|
کدخبر: 253344

ترکیه پیشگام بهبود روابط با مصر؟

مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه گفت، کشورش ظرف چند روز آینده گام هایی در جهت بهبود روابط با مصر برخواهد داشت .

چاووش اوغلو دیروز پس از برگزاری نشست وزیران خارجه کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی "ناتو" در بروکسل پایتخت بلژیک در یک کنفرانس مطبوعاتی این مطلب را ابراز داشت.

وزیر خارجه ترکیه با اشاره به اینکه آنکارا چند ماه پیش گام هایی در جهت بهبود روابط با مصر برداشته است، تاکید کرد که مقامات کشورش سعی دارند برای تحقق بخشیدن به این امر ظرف چند روز آینده گام های بیشتری بردارند.

اوغلو یادآور شد که ترکیه و مصر در گذشته به طور متقابل سفرای خود را فراخواندند و روابط دیپلماتیک دوجانبه تا سطح کاردار سفارت ترکیه در قاهره کاهش یافت.

وی افزود : مدت ماموریت کاردار ما در قاهره به پایان رسیده است و هم اکنون می خواهیم کاردار جدیدی برای خود در مصر تعیین کنیم و تا کنون رویداد جدیدی پیش نیامده است و اگر تصمیم به مبادله سفیر بگیریم آن را به طور علنی اعلام خواهیم کرد.

وزیر خارجه ترکیه همچنین خاطرنشان کرد که کشورش در ۱۲ مارس گذشته به منظور ازسرگیری روابط دوجانبه تماس های دیپلماتیک خود را با مصر آغاز کرد و آنکارا و قاهره هیچ یک برای تحقق یافتن این امر پیش شرطی وضع نکردند.

اوغلو ادامه داد: البته با توجه به قطع بودن روابط دو کشور طی سال های متمادی نمی توان انتظار داشت که در آینده بسیار نزدیک مناسبات دو کشور روند عادی به خود بگیرد.

مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه در پایان تاکید کرد: روابط با مصر از راه گفت وگو و ترسیم نقشه راه و گام برداشتن در جهت تحقق بخشیدن به موضع گیری جدید دو کشور بهبود خواهد یافت.

تارنمای روزنامه میدل ایست آی دیروز به نقل از دو مقام ترکیه‌ای که نام شان را ذکر نکرد، اعلام کرد که آنکارا پس از گذشت نزدیک به ۹ سال تصمیم گرفته است تا "صالح موتلو شان" نماینده سابق ترکیه در سازمان همکاری اسلامی را به عنوان سفیر جدید خود در مصر تعیین کند.

این دو مقام مزبور همچنین تاکید کردند که مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه این کشور "صالح موتلو شان" را در جریان این موضوع قرار داده است. آنکارا اکنون به دنبال تایید دولت مصر است.

ترکیه و مصر به دنبال اصلاح روابط دوجانبه هستند. این روابط پس از کودتای ۲۰۱۳ در مصر و سرنگون شدن محمد مرسی رئیس جمهور سابق وابسته به جنبش اخوان المسلمین و مخالفت آنکارا با به رسمیت شناختن "عبدالفتاح السیسی" به عنوان رئیس جمهور قانونی مصر قطع شد.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه از سرسخت‌ترین منتقدان عبدالفتاح السیسی است و دولت وی را به نقض حقوق بشر رهبران و اعضای اخوان المسلمین در سرکوب‌های پس از کودتا متهم کرده است.

این اختلافات با حمایت مصر و ترکیه از طرف‌های مخالف در درگیری لیبی تشدید یافت.

در سال گذشته میلادی ترکیه و مصر دو دور مذاکرات با هدف اصلاح و بهبود روابط دوجانبه برگزار کردند.

 

منبع: ایرنا

ارسال نظر