|
کدخبر: 244998

گسترش نیوز گزارش می‌دهد؛

درگیری روسیه و اوکراین در راند دوم / امروز چه اتفاقاتی افتاد؟

ساعت ۶ و ۳۰ دقیقه صبح پنجشنبه (۵ بهمن) روسیه حمله به خاک اوکراین را آغاز کرد. اما شرایط اوکراین در روز دوم به چه صورت است؟

سیاست درگیری روسیه و اوکراین در راند دوم / امروز چه اتفاقاتی افتاد؟

در این گزارش قصد داریم به آخرین وضعیت تحولات روسیه و اوکراین در روز دوم درگیری ها بپردازیم.

شروع صبح در کی‌یف

کی یف، بامداد امروز اینگونه با صدای آژیرهای خطر حمله هوایی از خواب برخاست.

ماکرون: پوتین نارو زد

رئیس جمهوری فرانسه، روز جمعه با اشاره به گفت‌وگوهای پیشین با همتای روس خود پیش از حمله به اوکراین، گفت: ولادیمیر پوتین همزمان با اینکه پشت تلفن، جزئیات توافقات مینسک را با من بررسی می‌کرده، در حال آماده شدن برای آغاز جنگ بوده است؛ این فریبکاری و نارو زدن است.

ماکرون

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه پس از نشست اتحادیه اروپا گفت: بله، دورویی اتفاق افتاد؛ انتخابی آگاهانه و عمدی برای آغاز جنگ صورت گرفت، آن هم در زمانی که هنوز می‌توانستیم بر سر صلح مذاکره کنیم.

ماکرون تاکید کرد که فرانسه تحریم‌های مجزای خود را به بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه روسیه اضافه می‌کند.

بسیج عمومی در اوکراین

رئیس جمهوری اوکراین دستور بسیج عمومی برای مقابله با حمله روسیه را صادر کرد.

 ولودیمیر زلنسکی – رئیس جمهوری اوکراین – در فرمانی جدید، دستور تشکیل بسیج عمومی به مدت ۹۰ روز را صادر کرد. طی آن، مردان ۱۸ تا ۶۰ ساله اوکراینی تا اطلاع ثانوی حق خروج از کشور را ندارند.

زلنسکی۱

زلنسکی ستاد کل ارتش کشورش را موظف کرد تا تعداد افراد واجد شرایط خدمت، تعداد نیروهای ذخیره و همچنین ترتیب فراخوان را تعیین کند.

تخصیص بودجه مورد نیاز برای این بسیج عمومی نیز بر عهده کابینه دولت قرار گرفته است.

همچنین رئیس‌جمهوری اوکراین اوایل صبح امروز، بار دیگر از روسیه خواست تا مذاکرات برای توقف درگیری‌ها را آغاز کند.

زلنسکی گفت: در هر صورت دیر یا زود، روسیه باید با ما مذاکره کند، درباره چگونگی پایان دادن به خصومت‌ها و توقف این تهاجم صحبت کند. هرچه این گفت‌وگو زودتر آغاز شود، ضررهای خود روسیه کمتر خواهد شد.

وضعیت عجیب در چرنوبیل

سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد گزارش‌های موثقی وجود دارد که سربازان روسی درحال‌حاضر کارکنان تاسیسات هسته‌ای چرنوبیل در اوکراین را به گروگان گرفته‌اند، و ما آن را محکوم می‌کنیم.

جن ساکی گفت که این گروگانگیری غیر قانونی و خطرناک می‌تواند در مدیریت و حفاظت از تاسیسات زباله هسته‌ای اختلال ایجاد کند که بسیار نگران‌کننده است. وی افزود: ما این اقدام را محکوم می‌کنیم و خواهان آزادی این افراد هستیم.

میخائیلو پودولیاک مشاور دفتر ریاست جمهوری اوکراین شامگاه پنجشنبه گفت: نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل به تصرف نیروهای روسی درآمده است. وی گفت: بعد از حمله کاملاً بی‌معنی روس‌ها نمی‌توان گفت نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل ایمن است.

جنگ هسته ای در راه است؟

وزیر خارجه فرانسه با طفره رفتن از پاسخ به سوالی درباره چرایی عدم اعزام نیروی نظامی ناتو به اوکراین، مدعی شد خفه کردن روسیه از نظر اقتصادی و مالی در دراز مدت، قوی‌تر از هر مداخله‌ای خواهد بود.

«ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه شامگاه پنجشنبه به‌صورت تلویحی روسیه را به استفاده از سلاح اتمی تهدید کرد.

لودریان۱

لودریان در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفت «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه وقتی در مورد استفاده از سلاح اتمی تهدید می‌کند، باید درک کند که ناتو نیز یک ائتلاف نظامی هسته‌ای است.

لودریان در پاسخ به این سوال که چرا کشورهای عضو ناتو – که در دهه‌های گذشته در کشورهای غیر ناتو مانند افغانستان، لیبی و یوگسلاوی سابق مداخله نظامی کرده‌اند – از اعزام نیرو به اوکراین خودداری می‌کنند، توضیح داد: «این چیزی نیست که اوکراینی‌ها از ما می‌خواهند».

وی اضافه کرد: «اوکراین خواستار کمک‌های بشردوستانه و مالی و همچنین تجهیزات نظامی است که غرب فراهم کرده و خواهد کرد».

به نوشته رویترز، وزیر خارجه فرانسه در پاسخ به این سوال که ناتو چه تسلیحاتی می‌تواند به اوکراین ارائه دهد، اظهارکرد: «آنها لیستی تهیه کرده‌اند و ما در حال بررسی آن لیست هستیم تا در اسرع وقت به درخواست‌های آنها پاسخ دهیم».

لودریان در پاسخ به این سوال که آیا اروپا و ناتو می‌توانند با وجود حضور سربازان روسی در اوکراین و تهدید پوتین به اقدام اتمی، پاسخ نظامی را رد کنند، گفت: «تحریم‌ها کارآمدتر خواهند بود».

وی همچنین افزود: «خفه کردن روسیه از نظر اقتصادی و مالی در دراز مدت، قوی‌تر از هر مداخله‌ای خواهد بود».

صبح پنجشنبه بود که «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در پاسخ به درخواست کمک نظامی سران منطقه جدایی‌طلب شرق اوکراین، دستور عملیات ویژه در منطقه دنباس را صادر کرد. بعد از آن، جنگنده‌ها، توپخانه‌ها و سامانه‌های موشکی ارتش روسیه، مواضع نظامی مختلفی از شرق تا غرب و شمال تا جنوب اوکراین را هدف قرار دادند.

فرصت مذاکره وجود دارد

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که به عقیده مقامات مسکو، با وجود قطع روابط دیپلماتیک اوکراین با فدراسیون روسیه، هنوز هیچ فرصتی برای تماس با کی‌یف از بین نرفته و این مسئله امکان پذیر است.

ماریا زاخارووا، سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه روسیه شب گذشته در یک مصاحبه تلویزیونی اعلام کرد که مقامات مسکو معتقد نیستند که هیچ فرصتی برای تماس با کی‌یف وجود ندارد، حتی با وجود قطع روابط دیپلماتیک اوکراین با فدراسیون روسیه، این مسئله هنوز امکان پذیر است.

زاخارووا

وی در این مصاحبه گفت: «تماس‌ها بین مقامات دو کشور در صورت لزوم امکان پذیر است. ما در سکوهای بین المللی حضور داریم. نمی توانم به شما بگویم که هیچ فرصتی برای تماس وجود ندارد. سوال این است که آیا آنها (طرف اوکراینی) این تماس‌ها را می‌خواهند و چه می‌خواهند.»

ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌ جمهوری اوکراین، روز گذشته اعلام کرده بود که اوکراین پیشنهاد بازگشت به مسیر صلح را دارد. به گفته وی، کشورش راه جنگ را انتخاب نکرده است.

آخرین وضعیت اوکراین به روایت تصاویر

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها