|
کدخبر: 265458

اوکراین بالاخره کاندید شد

رئیس‌جمهور اوکراین در پیامی ویدئویی، تأیید نامزدی این کشور برای عضویت در اتحادیه اروپا را «گام بزرگ رو به جلو» توصیف کرد و گفت کی‌یف از حمایت «قدرتمند» کشورهایی نظیر فرانسه و آلمان برخوردار است.

کمیسیون اروپا روز جمعه وضعیت نامزدی اوکراین برای عضویت در اتحادیه اروپا را تأیید کرد.

دولت اوکراین از چند ماه قبل درخواست خود برای دریافت وضعیت نامزدی در اتحادیه اروپا را تحویل داده بود. اکنون با وجود تأیید این وضعیت نامزدی، عضویت کامل این کشور در اتحادیه اروپا، به گفته برخی سران اروپایی ممکن است تا چند سال طول بکشد.

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین در پیامی ویدئویی، تأیید نامزدی این کشور برای عضویت در اتحادیه اروپا را «گام بزرگ رو به جلو» توصیف کرد و گفت کی‌یف از حمایت «قدرتمند» کشورهایی نظیر فرانسه و آلمان برخوردار است.

وبگاه «بلومبرگ» نوشت، کمیسیون اروپا در اقدامی نمادین تأیید کرد که اوکراین و مولداوی وضعیت نامزدی عضویت در اتحادیه اروپا را دریافت کنند.

«اورسولا فون در لین» رئیس کمیسیون اروپا در پیامی توئیتری در این‌باره نوشت: «اوکراینی‌ها تا به حال حدود ۷۰ درصد از قوانین و هنجارها و استانداردهای اتحادیه اروپا را اعمال کرده‌اند».

این مقام ارشد اروپایی افزود: «هنوز کارهای مهمی باقی مانده‌اند که باید در زمینه حاکمیت قانون، افراد قدرتمند ذی‌نفوذ، مبارزه با فساد و همچنین حقوق اساسی انجام شوند. این رویه به شایستگی‌ محور است و از این رو کاملاً به اوکراین بستگی دارد».

او در پیام دیگری نوشت، کشور مولداوی در همسایگی اوکراین نیز این روال صدق خواهد کرد و اصلاحات و مبارزه با فساد باید در دستورکار قرار گیرد.

فون در لاین تأکید کرد: «اوکراینی‌ها آماده این هستند که برای دورنمای اروپایی از جان خود مایه بگذارند. ما خواهان این هستیم که با ما، رویای اروپایی را زندگی کنند».

در نشست خبری کمیسیون اروپا در این زمینه اعلام شد وضعیت برخی دیگر از کشورهای خواهان پیوستن به اتحادیه اروپا از جمله گرجستان متعاقباً بررسی می‌شود و کشورهایی دیگر مانند بوسنی و هرزگوین باید اقدامات بیشتری برای دریافت شایستگی لازم انجام دهند.

در همین ارتباط، روز گذشته (پنجشنبه) «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه گفت، او و رهبران اروپایی از تأیید وضعیت نامزدی فوری اوکراین در اتحادیه اروپا حمایت می‌کنند.

ماکرون در نشست خبری مشترک با زلنسکی در کی‌یف گفت: «هر چهار نفر ما از وضعیت نامزدی فوری [اوکراین] برای عضویت حمایت می‌کنیم».

رئیس جمهور فرانسه در حضور «اولاف شولتز» صدر اعظم آلمان، «ماریو دراگی» نخست‌وزیر ایتالیا و «کلاوس یوهانیس» رئیس جمهور رومانی افزود: «اوکراین می‌تواند روی ما حساب کند. از طریق تشدید تحریم‌ها [علیه روسیه] و حمایت مالی و نظامی [از اوکراین] به صورت طولانی مدت در کنار شما خواهیم ماند».

ماکرون افزود: «این وضعیت با نقشه راه مشخصی همراه خواهد بود و در مورد وضعیت کشورهای بالکان و اطراف آن به ویژه مولداوی نیز صدق می‌کند

منبع: ایرنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها