|
کدخبر: 251842

هشدار مهم به چین/ توافق نظامی بین جزایر سلیمان و چینی ها نگران کننده شد

جاسیندا آردن نخست وزیر نیوزلند احتمال استقرار نیروهای نظامی چین در جزایر سلیمان را به دنبال توافق نظامی بین دو کشور «بشدت نگران کننده» توصیف کرد.

خبرگزاری رویترز نوشت: نخست وزیر نیوزلند امروز (دوشنبه) گفت که کشورش به شدت نگران احتمال نظامی سازی در اقیانوس آرام به دنبال تصمیم دولت جزایر سلیمان برای تشکیل همکاری امنیتی با چین است.

تایید این مطلب از سوی دولت جزایر سلیمان در روز جمعه که این کشور در حال «تنوع بخشی» به روابط امنیتی خود در خارج از کانبرا (پایتخت استرالیا) است زنگ هشدار را در کشورهای استرالیا، نیوزلند و آمریکا به صدا در آورده است.

آردن در مصاحبه با رادیو نیوزلند در پاسخ به این پرسش که آیا استقرار کشتی های نظامی در کشور اقیانوس آرام از سوی چین پذیرفتنی است گفت: ما چنین اقداماتی را نظامی سازی بالقوه در منطقه می دانیم و همچنین از حیث امنیت منطقه اقیانوس آرام  دلیل و نیازی برای چنین حضوری نمی بینیم. از نظر ما این مساله بسیار نگران کننده است.

متئو ویل رهبر اپوزیسیون کشور جزیره ای جزایر سلیمان در اقیانوس آرام در مصاحبه با شبکه تلویزیونی ای بی سی گفت: از این که دولت استرالیا اقدامی برای متوقف کردن توافق جزایر سلیمان با چین بکار نبسته ناامید شده است.

وی گفت: سال گذشته به کمیساریای عالی کانبرا یا سفیر این کشور در جزایر سلیمان درباره این توافق هشدار داده بود.

لاچلان استراهان (Lachlan Strahan) روز دوشنبه در توئیتر نوشت: استرالیا نگرانی این کشور  درباره پیشنهاد توافق همکاری امنیتی بین چین و جزایر سلیمان را مطرح کرده است.

وی افزود: «خانواده اقیانوس آرام» بهترین موقعیت را برای ارائه کمک های امنیتی به جزایر سلیمان داشت.

 ماریس پن وزیر امور خارجه استرالیا به سرعت این توییت را لایک کرد.

 

منبع: ایرنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها