|
کدخبر: 248727

نوسازی ناوگان دفاعی _ هوایی پاکستان با جنگده های چینی

پاکستان در تازه‌ترین گام برای نوسازی و تقویت توانمندی دفاعی-هوایی، چند فروند از جنگنده‌های "جی-۱۰سی" ساخت چین را به ناوگان نیروی هوایی خود اضافه کرد.

مراسم الحاق جنگنده‌های چینی J-۱۰ C امروز (جمعه) در پایگاه هوایی "کامرا" در نزدیکی اسلام‌آباد با حضور «عمران‌خان» نخست وزیر، ژنرال «ظهیر احمد بابر» فرمانده نیروی هوایی پاکستان، مقامات نظامی و سفرای کشورهای مختلف برگزار شد.

کارشناسان دفاعی در پاکستان معتقدند که دریافت جنگنده‌های جدید چینی تلاش تازه اسلام‌آباد برای رقابت با همسایه و رقیب سنتی خود هند است و برای مقابله با جنگنده‌های رافائل حاضر به خرید جنگنده‌های چینی جی-۱۰سی شده است.

جی-۱۰سی که توسط ناتو به عنوان "پرنده آتشین" و همچنین به عنوان "اژدهای نیرومند" شناخته می شود، یک جنگنده چند منظوره سبک وزن و تک موتوره است که می تواند در هر شرایط آب و هوایی پرواز کند. چین این هواپیما را برای انجام حملات در طول ماموریت های جنگی هوا به هوا طراحی کرده است.

این هواپیما دارای بال دلتای بزرگی است که یادآور سری جنگنده های میراژ فرانسوی است. گفته می شود محموله این جت چینی ۶.۵ تن است که مشابه میگ-۲۹ روسی (۴.۵ تن) و اف-۱۶های ساخت آمریکا (۷ تن) است که در اختیار پاکستان نیز قرار دارد.

با اضافه شدن این جنگنده های جدید، تعداد جنگنده های نیروی هوایی پاکستان به حدود از ۱۹۰ فروند می‌رسد.

وزیر کشور پاکستان پیش تر گفت که این کشور در مجموع ۲۵ فروند جنگنده چندمنظوره جی-۱۰سی از چین دریافت خواهد کرد

نیروی هوایی پاکستان برای نخستین بار، در سال ۲۰۰۷ به جنگنده های چینی جی. اف-۱۷ مجهز شده و در سال ۲۰۱۳ نیز خط تولید این جنگنده ها، در پاکستان راه اندازی شد.

گفته می‌شود قرار است خلبانان نیروی هوایی پاکستان روز ۲۳ مارس امسال به مناسبت روز ملی این کشور جنگنده‌های جی-۱۰سی را در رزمایش مشترک نیروهای مسلح پاکستان در اسلام‌آباد برای اولین بار برای عموم به نمایش خواهند گذاشت.

الحاق جنگنده‌های جدید چینی به ناوگان نیروی هوایی پاکستان درحالی انجام می شود که اسلام‌آباد، دهلی‌نو را به نقض حریم هوایی خود متهم و در اعتراض به ورود یک شی پرنده پرسرعت از قلمروی هند به پاکستان، کاردار هند در اسلام‌آباد روز گذشته به وزارت خارجه پاکستان احضار شد.

 

منبع: ایرنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها