|
کدخبر: 256739 نسترن فراهانی

نماینده مجلس دهم در گفتگو با گسترش نیوز مطرح کرد:

ایران مجبور شد برنامه هسته ای را غیرعلنی پیش ببرد / ادامه راه روحانی توسط رئیسی

نماینده مجلس دهم اظهار کرد: امروز دولت آقای رییسی برخلاف مواضع برخی از حامیان ایشان در حوزه سیاست خارجی به ویژه در مورد برجام در ادامه سیاست آقای روحانی قدم بر می دارد و همان سیاست ادامه پیدا کرده و به نظر می رسد سیاست درستی است. برخی از حامیان آقای رییسی که دولت آقای روحانی را بخاطر این مسیر سرزنش می کردند امروز می بینند چاره ای جز ادامه این راه ندارند.

سیاست ایران مجبور شد برنامه هسته ای را غیرعلنی پیش ببرد / ادامه راه روحانی توسط رئیسی

برنامه هسته ای ایران بازهم در راس جنجال های رسانه ای قرار دارد، اینکه روند فعالیت هسته ای درکشور ما صلح آمیز باشد یا غنی کردن اورانیوم برای به رخ کشیدن قدرت نظامی همواره از بحث هایی بوده که مخالفان و موافقان را به جان هم انداخته است. یکی از اظهار نظرهایی که اخیرا در این مورد حاشیه ساز شد مرتبط با صحبت های علی مطهری است که از جناح چپ تا راست و اعتدالی نسبت به آن واکنش نشان داده اند. جلال میرزایی نماینده مجلس دهم و همان دوره ای از پارلمان که علی مطهری هم وکیل ملت بوده است. در همین رابطه با گسترش نیوز گفتگو کرده است که در ادامه می خوانید.

غنی سازی فقط یکی از ارکان برنامه هسته ای ایران است

میرزایی در رابطه با اظهارات مطهری گفت: موضع آقای مطهری و گفته های او درمورد انرژی اتمی دقیق نبود، به هر حال آقای مطهری چهره ای سیاسی است و نباید از سابقه برنامه اتمی ایران بی اطلاع باشند برنامه اتمی ایران پیش از انقلاب و برای استفاده صلح آمیز از انرژی اتمی بنا نهاده شده بود و بعد از انقلاب با توجه به وقفه ای که در زمان جنگ رخ داد مجددا این برنامه از سر گرفته شد و به موازات پیشرفت های ایران با محدودیت هایی روبرو شدیم. مثلا فرانسه به قرارداد سرمایه گذاری اش پایان داد و حاضر به ادامه همکاری نشد. قرار بود آلمان ها و کشور های دیگری بیایند که به قرارداد های خود عمل نکردند،  مثلا چین قرار بود بیاید که نیامد و ایران ناچار شد خود سرمایه گذاری کند.

وی افزود: غنی سازی فقط یکی از ارکان برنامه هسته ای ایران است ما باید کل برنامه اتمی کشور را ببینیم. بنابراین با توجه به حساسیت و فشار و تحریمی که آمریکا و اروپا برای برنامه هسته ای ایران اعمال کرده اند ایران ناچار شد برنامه اش را غیر علنی پیش ببرد و حساسیت ها بیشتر شد.

میرزایی اضافه کرد: ما نه تنها در برنامه هسته ای بلکه در بسیاری از موارد از جمله سیاست خارجی اهدافی را در نظر گرفتیم و برای آن هزینه بسیاری دادیم. درحالیکه معمولا وقتی اهدافی در سیاست خارجی کشور ها در نظر گرفته می شود سعی می کنند با کمترین هزینه به سمت تحقق پیش بروند تا وضعیت زندگی مردم و منافع و امنیت کشور تامین شود. ما در سایر برنامه های حوزه سیاست خارجی متاسفانه بخاطر به کار گیری تاکتیک های اشتباه در رسیدن به اهداف راهبردی هزینه های گزافی پرداخت کردیم. می شد این برنامه ها را بهتر از این ها مدیریت کرد و پیش برد.

وی در پایان گفت: امروز دولت آقای رییسی برخلاف مواضع برخی از حامیان ایشان در حوزه سیاست خارجی به ویژه در مورد برجام در ادامه سیاست آقای روحانی قدم بر می دارد و همان سیاست ادامه پیدا کرده و به نظر می رسد سیاست درستی است. برخی از حامیان آقای رییسی که دولت آقای روحانی را بخاطر این مسیر سرزنش می کردند امروز می بینند چاره ای جز ادامه این راه ندارند و به نظر می رسد احیای برجام سیاست درستی است. من فقط آن قسمت را که ما برای رسیدن به توافق با آمریکا و مذاکره مستقیم با آمریکا رد داخل کشور به جمع بندی نرسیده ایم را محل ایراد می دانم. ولی مذاکره درست است و شیوه درست را نباید زیر سوال برد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها