|
کدخبر: 269592

​مرد پر حاشیه انگلیس دبیرکل ناتو می شود

یک روزنامه انگلیسی به نقل از اعضای کمیته نظامی پارلمان این کشور نوشت که نخست‌وزیر مستعفی انگلیس سال آینده برای تصدی سمت دبیرکلی ناتو وارد رقابت می‌شود.

بعد از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر منصرف‌شدن « بوریس جانسون » نخست‌وزیر مستعفی انگلیس از کنار رفتن از پست ریاست حزب محافظه‌کار، اکنون گفته می‌شود او به دنبال هدایت سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است.

روزنامه «تلگراف» امروز (چهارشنبه) گزارش داد که جانسون می‌تواند به‌عنوان دبیرکل بعدی ناتو، جایگزین «ینس استولتنبرگ» دبیرکل فعلی آن شود.

تلگراف به نقل از اعضای کمیته دفاعی پارلمان انگلیس نوشت: «بوریس جانسون، نخست‌وزیر سابق بریتانیا ممکن است سال آینده برای پست دبیرکل اتحاد آتلانتیک شمالی رقابت کند».

طبق این گزارش، به دلیل عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین جانسون به‌عنوان ستون مهمی در مبارزات سیاسی و اقتصادی غرب علیه مسکو بود، به همین دلیل در صورت ورود او به رقابت برای نشستن روی صندلی دبیرکلی ناتو، از وی حمایت خواهد شد.

علاوه بر این، به گفته «دیوید جونز» وزیر سابق برگزیت در کابینه انگلیس، این جانسون بود که بر تصمیم سوئد و فنلاند جهت ارائه درخواست عضویت در ناتو تأثیر گذاشت.

جونز در این‌باره می‌گوید: «هر بریتانیایی برجسته یک انتخاب عالی [برای هدایت ناتو] خواهد بود. اگر بوریس جانسون واقعاً قصد انجام این کار را داشته باشد، من از او حمایت خواهم کرد».

تلگراف همچنین نوشت که در صورت نامزد شدن جانسون برای پست دبیرکلی ناتو، دولت اوکراین نیز از او حمایت سیاسی خواهد کرد.

«مارک فرانسوا» یکی از اعضای کمیته نظامی پارلمان انگلیس به این روزنامه گفت: «اگر جانسون برای پست دبیرکلی ناتو درخواست دهد، من گمان می‌کنم می‌تواند روی حمایت رئیس جمهور [ولودیمر] زلنسکی حساب کند».

با این حال همزمان دیگر سیاستمداران انگلیسی هشدار داده‌اند که نامزدی رئیس سابق حزب محافظه‌کار برای پست دبیرکلی ناتو نه تنها به دلیل شهرت نه‌چندان مثبت او، بلکه به دلایل سیاسی نیز به چالش کشیده خواهد شد.

تلگراف در این‌خصوص به نقل از یک منبع ناشناس در پارلمان انگلیس نوشت: «واقعیت این است که دبیران کل ناتو با تصمیم اتفاق آرا منصوب می‌شوند. هر کشوری می‌تواند [یک گزینه را] وتو کند. آیا فکر می‌کنید رئیس جمهور [امانوئل] ماکرون، جانسون را برای دبیرکلی ناتو معرفی می‌کند؟»

«لرد دانات» فرمانده سابق ارتش انگلیس نیز می‌گوید که در میان رسوایی‌های بسیاری که جانسون در آن نقش داشته است، نمی‌توان از او برای هدایت ناتو حمایت کرد.

بوریس جانسون دبیرکل بعدی ناتو می‌شود

دانات اظهار داشت: «من می‌ترسم که این به ویژگی‌های شخصی جانسون، یعنی عدم صداقت و غیرقابل اعتماد بودن او ارتباط داشته باشد. صادقانه بگویم، ما نمی‌خواهیم جانسون را برای تمسخر جدید در صحنه بین‌المللی قرار دهیم. او یک ننگ ملی است».

این در حالی است که پیشتر یک عضو مجلس اعیان انگلیس خبر داده بود، جانسون به او گفته که می‌خواهد در ریاست حزب محافظه‌کار بماند و هرچیزی را که مانع از باقی‌ماندنش در نخست‌وزیری شود، از بین می‌برد.

جانسون در پی استعفای دست‌کم ۵۰ قانونگذار و مقام دولتی از سمت‌هایشان استعفای خود را اعلام کرد. دومینوی استعفاها پس از افشا‌گری‌هایی آغاز شد که نشان می‌دادند جانسون علی‌رغم آنکه با خبر بوده «کریس پینچر» بابت ادعاهای سوءرفتار جنسی در سال ۲۰۱۹ تحت تعقیب بوده او را به یک سمت ارشد در حزب محافظه‌کار گماشت. پینچر بعد از آنکه افشا شد از دو زن در تاریخ ۲۹ ژوئیه سوءاستفاده جنسی کرده از سمتش استعفا کرد.

 

 

منبع: افکار نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها