|
کدخبر: 264199

تهران می تواند ظرف چند هفته هسته ای شود

هادی اصفهانی _تحلیلگر اقتصادی

فواید احیای برجام و لغو تحریم‌ها برای هر دو طرف مذاکره قابل کتمان نیست، لغو تحریم ها، برای اقتصاد ایران سه دستاورد مهم خواهد داشت، نخستین مزایا دربردارنده‌ انگیزه‌‌های کوتاه مدت برای ایران است تا به تعهدات هسته‌‌ای خود تحت برجام پایبند بماند. دوم، زیربنای همکاری‌‌های بلند مدت با اجرای لغو تحریم‌ها و تسهیل توافقات تجاری و سرمایه ‌گذاری‌‌های مهم شکل می‌گیرد. خریداری هواپیماهای مسافربری یا سرمایه‌‌گذاری خارجی در بخش نفت و گاز شامل این مزایا می‌شود. یکی دیگر از مزایای خود بخودی لغو تحریم‌ها که بلافاصله اتفاق می‌افتد، تقویت تاب آوری اقتصادی ایران است.

حتی اگر در سال ۲۰۲۵ یک رئیس‌جمهوری جمهوری ‌خواه در امریکا روی کار بیاید و از توافق خارج شود، باز لغو تحریم‌ها در فرصت‌های پیش روی می‌تواند تا آن زمان به افزایش درآمدهای نفتی، مازاد تجاری چشمگیر، ثبات پول رایج و افزایش دستمزد‌های واقعی در ایران بینجامد. احیای برجام همچنین سه پیامد مطلوب برای غربی‌‌ها خواهد داشت؛ چون این امکان را به ایران می‌دهد که تا چند ماه دیگر به بازارهای جهانی نفت بازگردد، در حالی که نرخ نفت خام به علت جنگ در اوکراین در حال افزایش است.

اصفهانی

مزیت دوم این است که حداقل در کوتاه مدت، موضوعات نگران‌کننده را در خاورمیانه از بین می‌برد، این در حالی است که روسیه در اوکراین و همچنین چین، چالش‌های امنیتی و اقتصادی بزرگی را تشکیل می‌دهند. مزیت سوم احیای برجام که مشروط به راستی آزمایی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است، چون ذخایر اورانیوم غنی شده لازم برای ساخت بمب اتمی را متوقف می‌کند. اما امروز ضرر غربی‌ها این است که در مرحله کنونی، تهران یکی از مراحل کلیدی را پشت سر گذاشته است یعنی در صورت لزوم بتواند ظرف چند هفته هسته ای شود. بی‌شک این احتمال از چشم غرب دور نمی‌ماند.

 

نویسنده: هادی اصفهانی

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها