|
کدخبر: 211355

اردوغان عقب‌نشینی کرد

رجب طیب ارودغان رئیس جمهوری ترکیه که پیش از این در واکنش به بیانیه مشترک سفیران ده کشور غربی در حمایت از یک شخصیت سیاسی در زندان، آن‌ها را تهدید به اخراج کرده بود، از موضع خود عقب نشینی کرد.

بین‌الملل اردوغان عقب‌نشینی کرد

دوربرگردان اردوغان پس از انتشار بیانیه از سوی سفیران آمریکا و چندین کشور غربی دیگر مبنی بر احترام به کنوانسیون سازمان ملل و عدم دخالت در امور داخلی کشور میزبان، اتفاق می‌افتد.  

اردوغان پس از دیدار چند ساعته با کابینه خود با موضوع تنش دیپلماتیک با کشورهای غربی اعلام کرد: سفرا درس خود را آموخته‌اند و از این به بعد احتیاط بیشتری خواهند کرد.  

وی در پیامی تلوزیونی گفت: هدف ما مطلقاً ایجاد بحران نیست، بلکه هدف ما محافظت از عزت، غرور و حقوق حاکمیتی ترکیه است.  

رییس جمهوری ترکیه روز شنبه گفت که دستور اخراج سفیران ۱۰ کشور را که خواستار آزادی «عثمان کاوالا» از مخالفان دولت آنکارا شده بودند، صادر کرده است.  

سفیران ۱۰ کشور آلمان، نیوزلند، نروژ، دانمارک، فرانسه، هلند، کانادا، سوئد، فنلاند و آمریکا دوشنبه پیش (۲۶ مهر) در بیانیه‌ای خواستار آزادی عثمان کاوالا، از مخالفان دولت ترکیه شده بودند.  

به گفته تحلیل گران در صورت اخراج این سفیران، روابط ترکیه با سایر کشورهای عضو ناتو با تنش زیادی مواجه می‌شد.  

در همین حال، روز دوشنبه لیر ترکیه که در روزهای اخیر در مقایسه با دلار ارزش خود را از دست داده بود، به اخبار کاهش تنش دیپلماتیک ترکیه با کشورهای ترکیه واکنش مثبت نشان داد.  

کاوالا که منتسب به یک خانواده مشهور و ثروتمند است در اصل متهم است که یکی از صحنه گردانان رخدادهای موسوم به "گزی" در سالهای قبل در دوران نخست وزیری طیب اردوغان و ریاست جمهوری عبدالله گل است. به گفته بسیاری ناظران این تظاهرات که از سوی دولت وقت سرکوب شد یک نقطه شکست در ارتباط حاکمیت حزب عدالت و توسعه و در راس آن طیب اردوغان با گروههای مختلف از جمله گروه فتح الله گولن بود.

 

 


 

منبع: تسنیم

ارسال نظر