|
کدخبر: 251136

ذخایر طلا روسیه چقدر است؟

آمریکا شهروندان آمریکایی را از انجام هرگونه معامله‌ای که شامل طلای روسیه باشد منع می‌کند.

از زمانی که روسیه تهاجم خود به اوکراین را آغاز کرد، قیمت طلا هم مانند قیمت نفت خام، در حال افزایش بوده است. همچنین باز هم مانند نفت، روسیه دارای یکی از بزرگ‌ترین ذخایر طلای جهان است. بر اساس برآوردها حدود ۲۳۰۰ تن از این فلز گران‌بها، به ارزش نزدیک به ۱۴۰ میلیارد دلار طی یک دهه و نیم گذشته جمع‌آوری‌شده است که قرار بوده نوعی بیمه‌نامه اقتصادی برای کشور باشد، اما باز هم مانند نفت، تحریم‌ها ارزش واقعی دارایی‌های روسیه را بسیار دشوار کرده است.

فرگال اوکانر، مدرس دانشکده بازرگانی دانشگاه کورک، به بلومبرگ گفت: به همین دلیل آن‌ها طلاهای خود را خریدند، این طلاها برای چنین موقعیتی بود؛ اما اگر کسی آن را با شما معامله نکند، مهم نیست که ارزش آن چقدر است.

هفته گذشته، بازار طلای لندن - مهم‌ترین مرکز طلا در جهان – معامله با روسیه را ممنوع کرد و عملاً آن را از تجارت جهانی خارج کرد.

سنای آمریکا نیز با لایحه جدیدی شهروندان آمریکایی را از انجام هرگونه معامله‌ای که شامل طلای روسیه باشد منع می‌کند.

آنگوس کینگ، سناتور ایالت مین، در بیانیه‌ای گفت: «عرضه عظیم طلای روسیه یکی از معدود دارایی‌های باقی‌مانده است که پوتین می‌تواند از آن برای جلوگیری از سقوط بیشتر اقتصاد کشورش استفاده کند. ما با تحریم این ذخایر، روسیه را از اقتصاد جهان منزوی خواهیم کرد و دشواری کارزار نظامی پرهزینه پوتین را افزایش خواهیم داد.»

بر اساس بیانیه بانک مرکزی روسیه، حتی بدون حضور خریداران بین‌المللی، به نظر می‌رسد تقاضای داخلی برای طلا بالا است. روز سه‌شنبه، این بانک اعلام کرد که خرید منظم طلا از موسسات وام‌دهنده را به حالت تعلیق در می‌آورد تا در زمانی که مردم برای مبادله روبل‌ها با شمش‌های طلا مشتاق می‌شوند، با مشکلی روبه‌رو نشود.

 

زولتان پوزسار، تحلیل‌گر اقتصادی و استراتژیست کردیت سوئیس به بلومبرگ گفت که اگر ارزش پول روسیه (روبل) نسبت به دلار آمریکا به کاهش خود ادامه دهد؛ اما این کشور می‌تواند از ذخایر طلا به‌عنوان یک «لنگر» برای حفظ ارزش پولش استفاده کند.

 

منبع: ایلنا

ارسال نظر