|
کدخبر: 252780 نسترن فراهانی

یک فعال سیاسی اصولگرا در گفتگو با گسترش نیوز مطرح کرد:

مهار رفتار های ضد فرهنگی در استادیوم دشوار است/ پشت پرده منع ورود زنان به ورزشگاه

یک چهره سیاسی اصولگرا تاکید کرد: فوتبال فضای بیشتری به خود اختصاص می دهد و از این رو کنترل ناهنجاری های فرهنگی در جریان بازی سخت‌تر است، در فضای والیبال و بسکتبال جمعیت محدود تر و زمین بازی کوچکتر است از این منظر کنترل این بازی ها آسان‌تر است. اما در استادیوم مهار رفتار های ضد فرهنگی سخت است.

سیاست مهار رفتار های ضد فرهنگی در استادیوم دشوار است/ پشت پرده منع ورود زنان به ورزشگاه

«حواشی فوتبال ایران و لبنان» چند روزی است که اخبار ورزشی حول محور این تیتر خبری می چرخد و رسانه ها به بازتاب ابعاد مختلف آن می پردازند، این در حالی است که مشکل ورود زنان به استادیوم صحبت امروز و دیروز نیست و سالیان سال است که این مطالبه بی پاسخ بیش از نیمی از جامعه بی پاسخ مانده است

با این حال اینبار بیش از همیشه این کلاف سردرگم پیچیده شد و حواشی آن صدای مردم را درآورد چراکه علاوه بر اینکه جلوگیری از ورود زنان به ورزشگاه رنگ و بوی بی عدالتی دارد، بدرفتاری هم به آن اضافه شده و به زنانی که مطالبه ای به حق داشتند بی حرمتی صورت گرفته است.  در همین راستا و در بررسی ابعاد بیشتر این معضل چندساله گسترش نیوز با امیررضا واعظ آشتیانی چهره سیاسی _ ورزشی و مدیرعامل سابق باشگاه استقلال تهران و ریییس سابق فدراسیون دوچرخه‌سواری ایران به گفتگو پرداخته است که در ادامه  می خوانید با ما همراه باشید.

مهار دشوار ناهنجاری ها در استادیوم های فوتبال

واعظ آشتیانی به گسترش نیوز گفت: در افکار عمومی گفته می شود چرا بانوان برای تماشای بسکتبال و والیبال می آیند درحالیکه در والیبال و بسکتبال فاصله بانوان تماشاگر با زمین مسابقه بسیار اندک است و اگر ایرادی وجود دارد چرا در تماشای والیبال و بسکتبال لحاظ نمی شود؟! اگر بحث ناهنجاری های اجتماعی مطرح است فضا در فوتبال متفاوت است و باید توسط مسئولین و کارشناسان پاسخ داده شود.

وی افزود: فوتبال فضای بیشتری به خود اختصاص می دهد و از این رو کنترل ناهنجاری های فرهنگی در جریان بازی سخت‌تر است، در فضای والیبال و بسکتبال جمعیت محدود تر و زمین بازی کوچکتر است از این منظر کنترل این بازی ها آسان‌تر است. اما در استادیوم مهار رفتار های ضد فرهنگی سخت است.

مقایسه حضور زنان در استادیوم های ایران و انگلیس

واعظ آشتیانی گفت: فارغ از بحث بانوان حتی در کشور انگلیس که بزرگترین لیگ دنیا را به خود اختصاص داده است فاصله بین تماشاگران و زمین بازی بسیار زیاد بود. بعد از حادثه ای که در جریان جام باشگاه های اروپا در بروکسل اتفاق افتاد انگلیسی ها فکر کردند برای کاهش ناهنجاری چه باید بکنند؟! باید راهی فرهنگی و حقوقی و قانون مدارانه پیش بینی می شد و امروز می توان گفت شرورترین هواداران و تماشاگران در استادیوم های انگلیس هستند ولی دیگر ان اتفاقات و اوباش گری به صورت دیده نمی شود. چون قوانین داخل استادیوم را بسیار سنگین کرده اند و هر گونه جرمی را در این حوزه با سخت‌ترین برخورد ها همراه کرده اند.

وی ادامه داد: کسی را که سابقه اوباشی گری دارد از تماشای بازی محروم می کنند و اگر می خواهد به داخل استادیوم برود باید به قوانین احترام بگذارد. قوانین است که برخی از شرارت های داخل استادیوم ها را مهار کرده است نکته مهمتر امکانات و تسهیلاتی است که در درون استادیوم ها برای تماشاگران در نظر گرفته اند و آن هم در کاهش ناهنجاری ها تاثیر دارد.

آشتیانی تاکید کرد: بحث فرهنگ جامعه بسیار مهم است کسی که وارد استادیوم می شود فرهنگ قالب جامعه را با خود می آورد برای اینکه در استادیوم فرهنگ قالب تسری پیدا نکند قوانینی سختگیرانه را اجرا می کنند. این نگرانی وجود دارد که با وجود ناهنجاری های موجود و افرادی که به نوعی شرارت و اوباشی گری دارند ورود خانم ها به استادیوم تحت تاثیر این مسائل قرار گیرد.

باید حرمت خانم ها حفظ شود

او با بیان اینکه در استادیوم های ورزشی ایران باید حرمت خانم ها حفظ شود و جایگاه آنها امن باشد افزود: هم به فرهنگ سازی نیاز داریم و هم باید قوانین محکمی برای داخل استادیوم ها وضع شود و هم تسهیلات و امکانات برای تماشاگران مهیا شود.

آشتیانی در پایان با اشاره به موضوع برخورد با زنان در رابطه با بازی اخیر ایران و لبنان گفت: سو مدیریت در این اتفاق نادیده گرفتنی نیست. مسائل ضد و نقیض بسیاری مطرح شده است و در سایه این سو مدیریت برخی از افراد سو استفاده می کنند و سو مدیریت به ابزاری برای تسویه حساب تبدیل شده است. صحبت های متعدد و مختلفی شده و باید تیمی حقیقت یاب بررسی کارشناسی کند اما در هر صورت واژه سو مدیریت پر رنگ است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها