|
کدخبر: 270910

مذاکره ترکیه با آمریکا درباره خرید جنگنده های جدید

ترکیه در انتقاد به تاخیر ایجاد شده در روند فروش جنگنده‌های اف-۱۶ آمریکایی به این کشور، در حال مذاکره با وزارت دفاع آمریکا برای طرح این مساله در کنگره این کشور است و به منظور پیگیری پیشرفت‌ها در این زمینه در روزهای آتی هیاتی را به واشنگتن اعزام می‌کند.

سیاست مذاکره ترکیه با آمریکا درباره خرید جنگنده های جدید

 ترکیه با انتقاد از تاخیر آمریکایی‌ها در روند فروش جنگنده‌های اف-۱۶ به آنکارا، از پنتاگون خواسته است که شکایت ترکیه را به کنگره آمریکا ارائه کند.

در این میان، به دنبال مانع‌تراشی‌های یونان که به مخالفت گروهی از اعضای کنگره آمریکا در فروش این جنگنده‌ها منجر شد، رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه هرگونه تماس با «کریاکوس میتسوتاکیس» نخست وزیر این کشور را رد کرده و وی را به نقض توافقات متهم کرده است.

میتسوتاکیس در جریان سفری به واشنگتن در جلسه مشترک کنگره با هشدار نسبت به فروش این جنگنده‌ها به ترکیه مدعی شده بود که چنین اقدامی می‌تواند بی‌ثباتی بیشتری در منطقه ایجاد کند.

بر اساس این گزارش جو بایدن رییس‌جمهوری آمریکا با وجود مخالفت‌ گروهی از اعضای کنگره این کشور با فروش جنگنده‌های اف-۱۶ به ترکیه، نسبت به جلب رضایت اعضای مجلس نمایندگان ابراز امیدواری کرده بود.

این گزارش به نقل از رسانه‌های ترکیه‌ای ادامه داد: آنکارا در راستای جلوگیری از طولانی‌شدن بررسی‌ها در حال مذاکره با وزارت دفاع آمریکا برای ارائه آن به کنگره این کشور است.

به بیانی دیگر، ترکیه به دنبال سرعت بخشیدن به روند خرید جنگده‌های اف-۱۶ آمریکایی است، چرا که در صورت ارائه یک مساله به کنگره، اعضای آن را به تصمیم‌گیری درباره آن در یک دوره زمانی مشخص موظف می‌کند.

به گزارش رسانه‌های خبری، هفته گذشته، «خلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه در یک گفت‌وگوی تلویزیونی اعلام کرد که هیاتی از این کشور در روزهای آتی (روز دوشنبه) به منظور پیگیری این موضوع به واشنگتن سفر می‌کنند.

آکار در این اظهارات تاکید کرد که ترکیه مخالفت جدی‌اش را با شرایط وضع شده توسط برخی اعضای کنگره آمریکا در پی نگرانی از «تنش‌ها میان آنکارا و آتن»، اعلام می‌کند.

بر این اساس، مجلس نمایندگان ایالات متحده، با طرحی موافقت‌کرده که فروش جنگنده‌های اف-۱۶ را به ترکیه مگر در شرایطی که برای حفظ امنیت ملی آمریکا ضروری باشد،ممنوع می‌کند. این طرح همچنین، محدودیت‌هایی را به منظور جلوگیری از «پروازهای بدون مجوز ترکیه» در آسمان یونان شامل می‌شود.

به گزارش ایرنا، دولت ترکیه در ماه اکتبر سال‌جاری خواستار خرید ۴۰ فروند جنگنده اف-۱۶ از آمریکا برای به روز رسانی ناوگان هوایی خود شده بود. 

وزارت امورخارجه آمریکا که در نامه‌ای به کنگره آمریکا با این فروش مخالفت کرده بود، نوشت: روابط تجاری دفاعی آمریکا با ترکیه در خدمت منافع این کشور خواهد بود.

یک مقام ارشد دولت آمریکا گفت: مقامات آمریکایی در حال انجام مذاکرات فنی درباره درخواست ترکیه برای خرید جنگنده‌های اف۱۶ هستند ولی تصمیم‌گیری نهایی برای فروش این جنگنده‌ها با کنگره خواهد بود.

منبع: ایرنا

ارسال نظر