|
کدخبر: 246721

دیپلمات آرژانتینی چه نقشی در توافق ۱+۴ بازی می‌کند؟

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امشب راهی ایران می‌شود تا در رایزنی با مقامات کشورمان، با کلید قفل توافق احیای برجام به وین بازگردد.

رافائل گروسی در حالی امشب برای سومین بار در دولت سیزدهم راهی تهران خواهد شد که به نظر می‌رسد آنچه وی به عنوان دستاورد با خود به وین بازمی‌گرداند، در مسیر دستیابی به توافق برای احیای برجام، تعیین‌کننده خواهد بود.

تصمیم سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران پس از آن اتخاذ شد که با بازگشت علی باقری، مذاکره کننده ارشد ایران به وین در روز یکشنبه، به یک باره این چنین ادعا شد که تهران در آستانه توافق، درخواست دیگری را روی میز قرار داده است. موضوعی که طرف غربی از آن به عنوان درخواست جدید ایران یاد کرده بود، همان خواست تیم مذاکره‌کننده ایرانی برای بسته شدن پرونده ۴ سایت مورد ادعای آژانس بود که سه کشور اروپایی و آمریکا آن را موضوعی فیمابین ایران و آژانس دانسته اما تهران معتقد است که پیش از بازگشت به تعهدات برجامی، باید از بسته شدن این پرونده اطمینان حاصل کند، همانطور که پیش‌تر نیز در زمان امضای برجام خواهان بسته شدن پرونده PMD شده بود. 

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه روز یکشنبه در این خصوص گفت: ما درباره پرسش‌ها یا ادعاهای سیاسی که آژانس در خصوص برخی اقدامات کشورمان مطرح کرده که از نظر ما محلی نداشته است پاسخ دادیم؛ این پرونده باید بسته شود.

PMD یا ابعاد احتمالا نظامی برنامه هسته‌ای، پرونده‌ای بود که پیش از عملیاتی شدن توافق هسته‌ای در همکاری مشترکی میان علی‌اکبر صالحی، رئیس وقت سازمان انرژی اتمی ایران و یوکیو آمانو، مدیرکل فقید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بسته شد؛ مساله امروز ایران اما نه ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای که پرونده‌ای پادمانی برمبنای اطلاعات ادعایی ارائه شده از سوی اسرائیل در خصوص ۴ مکان مشکوک در ایران علیه کشورمان شکل گرفته است. این نهاد مدعی است که در سه محل از مکان‌های مورد نظر «ذره اورانیوم با منشا انسانی» و در یک محل دیگر «ذرات تغییر یافته ایزوتوپی» یافت شده است که برخلاف موافقت‌نامه پادمان بین ایران و آژانس به اطلاع این نهاد رسانده نشده و ایران باید در خصوص منبع و سرنوشت این مواد توضیح دهد.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در دو سفر پیشین خود نیز با دستور کار بحث و تبادل نظر پیرامون همین پرونده عازم تهران شده بود که هیچ گاه پاسخ‌های تهران برای بستن این پرونده را کافی ندانست و گویی تا امروز نه توانسته بصورت ۱۰۰ درصد بر گزارش‌های علیه تهران مهر تائید بزند و نه حاضر شده تا پاسخ تهران را بپذیرد و پرونده را مختومه اعلام کند.

این بار اما سفر دیپلمات آرژانتینی با سفرهای پیشین متفاوت است چرا که تهران بسته شدن پرونده مذکور را یکی از خطوط قرمز خود برای دستیابی به توافق برای احیای برجام و بازگشت به اجرای پروتکل الحاقی دانسته و دیپلمات‌های غربی نیز اعلام کرده‌اند که ساعات پایانی حضور خود در وین را می‌گذرانند.

فردا و در ساعات نخست اولین روز هفته در ایران، چشمان بسیاری از سراسر دنیا به ویژه پایتخت اتریش به تهران دوخته خواهد شد تا مشخص شود آیا محمد اسلامی و رافائل گروسی قادر خواهند بود تا همچون اسلاف خود با تعیین نقشه راه مشترک، قدم در مسیر مختومه شدن این پرونده بگذارند تا آغاز هفته در اروپا، نوید بخش اعلام توافقی باشد که پروسه طولانی آن دیگر جایی برای تداوم ندارد.

 

 

منبع: تسنیم

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها