|
کدخبر: 255233

استفاده از تجربه ایران در دور زدن تحریم ها

سی‌ان‌ان در تحلیلی به نحوه مواجهه روسیه با تحریم‌ها پرداخت.

از آنجایی که روسیه تقریباً درتمام بخش‌های اقتصادی با تحریم‌های بی‌سابقه‌ای روبه‌رو است، ممکن است مجبور شود به یک متحد قابل اعتماد با بیش از چهار دهه تجربه در زمینه تحریم‌های غرب یعنی ایران روی بیاورد. تا قبل از جنگ اوکراین، ایران تحریم شده‌ترین کشور جهان بود. روسیه اکنون این رکورد را در اختیار دارد.

«جورجیو کافایرو» مدیر عامل شرکت «گالف استیت آنالیتیکس» گفت: «منافع مشترک برای دور زدن تحریم‌ها، برای پویایی در روابط روسیه و ایران مهم است.»

کافیرو با اشاره به توافق هسته‌ای که محدودیت‌های قابل راستی‌آزمایی را برای برنامه هسته‌ای ایران طراحی کرده بود، افزود: این روابط دوجانبه احتمالاً با ادامه جنگ در اوکراین قوی‌تر خواهد شد، به‌ویژه اگر مذاکرات وین برای احیای برجام شکست بخورد.

ویتالی ساولیف، وزیر حمل‌ونقل روسیه در ماه گذشته در بحبوحه محاصره هوایی بین مسکو و غرب گفت که کشورش در حال بررسی پرونده ایران است تا به ایران در مقابله با تحریم‌های مربوط به تعمیر و نگهداری و قطعات یدکی کمک کند. 

پس از دهه‌ها محدودیت‌های اقتصادی غرب، جمهوری اسلامی ایران روش دور زدن تحریم‌ها را یاد گرفته‌است. امروز، روسیه در شرایطی که غرب، مسکو را تحت فشار قرار می‌دهد، بحران مشابهی را تجربه می‌کند.

ریچارد نفیو محقق حوزه انرژی گفت: «من فکر می‌کنم ایران آماده کمک به روسیه در خصوص برخی ابزارهای دور زدن تحریم‌ها خواهد بود. البته فرض بر این است که خود ایران به این ابزارها دسترسی دارد.»

یک تحلیل گر مسائل اقتصادی  گفت که فرار از تحریم کار آسانی نیست. روسیه می‌تواند از ایران درس بگیرد و با فرار از تحریم از نابودی اقتصاد خود جلوگیری کند.

منبع: ایلنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها