|
کدخبر: 268792

گزارشی به مناسبت سالروز قطعنامه ۵۹۸ ؛

قطعنامه ای برای پایان تحریم‌ها صادر نمی شود؟!

قطعنامه ۵۹۸ شورای امنیت در ۲۹ تیر ۱۳۶۶، برای پایان دادن به جنگ ایران و عراق صادر شد و در نهایت در در ۲۷تیر سال بعد از سوی ایران پذیرفته شد.

سیاست  قطعنامه ای برای پایان تحریم‌ها صادر نمی شود؟!

این قطعنامه بلافاصله از سوی عراق پذیرفته شد، ولی دو روز مانده به سالروز صدور آن در ۲۷ تیر ۱۳۶۷ از سوی ایران پذیرفته شد و امام خمینی در ۲۹ تیر ۱۳۶۷ پیامی دربارهٔ پذیرش قطعنامه منتشر کرد که به «نوشیدن جام زهر» معروف شد.

بخشی از این پیام به شرح زیر است:

«… و اما در مورد قبول قطعنامه که حقیقتاً مسئله بسیار تلخ و ناگواری برای همه و خصوصاً برای من بود، این است که من تا چند روز قبل معتقد به همان شیوه دفاع و مواضع اعلام شده در جنگ بودم و مصلحت نظام و کشور و انقلاب را در اجرای آن می‌دیدم؛ ولی به واسطه حوادث و عواملی که از ذکر آن فعلًا خودداری می‌کنم، و به امید خداوند در آینده روشن خواهد شد و با توجه به نظر تمامی کارشناسان سیاسی و نظامی سطح بالای کشور، که من به تعهد و دلسوزی و صداقت آنان اعتماد دارم، با قبول قطعنامه و آتش‌بس موافقت نمودم… خداوندا، این دفتر و کتاب شهادت را همچنان به روی مشتاقان باز، و ما را هم از وصول به آن محروم مکن. خداوندا، کشور ما و ملت ما هنوز در آغاز راه مبارزه‌اند و نیازمند به مشعل شهادت؛ تو خود این چراغ پر فروغ را حافظ و نگهبان باش. خوشا به حال شما ملت، خوشا به حال شما زنان و مردان، خوشا به حال جانبازان و اسرا و مفقودین و خانواده‌های معظم شهدا، و بدا به حال من که هنوز مانده‌ام و جام زهرآلود قبول قطعنامه را سر کشیده‌ام، و در برابر عظمت و فداکاری این ملت بزرگ احساس شرمساری می‌کنم…»

پذیرش این قطعنامه هرچند به معنای پذیرش آتش‌بس از سوی ایران بود، ولی عراق به حملات خود ادامه داد و مجدداً داخل خاک ایران شد تا نقاط مهمی از جمله خرمشهر را به دست بیاورد اما موفقیتی بدست نیاورد و نهایتاً جنگ در ۲۹ مرداد ۱۳۶۷ پایان یافت.

پس از قطعنامه های متعددی که صادر می شد، قطعنامه ۵۹۸ از نظر جمهوری اسلامی ایران از قبلی ها منطقی تر و کامل تر بود و به دنبال پایان جنگ میان ایران و عراق بود و با وجود ایراداتی که به آن وارد بود اما معقول تر از قطعنامه های دیگر به نظر می آمد!

گرچه شواهد و قرائن نشان دهنده عدم رضایت قلبی امام خمینی برای قبول این قطعنامه است اما به منظور مصلحت کشور و مردم، در نهایت قطعنامه ۵۹۸ شورای امنیت از سوی امام پذیرفته شد و جنگ ۸ ساله ایران و عراق پایان یافت تا این اولین بار در تاریخ کشورمان باشد که دشمن نتوانست حتی وجبی از خاک کشور را تصرف کند.

کشورمان پس از انقلاب همیشه در صحنه جنگ بوده است.با وجود پایان جنگ تحمیلی عراق در سال ۱۳۶۷ ایران هنوز هم در حال دفاع از کشور است. نوع جنگ دشمن تغییر کرده و تحریم هایی که بر علیه کشورمان صورت گرفته کم از جنگ ندارد اما قطعنامه ای برای پایان آن صادر نمی شود! منبع: روزنامه روزگارما

منبع: همت خبر

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها