در بحث های مربوط به یارانه دیده ایم.

حرف های برخی مسئولین به درد نمی خورد

هاشمی طبا اضافه کرد:  علم و تجربه هر دو برای مسئولین رده بالای کشور لازم است؛ نمی توانیم فقط از جوانگرایی سخن بگوییم و از جوانانی استفاده کنیم که با مفهومات اصلی کشور آشنا نیستند؛ این چنین اقدامات مساله ایجاد می کند. برای مثال وزیر کار که آمد و گفت در تبریز در زیرزمین یک خانه لامبورگینی تولید می کنند، او اصلا می داند لامبورگینی چیست؟ نه سیستم تولید را می داند و نه دانش فنی را می فهمد. برخی مسئولین حرف ‌هایی می زنند که به هیچ دردی نمی خورد اما به نظر من مسائل گرانی و تورم گذراست. مقداری کم یا زیاد فشار به مردم می آید اما می گذرد. چیزی که امروز باعث نگرانی شده آینده کشور است و اصلا مورد توجه نیست.

وی خاطرنشان کرد: درست است که ما در حوادث طبیعی  نمی ‌توانیم دخالت کنیم اما می توانیم با آینده نگری برخی کارها را برای کم شدن شدت مشکلات انجام دهیم. برای مثال پاکسازی مسیل ها در سیلاب که همه دولت ‌ها باید این کار را انجام دهند و این دولت باید جبران کند و یا به طور مثال ساختمان هایی که کلاً بر روی گسل ساخته شده، یا عدم توجه به اصلاح ساختمان هایی که در روستاها وجود دارد، اگر در این مدت این موارد اصلاح می شد و در ۴۰ سال اخیر این کارها صورت می گرفت، امروز با یک زلزله این همه انسان تلف نمی شدند و یا با یک سیل این همه خسارت وارد نمی شد. امروز دولت ها فقط دنبال مسائل جاری و روزمره هستند و در آینده وقتی مشکل اصلی مملکت یک باره خودش را بروز داد و در مملکت اشکالات اساسی و زیربنایی ایجاد کرد به فکر دویدن به دنبال حل مشکلات می افتند.

او درباره ناکارآمدی برخی دولتمردان گفت: آقای رئیس جمهور باید بداند شاید بعضی از افراد فقط به درد گل لگد کردن بخورند و جز این کار دیگری بلد نباشند. اداره مملکت هم دانش می خواهد و هم تجربه و هم قدرت تصمیم گیری، نباید از همه نیروهای جوان به هر قیمتی استفاده کند؛ ما در بسیاری موضوعات پیش ‌بینی ‌های لازم را نمی کنیم و آینده نگری نداریم. مثلا شهرداری تهران در یک کوچه ۶ متری در شمال شهر، بر روی گسل ساختمان ۲۰ طبقه ساخته است. این یعنی درک و فهم طبیعت دنیا و آینده را نداشته‌ اند. اگر زلزله ای واقع شود این بنا تخریب می شود و امکان امداد رسانی و کمک رسانی هم ممکن نیست. در سایر مسائل اجتماعی هم به جای اینکه آینده نگری کنند کار هایی بیهوده انجام می دهند.

مسببان وضع موجود امروز مسئولیت دارند

هاشمی طبا با بیهوده دانستن هزینه های گزاف برای مسئله حجاب و بگیر و ببندها، گفت: رئیس پلیس تهران در موضوع مرتبط با حجاب تاکید دارد که ۳۳ دستگاه مسئول هستند و ۳۲ دستگاه کار خود را انجام ندادند که بی حجابی گسترده شده است. بنابراین این کار به گردن پلیس افتاده که حلقه آخر است. نهایتا هم حجاب جزو جرایم محسوب شده. این یعنی چه؟ یعنی یا آقای پلیس دروغ می گوید یا راست می گوید. اگر دروغ می گوید که صلاحیت ندارد اگر راست می گوید که دستگاه‌های دیگر کجا هستند؟

وی افزود: این عدم پیش بینی و آینده نگری در همه مسائل گریبان ما را گرفته یعنی کارهایی بدون پیش بینی آینده انجام می شود و سربزنگاه آثار خود را نشان می دهد. این که آقای رئیسی گفتند "مسببان وضع موجود" به مسئله درستی اشاره کردند، باید بررسی شود در مورد مسائل جاری کشور مسببان چه کسانی هستند اما پس از بررسی متاسفانه به مسببان جایزه می دهند مثل آقای تاج که  قراردادی بست و این همه خسارت به مملکت وارد کرد حالا دوباره می خواهد رئیس فدراسیون شود. مسئولین امر و دستگاه قضا واقعا باید به دنبال مسببان باشند، خیلی از مسببان امروز بر سر کار هستند و مسئول هستند.

هاشمی طبا تاکید کرد: برخی مسئولین مسبب را فقط روحانی می دانند  یا آقای ظریف را دلیل خرابی های اخیر کشور می نامند، ولی خیلی ها مسبب وضع موجود هستند که امروز بر صندلی های خود جا خوش کرده اند و از شرایطشان راضی هستند.

وی در مورد تندروی‌ها در موضوع برجام و مخالفت‌ها در این زمینه گفت: وقتی مقام معظم رهبری در این موارد فتوا می‌دهند، تندروها درست در جهت  تهدیدهای دشمن حرکت می کنند. یعنی آنها می گویند ایران می ‌خواهد سلاح اتمی تولید کند و ما هم با این رفتار ها پاسخ می دهیم؛ راست می گویید و  حرف آنها را تایید می کنیم.

هزینه تندروی ها در مورد برجام را مردم می پردازند

هاشمی طبا گفت: سلاح اتمی بازدارندگی  و قدرت تهاجمی ندارد. ما مدت ها گفتیم حرام است و این کار را نمی کنیم من نمی دانم این سیاست‌ها به چه گونه ای است و چه هزینه ‌ای برای مملکت دارد اما مشخص است تمام این هزینه ها بر دوش مردم است.

 وی افزود: وقتی دولت به روستاها کمک نمی کند که نوسازی ایجاد کنند هزینه‌ اش را مردم می دهند. خانه ها خراب می شود و مردم می میرند و خانواده شان  و امکانات را از دست می دهند. متوجه نیستند که هزینه حرفها و اقداماتی که می کنند را فقط  مردم باید بدهند. مردم چه گناهی کردند که باید این همه هزینه بدهند؟! مردم انقلابی یا غیر انقلابی همه آرامش می خواهند که زندگی آرامی داشته باشند. به آینده امیدوار باشند اما وقتی دائما در هول و ولا و در معرض سیل های گوناگون هستند به گونه ای که هر روز یک سیلی در مملکت داریم که این زندگی آرامشی را ندارند.

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها