|
کدخبر: 261738 نسترن فراهانی

یک کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با گسترش نیوز مطرح کرد:

بن بست وین به زودی می شکند/ تحریم سپاه قانونی نیست

هانی زاده: سپاه نهاد تاثیر گذاری است نه تنها در ایران بلکه در منطقه نیز به عنوان سازمانی که توانسته امنیت منطقه را در تقابل با جریان های تکفیری برقرار کند مورد احترام ملت های اسلامی و عربی است و تحریم سپاه باعث شده روند مذاکرات ایران و چهار بعلاوه یک در وین به خروجی قابل قبولی نرسد.

سیاست بن بست وین به زودی می شکند/ تحریم سپاه قانونی نیست

در دنیای سیاست خارجه برای ایران درحال حاضر موضوعی مهم تر از برجام نیست، حداقل برای عموم جامعه تا صحبت از نظام بین الملل و تحولات آن می شود تمرکز ها فقط به سمت و سوی برجام است، به همین دلیل هم تک به تک کارهای وزیرامور خارجه و تیم دیپلماسی کشورمان زیر ذره بین مردم است تا بدانند احیای توافق هسته ای می تواند گره ای از سفره آنها باز کند یا خیر. برهمین اساس هم سفر اخیر وزیر امور خارجه به قطر هم با همین متر ومعیار سنجیده شد. علاوه براین همزمانی این سفر با حضور کاملاهریس در قطر هم گمانه زنی هارا به این سمت و سو برد که شاید گشایشی در برجام ایجاد شود. در همین رابطه حسن هانی زاده کارشناس مسائل بین الملل با گسترش نیوز به گفتگو پرداخته که در ادامه می خوانید.

سفر امیرعبداللهیان به قطر در پیشبرد مذاکرات موثر است

هانی زاده در مورد تاثیرات سفر امیرعبداللهیان به قطر اظهار کرد: سفیر آقای امیرعبدالهیان به امارات در چهارچوب تغییراتی است که در پیکره حاکمیت امارات بوجود آمده است. به نظر می رسد مرگ شیخ خلیفه بن زاید رییس سابق امارات متحده و جانشینی برادر ناتنی وی محمد بین زاید دگرگونی هایی را در سیاست گذاری امارات نسبت به ایران و محور مقاومت بوجود خواهد آورد از آن جایی که شیخ محمد بن زاید رییس جدید امارات متحده از تجربه بالایی در طول سه دهه گذشته برخوردار است و سعی می کند با توجه به اینکه امارات در گذشته شیوه هایی تهاجمی نسبت به ایران و محور مقاومت در پیش گرفته بود و این شیوه تهاجمی موجب تیرگی روابط تهران و ابوظبی شده است. امروز در حقیقت رییس امارات متحده تلاش دارد رویکردی جدید نسبت به ایران و محور مقاومت داشته باشد به نظر می رسد با توجه به استقبالی که از وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران آقای حسین امیرعبدالهیان در امارات صورت گرفته است و با وجود گفتگوهای ایشان با رییس جدید امارات عربی متحده می توان به ایجاد همگرایی بیشتر بین ایران و امارات و کشور های عضو شورای همکاری های خلیج فارس امید داشت. .

وی افزود: این سفر پیامد های بسیار مهمی دارد به ویژه اینکه هم قطر و هم امارات دو کشوری هستند که رابطه مناسبی با ایران دارند مخصوصا قطر می تواند به عنوان حلقه اتصال و تبادل پیام بین ایران و کشور های غربی و آمریکا باشد و این سفر در حقیقت در پیشبرد روند مذاکرات ایران و کشور های طرفین برجام در وین موثر خواهد بود.

رژیم صهیونیستی دوست مناسبی برای کشورهای عربی نیست

هانی زاده تاکید کرد: سفر آقای امیرعبدالهیان می تواند به همگرایی منطقه ای کمک کند و موجب شود که نفوذ رژیم صهیونیستی در منطقه کاهش پیدا کند زیرا امارات متحده در گذشته به صورت شتابزده با رژیم صهیونیستی سازش کرده است و امروز در صدد است که مناسبات خود را با ایران ترمیم کند زیرا دولت امارات به خوبی پی برده است که رژیم صهیونیستی  دوست مناسبی برای کشور های عربی نیست.

وی ادامه داد: دولت سیزدهم هم در صدد است که اقتصاد مقاومتی را تقویت کند و دست به جراحی اقتصادی سنگینی زده است از طرفی روند مذاکرات ایران و کشور های چهار بعلاوه یک به مرحله حساسی رسیده است. دو موضوع پیچیده در روند مذاکرات بوجود آمده است مساله تحریم ها و تحریم نهاد های نظامی از سوی آمریکا مطرح است که این مساله قابل حل است و به نظر می رسد که وین و مذاکرات وین در آینده به خروجی قابل قبولی خواهد رسید.سفر اخیر آقای مورا و مذاکرات ایشان با مقامات ایرانی می تواند در این زمینه موثر باشد و پیش بینی می شود در آینده بن بست مذاکرات بین ایران و کشور های چهار بعلاوه یک در وین به زودی شکسته خواهد شد.

تحریم سپاه قانونی نیست

این کارشناس مسائل بین الملل تاکید کرد: سپاه نهادی نظامی است که قانون اساسی به این مجموعه اشاره دارد و جایگاه اش کاملا مشخص است. تحریم سپاه از سوی آمریکا یک نوع قانون شکنی است و قانونی نیست و آمریکا به موجب قوانین بین المللی نمی تواند این نهاد نظامی را تحریم کند. لذا این تحریم تاثیر گذار است. به نظر می رسد در آینده آمریکا ناچار است سپاه را از لیست تحریم ها خارج کند و ایران هم تمایل دارد سقف مطالبات خود را از کشور های چهار بعلاوه یک و آمریکا تعدیل کند امروز آمریکا قرار است برخی از تحریم های اعمال شده در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ را لغو کند که اگر این اتفاق صورت بگیرد یک گام مثبتی برای رسیدن به توافقی جدید تلقی می شود.

وی در پایان گفت: سپاه نهاد تاثیر گذاری است نه تنها در ایران بلکه در منطقه نیز به عنوان سازمانی که توانسته امنیت منطقه را در تقابل با جریان های تکفیری برقرار کند مورد احترام ملت های اسلامی و عربی است و تحریم سپاه باعث شده روند مذاکرات ایران و چهار بعلاوه یک در وین به خروجی قابل قبولی نرسد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها