|
کدخبر: 268927

تاکید امیرعبداللهیان بر خروج نیروهای آمریکایی از منطقه

وزیر خارجه ایران گفت: آمریکا حضور خودش را بهانه‌ای برای مبارزه با داعش قرار داده است. شرق فرات یکی از مناطق مهم است که متاسفانه شاهد غارت منابع سوریه توسط آمریکا هستیم، معتقدیم که نیروهای آمریکایی باید به سرعت از منطقه خارج بشوند.

سیاست تاکید امیرعبداللهیان بر خروج نیروهای آمریکایی از منطقه

ظهر امروز حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان با فیصل المقداد، وزیر امور خارجه سوریه در وزارت امور خارجه درباره مسائل دوجانبه و منطقه‌ای با یکدیگر دیدار و گفتگو کردند.

امیرعبداللهیان در نشست خبری برگزار شده ضمن خوش آمدگویی به هیئت سوری درباره این دیدار گفت: هفتمین اجلاس سران آستانه در تهران برگزار شد. با توجه به شرایط حساسی که سوریه در آن به سر می‌برد و احتمال وقوع درگیری در مرز سوریه متصور است، این نشست تلاش کرد مسیر تحولات سوریه از جنگ فاصله گرفته و در مسیر سیاسی قرار بگیرد. ما امیدوار هستیم که این توصیه‌ها از زبان سران در نشست آستانه مورد توجه قرار بگیرد و سوریه و ترکیه به خوبی از این مرحله عبور بکنند. این نشست در شرایط حساس منطقه‌ای و همچنین بحران اوکراین مورد توجه شرکت کنندگان قرار داشت.

وی افزود: حضور تروریست‌های مسلح مایه نگرانی ما در منطقه است و ما از این نشست استفاده کردیم تا برای خروج تروریست از منطقه و برقراری آرامش و امنیت در سوریه گامی برداشته بشود. بار دیگر بر تمامیت ارضی و حاکمیت سوریه تاکید می‌کنم. باید تمام مسائل از طریق دیپلماسی حل و فصل شود. بار دیگر بر گفتگوهای انجام شده تاکید می‌کنم که از احتمال ورود نظامی ترکیه به خاک سوریه ابراز نگرانی می‌کنیم. شب گذشته با تدبیر جناب رئیسی تلاش شد تا نتیجه گیری بشود برای رفع نگرانی امنتیت مقامات ترکیه.

امیرعبداللهیان ادامه داد: مشارکت در بازسازی سوریه و تشویق آوارگان سوری به بازگشت به شهرهایشان جزو مسائل مورد گفتگو در نشست دیروز و دیدار امروز با جناب فیصل بود.

وزیر خارجه ایران همچنین گفت: آمریکا حضور خودش را بهانه‌ای برای مبارزه با داعش قرار داده است. شرق فرات یکی از مناطق مهم است که متاسفانه شاهد غارت منابع سوریه توسط آمریکا هستیم. ما معتقدیم که نیروهای آمریکایی باید به سرعت از منطقه خارج بشوند.

امیرعبداللهیان درباره گفتگوهای انجام شده در نشست سران ضامن روند آستانه گفت: خیلی تلاش شد در نشست سه جانبه دیدگاه‌های ترکیه نسبت به کمک به حل و فصل درگیری جلب کنیم. گفتگوهای روشن و صریحی در سطح مقام معظم رهبری در دیدار با آقای اردوغان انجام شد. همچنین گفتگوهای دو جانبه مسئله با شفافیت مورد بررسی قرار گرفت. معتقدم این اتفاق نظر وجود دارد که بایستی همه طرف‌ها به خروج سوریه از این بحران کمک کنیم. کشورهای منطقه باید نقش سازنده داشته باشند و به کمک خودشان به مردم سوریه توجه کنند.

ما نشست آستانه را در مسیر صلح و ثبات در سوریه ارزیابی می‌کنیم.

امیرعبداللهیان درباره تحرکات رژیم صهیونیستی در سوریه اظهار داشت: امروز رژیم صهیونیستی در بدترین شرایط خودش قرار دارد، همچنین تحرکاتی که انجام می‌دهد ناشی از ضعف و پوشاندن این ضعف‌های چندلایه است. تا جایی که ما می‌دانیم هیچ اقدام تعرض آمیز صهیونیست‌ها بدون پاسخ نمانده و منطقه نسبت به تحرکات صهیونیست‌ها بی‌تفاوت نخواهند ماند.

واشنگتن باید هرچه سریعتر از اراضی سوریه خارج شود

فیصل مقداد وزیر خارجه سوریه هم در این نشست خبری گفت: از تلاش‌هایی که ایران در راستای صدور بیانیه متوازن در نشست تهران درباره وحدت اراضی سوریه داشت، خرسندیم.

وی سپس ادامه داد: ترکیه در اراضی سوریه مناطق امن ایجاد کرد. این اقدام ترکیه، این کشور را در موضع درگیری با دمشق قرار خواهد داد. ما با هرگونه مداخله ترکیه در اراضی سوریه برای ایجاد مناطق امن مخالفیم و ضد سیاست‌های ترکی‌سازی و حمایت از گروه‌های تروریستی در سوریه هستیم. باید هر بهانه‌ای را از دست ترکیه برای حمله به اراضی سوریه گرفت.

وزیر خارجه سوریه همچنین درباره حضور نظامیان اشغالگر آمریکایی در سوریه گفت: واشنگتن باید هرچه سریعتر از اراضی سوریه خارج شود؛ فوری و بدون پیش شرط.

منبع: تسنیم

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها