|
کدخبر: 260040

ترور خبرنگار الجزیره توسط نظامیان صهیونیست

شیرین ابوعاقله، خبرنگار الجزیره هنگام پوشش خبری یورش نظامیان صهیونیست به جنین به ضرب گلوله نظامیان اشغالگر جان خود را از دست داد.

شیرین ابوعاقله، خبرنگار این شبکه در حالی که  یورش نیرو‌های اشغالگر به اردوگاه آوارگان «جنین» واقع در کرانه باختری اشغالی را پوشش می‌داد، کشته شد.

 

به گفته شاهدان محلی، تک تیرانداز صهیونیست با وجود اینکه ابوعاقله جلیقه خبرنگاری به تن داشت او را از ناحیه سر هدف گلوله قرار داد. 

افزون بر این، وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد در یورش نظامیان اشغالگر به «جنین»،‌ «علی السمودی» خبرنگار دیگر فلسطینی از ناحیه کمر هدف گلوله قرار گرفته است. 

شبکه الجزیره در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما این جنایت شنیع را که اسرائیل از طریق آن قصد دارد رسانه‌ها را از تحقق رسالت خود بازدارد، محکوم کرده و رژیم را مسئول قتل همکار خود می‌دانیم. ما از جامعه بین‌المللی می‌خواهیم که نیروهای اشغالگر اسرائیل را به دلیل هدف قرار دادن و کشتن عمدی شیرین ابوعاقله محکوم کرده و بازخواست کند. ترور خبرنگار ما، با شلیک گلوله مستقیم در حالی صورت گرفت که ژاکت مطبوعاتی به وضوح نشان دهنده هویتش بود». مدیر دفتر شبکه المیادین نیز در واکنش به این رخداد گفت: « هدف قرار دادن خبرنگاران به معنی تصمیم اسرائیل برای عدم انتشار اخبار و محدود کردن آزادی‌ است».

وزارت امور خارجه فلسطین اعلام کرد: «ما اعدام روزنامه نگار شیرین ابوعاقله را محکوم می‌کنیم و نفتالی بنت، نخست وزیر افراطی اسرائیل را به طور کامل و مستقیم مسئول این جنایت شنیع می‌دانیم». نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین امروز را روز سیاه برای مطبوعات جهان توصیف کرده است. شورای قانون‌گذاری فلسطین هم اعلام کرد قتل عمدی این روزنامه نگار بر اساس قوانین بین‌المللی جنایت جنگی محسوب می‌شود و مستلزم مجازات است.

 

شیرین-ابوعاقله

 

 

هماهنگ کننده ویژه روند صلح خاورمیانه و هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد خواستار تحقیقات فوری و همه جانبه و پاسخگویی مسئولین این اتفاق شده اند.

یائیر لاپید وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی نیز در توئیتی فریبکارانه به زبان عربی خواستار تحقیق درباره شهادت خبرنگار الجزیره شده و از سوی دیگر بر سرکوب فلسطینیان تأکید کرد. وی در توئیتی به زبان عربی نوشت: از فلسطینیان می خواهیم در پی کشته شدن تاسف بار شیرین ابوعاقله خبرنگار [الجزیره] تحقیق مشترک و رضایت بخشی را آغاز کنند. حفاظت از خبرنگاران در میادین جنگ ضروری است. باید حقیقت را بیابیم. نیروهای امنیتی اسرائیل به وظیفه شان در همه جا ادامه خواهند داد تا جلوی تروریسم و کشتار اسرائیلیان را بگیرند.

عزت محمد الرشق، عضو دفتر سیاسی جنبش حماس در توئیتی نوشت: «هدف قرار دادن شیرین ابوعاقله خبرنگار [الجزیره] را به شدت محکوم می کنیم و آن را جنایتی فجیع می دانیم. این جنایت بار دیگر تایید می‌کند اشغالگری بر پایه دروغ گویی و افسانه‌‌های غیرواقعی استوار شده است، واقعیت را نشانه می‌گیرد، تلاش می‌کند جنایاتش را پنهان کند و ملت ما و روزنامه نگاران را به عمد می‌کشد». حازم قاسم سخنگوی جنبش حماس گفت: «شهادت شیرین ابوعاقله خبرنگار الجزیره به ضرب گلوله نظامیان اشغالگر اسرائیلی، جنایتی جدید در کارنامه جنایات این رژیم به ویژه در حق خبرنگاران است». رئیس دفتر رسانه‌ای حماس هم این اقدام را از پیش برنامه‌ریزی شده دانست.

جنبش جهاد ضمن «جنایت» نامیدن شلیک گلوله به روزنامه‌نگار الجزیره، گفت این رخداد باید همه وجدان‌های زنده را برای افشا و مجازات اشغالگری بیدار کند.  

جبرئیل رجوب، دبیر کمیته مرکزی جنبش فتح گفت: «شیرین ابوعاقله ترور شد و خون او فریادی است بر ضد نئونازی‌ها».

لولو الخاطر، دستیار وزیر امور خارجه قطر گفت: «شهادت روزنامه نگار شیرین ابوعاقله جنایتی فجیع است که به سوابق هولناک اشغالگری اسرائیل افزوده شده است. حمایت بی قید و شرط از اسرائیل باید متوقف شود».

وزارت امور خارجه قطر اعلام کرد: ترور روزنامه‌نگار شیرین ابوعاقله جنایتی فجیع و نقض آشکار قوانین بین‌المللی بشردوستانه و نقض آزادی رسانه‌هاست.

باراک راوید روزنامه‌نگار صهیونیست نیز در این خصوص نوشت: «شیرین ابو عاقله یکی از قدیمی‌ترین و سرشناس‌ترین خبرنگاران الجزیره بود که در تمامی کشور‌های عربی و غیرعربی شناخته شده بود. تاثیر و بازتاب این حادثه ممکن است همانند بمباران ساختمان خبرگزاری آسوشیتدپرس در جریان جنگ اخیر در غزه باشد». 

امروز صبح، نیروهای صهیونیست برای دستگیری یک فلسطینی به شهر جنین یورش بردند و خانه ای را محاصره کردند که منجر به درگیری مسلحانه با ده ها فلسطینی شد.

شایان ذکر است که شیرین ابوعاقله یکی از اولین خبرنگاران میدانی الجزیره بوده است. او در سال ۱۹۹۷ یعنی یک سال پس از راه‌اندازی این شبکه به آن پیوست و قبل از آن برای رادیو فلسطین و کانال ماهواره‌ای «امان» کار می‌کرد. ابوعاقله یک ربع قرن در مرکز خطر قرار داشت و جنگ‌ها، جنایات و تجاوزات رژیم اشغالگر به مردم فلسطین را پوشش می‌داد.

وی در مصاحبه‌های قبلی با الجزیره گفته بود رژیم صهیونیستی همواره او را به عکاسی از مناطق امنیتی متهم می‌کند و به صراحت اعلام کرد همیشه احساس می‌کند هدف قرار گرفته و با ارتش اشغالگر و  شهرک نشینان مسلح رو به رو است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها