|
کدخبر: 222266

سکته در مذاکرات وین

اطلاعات رسیده حاکی است که کشورهای غربی حاضر در مذاکرات که پیش از شروع دور جدید بر ضرورت پیگیری پیش‌نویس‌های اولیه در شش دور مذاکره قبلی تاکید داشتند، هیچ‌گونه ابتکاری را روی میز مذاکرات قرار نداده و عملا باعث کُند شدن روند مذاکرات شده‌اند.

سیاست سکته در مذاکرات وین

اخبار رسیده از وین حاکی از آن است که پس از ارائه پیشنهادات ایران در قالب دو سند رفع تحریم‌ها و فعالیت‌های هسته‌ای، دو کارگروه هسته‌ای و رفع تحریم‌ها تشکیل جلسه داده و قرار است پس از این جلسات، نشست کمیسیون برجام تشکیل و درباره ادامه روند مذاکرات تصمیم‌گیری شود.

علی باقری مذاکره‌کننده ارشد و سرپرست هیات مذاکره‌کننده ایرانی نیز روز گذشته اعلام کرد؛ ایران در سند سومی که به طرف‌های مقابل در برجام ارائه می‌شود درباره مدت راستی‌آزمایی از رفع تحریم‌ها، نقطه نظرات و پیشنهادهای خود را بیان می‌کند.

باقری با تاکید بر اینکه رفع تحریم‌ها گام به گام نیست، افزود: ما سه سند داریم و مدت راستی‌آزمایی از رفع تحریم‌ها در سند سوم است که هنوز تحویل طرف‌ها نشده است.

ارائه دو سند رفع تحریم‌ها و فعالیت‌های هسته‌ای به طرف‌های مذاکرات از سوی هیات ایرانی و وعده علی باقری برای ارائه سند سوم، دلیلی روشن و متقن بر این مسئله است که ایران نه تنها با اعزام تیم کارشناسی کامل وارد فرآیند مذاکرات وین شده بلکه با دست پر و ارائه ابتکارات راهگشا همه تمهیدات لازم برای پیگیری مذاکراتی سازنده و نتیجه‌محور را پیش‌بینی کرده است.

این نکته از آن جهت اهمیت دارد که ضلع غربی ۱+۴ به پیروی از خواست و اراده واشینگتن، حتی پیش از آغاز این دور از مذاکرات، به دلیل عدم اراده لازم برای حصول توافق، با تکیه بر عملیات روانی سنگین تنها بر بازی «مقصریابی» متمرکز شده و تمام تلاش خود را به کار بسته تا تقصیر عدم توافق احتمالی را متوجه ایران سازد.

حال آنکه آمادگی ایران و ارائه راهکارهای روشن و عملیاتی نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی در فاصله زمانی میان پایان دور قبلی مذاکرات در دولت دوازدهم تا زمان آماده شدن تیم جدید در دولت سیزدهم، فعالیت‌های جامعی را جهت آمادگی برای حضور در مذاکرات انجام داده است. در مقابل؛ اطلاعات رسیده به «نورنیوز» حاکی است که کشورهای غربی حاضر در مذاکرات که پیش از شروع دور جدید بر ضرورت پیگیری پیش‌نویس‌های اولیه در شش دور مذاکره قبلی تاکید داشتند، هیچ‌گونه ابتکاری را روی میز مذاکرات قرار نداده و عملا باعث کند شدن روند مذاکرات شده‌اند.

باید توجه داشت که گرچه ایران از ابتدا اعلام کرده دست‌یابی به توافق خوب را قربانی سرعت در مذاکرات نخواهد کرد اما عدم آمادگی طرف‌های اروپایی عملا باعث کند شدن بی‌دلیل روند مذاکرات شده و مسیر رو به جلوی آن را دچار سکته کرده است.

بر این اساس، به نظر می‌رسد با توجه به عدم آمادگی طرف‌های غربی برای پیشبرد مذاکره‌ای حرفه‌ای، راهگشا و نتیجه‌محور، باید مطابق روال گذشته در انتظار شدت گرفتن بازی مقصریابی غربی‌ها علیه ایران باشیم.

اظهارات روز گذشته «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه ایالات متحده که گفته؛ «در آینده بسیار نزدیک می‌توانیم قضاوت کنیم که آیا ایران واقعاً قصد دارد با حسنِ‌نیت در مذاکرات مشارکت کند یا خیر» در همین راستا قابل ارزیابی است و نشان می‌هد که متاسفانه سه کشور اروپایی همچنان توان ایفای نقش مستقل از اراده کاخ سفید را در مذاکرات ندارند.

 

منبع: ايسنا
  • ناشناس ارسالی در

    دیپلماسی هنر مذاکره هست باید ببینیم تیم فعلی چقدر در این زمینه تخصص دارد. و آیند ه کشور به چه سمتی می رود.

ارسال نظر