|
کدخبر: 215718

آغازدیدارهای برجامی در پایتخت های اروپا

معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز سه‌شنبه با مقام‌های فرانسوی درباره برجام رایزنی کرد.

سیاست آغازدیدارهای برجامی در پایتخت های اروپا

برخی منابع خبری در رسانه‌های بین‌المللی جزئیاتی از دیدارهای «علی باقری‌کنی»، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران با مقام‌های اروپایی منتشر کرده‌اند.

یک منبع دیپلماتیک فرانسوی به رسانه‌های بین‌المللی گفته «علی باقری‌کنی»، معاون سیاسی وزیر امور خارجه سه‌شنبه با مقام‌های فرانسوی دیدار و درباره برجام رایزنی خواهد کرد.«پاتریک وینتور»، خبرنگار روزنامه گاردین هم نوشته باقری‌کنی روز پنج‌شنبه ۱۱ نوامبر با مقام‌های وزارت خارجه انگلیس دیدار خواهد کرد.

در همین خصوص معاون سیاسی وزیر امور خارجه با اشاره به سفرش به چند کشور اروپایی از جمله سه عضو برجام نوشت: از هیچ کوششی برای پیشبرد منافع ملی خود از جمله لغو تحریم‌های غیرقانونی فروگذار نخواهیم کرد.«علی باقری» دوشنبه شب در توییتی در این باره نوشت: در ادامه رایزنی با همکاران خود در دیگر کشورها، در روزهای آینده با چند همتای اروپایی ملاقات خواهم کرد. وی افزود: تبادل نظر درباره موضوعات دوجانبه و منطقه و نیز گفت‌وگوهای آتی در دستورکار است. باقری تصریح کرد: ما از هیچ کوششی برای پیشبرد منافع ملی خود از جمله لغو تحریم‌های غیرقانونی فروگذار نخواهیم کرد.

باقری پیش از این نیز به بروکسل سفر کرده بود و با «انریکه مورا» هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام دیدار و از آنجا به مسکو رفت و با «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه ملاقات کرد. وی همچنین هفته گذشته با همتای چینی تلفنی گفت‌وگو و بعد از گفت‌وگوی تلفنی با انریکه مورا توافق شد که مذاکرات هشتم آذر ماه در وین برگزار شود.

پیش‌تر و در روز دوشنبه «سعید خطیب‌زاده»، سخنگوی وزارت خارجه ایران درباره سفرهای باقری گفته بود: «علی باقری این هفته عازم چند کشور اروپایی است و به سه پایتخت اروپایی فرانسه، آلمان و انگلیس و همچنین احتمالا یکی دو کشور دیگر از جمله اسپانیا سفر خواهد داشت و این سفر در مقام معاون سیاسی انجام و در زمینه موضوعات مختلفی گفت‌وگو خواهد شد که مورد علاقه دو طرف در موضوعات دوجانبه و منطقه‌ای است. البته طبیعی است چون مذاکره‌کننده ارشد ایران است درباره موضوعات گفت‌وگوهای پیش رو هم صحبت خواهد کرد.»

خطیب‌زاده تاکید کرد: «جمهوری اسلامی ایران مواضع خودش را برای دوستان خودش به صورت دقیق تشریح کرده و هم در سفرهای پیش رو تشریح خواهد شد. مادامی که ایران اطمینان قطعی نیابد که تحریم‌های یکجانبه، فراسرزمینی و غیرقانونی آمریکا یکجا و موثر و قابل راستی‌آزمایی و همراه با تضمین‌های لازم و عینی رفع نشود، اقدامات جبرانی خود را متوقف نخواهد کرد.» خطیب‌زاده بیان کرد: «تا همه‌چیز توافق نشود هیچ چیزی توافق نخواهد شد.»

دولت جدید آمریکا به ریاست «جو بایدن» مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در شهر وین آمریکا را به توافق هسته‌ای برجام بازگرداند اما تاکنون از اجرای تعهداتش در این راستا خودداری کرده است.

تاکنون ۶ دور مذاکره در شهر وین میان آمریکا و سایر طرف‌های برجام غیر از ایران برای تسهیل بازگشت آمریکا به برجام انجام شده است. طرف‌ها می‌گویند پیشرفت‌های ملموسی در این مذاکرات حاصل شده اما پاره‌ای اختلافات کماکان باقی است. یکی از زمینه‌های اختلاف در این مذاکرات اصرار آمریکا بر حفظ برخی از تحریم‌هایی است که دولت «دونالد ترامپ» بعد از خروج از برجام علیه ایران اعمال کرده است. مضاف بر این، دولت بایدن اعلام کرده هیچ‌گونه ضمانتی نمی‌تواند درباره عدم خروج دوباره دولت‌های بعدی آمریکا از برجام بدهد.

همچنین مقام‌های دولت آمریکا پیش از این تصریح کرده‌اند که قصد دارند از ورود به برجام به عنوان «سکویی» جهت پرداختن به سایر اختلافات از جمله مسائل موشکی و منطقه‌ای استفاده کنند.

 ابراز نگرانی بلینکن

در همین ارتباط، وزیر خارجه آمریکا در کنفرانسی خبری با همتای مصری نسبت به فعالیت‌های ایران ابراز نگرانی کرد.  آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا روز دوشنبه در کنفرانس خبری مشترک با سامح شکری، وزیر خارجه مصر در وزارت خارجه آمریکا پیش از برگزاری گفت‌وگوهای راهبردی آمریکا و مصر گفت این دو کشور نگرانی‌هایی درباره فعالیت‌های ایران دارند.

 برای احیای برجام باید هر کاری انجام داد

از سوی دیگر، نخست وزیر سوئد در گفت‌وگو با یک روزنامه صهیونیستی به حمایت از احیای توافق هسته‌ای پرداخت و خروج یکجانبه آمریکا از آن را یک «اشتباه بزرگ» خواند. به گزارش «ایسنا» به نقل از روزنامه صهیونیستی هاآرتص، استفان لوفوِن نخست وزیر سوئد در بخشی از گفت‌وگوی اختصاصی با این روزنامه درباره احیای توافق هسته‌ای گفت: ما فکر می‌کنیم مهم است هر کاری لازم است برای اطمینان‌یابی از اینکه ایران به تسلیحات هسته‌ای دست پیدا نمی‌کند، انجام دهیم، به مذاکرات ادامه داده و بر سر چگونگی احیای برجام[توافق هسته‌ای‌] به توافق برسیم. کار آسانی نخواهد بود اما نقض توافق[از سوی آمریکا] اشتباه بزرگی بود.

لوفون در زمینه مسائل به اصطلاح حقوق بشری درباره ایران گفت: ما در زمینه مسائل حقوق بشر، برابری و آزادی بیان با ایران صریح هستیم. با تمامی کشورها در این زمینه صریح هستیم. در گفتن آنچه فکر می‌کنیم تردید نداریم اما می‌خواهیم ایران به گونه‌ای دموکراتیک توسعه یابد و این کار با گفتمان، تجارت و مبادله به بهترین روش انجام می‌شود. ما باید این مسائل را نه تنها در ایران، بلکه در کشورهای دیگر نیز به تعادل برسانیم.

 ایران به خوبی می‌داند ما ضعیف هستیم

در ادامه حملات نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی به نخست وزیر فعلی این رژیم، نتانیاهو گفت: امروز ایران به خوبی می‌داند که ما ضعیف هستیم. به گزارش خبرگزاری تسنیم، «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی که همچنان نمی‌تواند خشم خود را از شکست در مقابل ائتلاف بنت ـ لاپید پنهان کند، بار دیگر به‌شدت به این کابینه تاخت. روزنامه «یسراییل هیوم» در تارنمای خود در این باره نوشت: رهبر مخالفان دولت شامگاه دوشنبه به‌شدت به نخست وزیر حمله کرده و اعلام کرد نفتالی بنت ضعیف و خاموش است و تمامی رهبران جهان او را اصلا به حساب نمی‌آورند، چون می‌دانند که او صرفا یک عروسک در این ساختار است. نتانیاهو که در یک نشست عمومی و بنا به درخواست ۴۰ عضو کنِسِت مخالف ائتلاف حاکم سخن می‌گفت افزود: امروز ایران به خوبی می‌داند که ما ضعیف هستیم. تا یک ماه دیگر ایران به مذاکره هسته‌ای با کشورهای ابرقدرت جهانی بازخواهد گشت و این امر خطری حیاتی برای امنیت اسرائیل است. وی در بخش دیگری از این سخنرانی خود در همین رابطه خطاب به بنت گفت: بجنگید! افکار عمومی را علیه این توافق خطرناک بسیج کنید! اما شما فقط سر خود را پایین می‌اندازید.

این در حالی است که رئیس اسبق ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی با اعتراف به اینکه تل‌آویو تنها یک قدرت منطقه‌ای است و توانایی مقابله با ایران را ندارد گفت که «توافق بد با ایران بهتر از شکست نظامی از آن است». «دان‌حالوتس» فرمانده پیشین ستاد کل فرماندهی و عملیات ارتش رژیم صهیونیستی در پی درخواست افزایش سقف بودجه ارتش این رژیم مدعی شد که مقابله با تهران باید توسط ابرقدرتی مانند ایالات متحده انجام شود زیرا اسرائیل تنها یک قدرت منطقه‌ای است. رئیس اسبق ستاد مشترک ارتش اسرائیل تصریح کرد: «توافق بد با ایران بهتر از جنگ منتهی به شکست با آن است. باید امیدوار باشیم که در نهایت، کشورهایی که مذاکرات با تهران را پیش می‌برند، در صورت عدم از سرگیری مجدد، بتوانند به توافقی دست یابند که تنها یک هدف را که نظارت دقیق بر فعالیت‌های آن است، محقق سازند.»

 

 

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها