|
کدخبر: 250599

توافق نهایی برجام تا پایان هفته آینده امضا می شود

عزت‌الله یوسفیان ملا گفت: در شرایطی که کشورهای غربی‌ تصور می‌کردند ایران در موضع ضعف قرار دارد و دستش زیر سنگ است، پرتاب موشک‌های بالستیک به موضاع اسرائیل یک قدرت‌نمایی بزرگ بود.

توقف مذاکرات این نگرانی را ایجاد کرد که شاید سرنوشت مذاکرات با خطر روبه‌رو شود اما در روزهای اخیر شاهد بودیم که گویا مسئله رفع شده است و آمریکا این تضمین را داده است که تحریم‌های بین‌المللی علیه روسیه مانع فعالیت این کشور با ایران در حوزه هسته‌ای و برجامی نشود.

عزت‌الله یوسفیان ملا، فعال و تحلیلگر مسائل سیاسی، درباره این موضوع گفت: «آمریکا در هر موقعیتی می‌خواهد ماهی خود را بگیرد و از شرایط سوءاستفاده کند. اکنون که روسیه زیرشلاق تحریم‌های جهانی قرار دارد، این مسئله پیش آمد که آیا تحریم‌های عمومی علیه روسیه مانع فعالیت هسته‌ایِ برجامی این کشور با ایران می‌شود یا خیر؟»

او ادامه داد: «ما با روسیه ذیل برجام چندکار مهم داریم؛ نسخ آنکه اورانیوم‌های غنی‌شده بالای۶۰درصد، بالای ۲۰درصد و بالای آن میزانی که در برجام اولیه آمده است، باید به روسیه برود و نزد این کشور به امانت بماند تا بعدها تکلیف آن معلوم شود زیرا این اورانیوم‌های غنی‌شده جزو سرمایه ملی محسوب می‌شوند برای ساخت آنها هزینه‌های زیادی شده است. دومین موضوع آن است که قول و قرارهای زیادی میان ایران و روسیه در موضوع نیروگاه‌های هسته‌ای وجود دارد. روس‌ها قرار است نیروگاه‌های ما را تکمیل کنند یا لوازم یدکی نیروگاه بوشهر را بدهند یا روسیه متعهد است که سوخت رآکتورهای هسته‌ای ایران را به مدت ۱۰ سال تأمین کند که اگر تحریم‌های عمومی علیه روسیه شامل ارتباط این کشور با ایران در موضوع برجام هم می‌شد، عملا مشخص نبود همه این موارد چگونه اجرا می‌شد».

این فعال سیاسی همچنین مطرح کرد: «نکته دولت روسیه هم این بود که باید تضمین داده شود که تحریم‌ها مانع فعالیت با ایران در حوزه برجام نشود. آمریکایی‌ها در ابتدا گفتند که ما هیچ تضمینی نمی‌دهیم و می‌خواستند مسئله جنگ روسیه و اوکراین را به موضوع مذاکرات گره بزنند اما در نهایت خوشبختانه با تدبیر دولت و وزارت امور خارجه مشکل حل شد و چه آمریکایی‌ها به صورت جداگانه و کتبی این تضمین را داده‌اند یا آنکه برجام اضافه شود، به هر حال مشکل حل شد».

یوسفیان ملا در پایان گفت: «این نکته هم لازم است گفته شود که ایران در حاشیه مذاکرات توانست با قدرت‌نمایی شاهکار خود موضعش را قدرتمندانه کند. غربی‌ها تصور می‌کردند ایران در موضع ضعف قرار دارد و دستش زیر سنگ است اما دیدیم که ایران چند موشک بالستیک به مواضع اسرائیل شلیک کرد و آنها هم نتوانستند از جای خود تکان بخورند. ایران قدرت‌ خود را نشان داد تا به غربی‌ها بفهماند که اگر بخواهد هر کاری از دستش بر می‌آید. به هر حال با همه این شرایط تصور می‌شود که تا پنج‌شش روز آینده توافق نهایی در وین با حضور وزیر امور خارجه کشورمان امضا شود».

 

 

منبع: مثلث آنلاین

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها