|
کدخبر: 215356

نشست مشترک وزیر خارجه آمریکا با همتای مصری خود درباره ی ایران

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در نشست مشترک خبری با وزیر خارجه مصر اعلام کرد که با همتای مصری خود درباره ایران گفت وگو کرده است.

سیاست نشست مشترک وزیر خارجه آمریکا با همتای مصری خود درباره ی ایران

 بلینکن روز دوشنبه به وقت محلی در نشست خبری مشترک با "سامح شکری" وزیر خارجه مصر در واشنگتن در ادامه تکرار اتهام افکنی ها و ادعاها علیه برنامه صلح آمیز هسته ای ایران و نیز نفوذ منطقه ای ایران مدعی شد که نگرانی های مشترک جدی در خصوص اقدامات ایران داریم.

وزیر خارجه آمریکا، ایران را متهم به اقدامات بی ثبات کننده کرد و مدعی شد که به همین دلیل جو بایدن رییس جمهوری آمریکا اخیرا با همتایان فرانسوی، انگلیسی و آلمانی خود در رم ایتالیا دیدار کرد تا نحوه بازگشت ایران به پایبندی مجدد به تعهدات برجامی را بررسی کند.

وی همچنین مذاکرات امروز خود با همتای مصری اش را نخستین مذاکره راهبردی آمریکا و مصر از سال ۲۰۱۵ تاکنون دانست و مدعی شد توافقات کمپ دیوید بنیاد صلح در منطقه بوده و مسیر را برای سایر کشورهای عرب جهت صلح (سازش) با اسرائیل هموار کرده است.

وزیر خارجه آمریکا اظهار داشت: روابط مصر و اسرائیل هیچگاه قوی تری از این نبوده است. همانطور که مشاهده کردیم بنت نخست وزیر اسرائیل در ماه سپتامبر به مصر سفر کرد تا با السیسی رییس جمهوری مصر دیدار کند. این اولین سفر در این سطح در یک دهه گذشته بود.

بلینکن گفت که نقش میانجیگری مصر برای رسیدن آتش بس میان غزه و اسرائیل در ماه مه حیاتی بود و مصر برای بهبود زندگی مردم فلسطین و همچنین غزه ۵۰۰ میلیون دلار کمک کرده است.

وزیر خارجه آمریکا همچنین افزود که مصر در لیبی نقش مهمی برای پیشبرد روند سیاسی فراگیر و برگزاری به موقع انتخابات در ماه دسامبر ایفا کرده است.

وی ادعا کرد ما با یکدیگر برای کمک به مسائل اقتصادی مدام لیبی همکاری می کنیم و برای عقب نشینی تمام نیروها و مزدوران خارجی از لیبی با یکدیگر کاملا توافق داریم.

بلینکن درباره سودان اظهار داشت کودتای نظامی سودان به شکل خطرناکی بی ثبات کننده بوده و احیای دولت انتقالی مردمی و دموکراتیک تنها راه تحقق آرمان ها و آرزوهای مردم سودان است.

وزیر خارجه آمریکا اضافه کرد که آزاد کردن همه افراد از ۲۵ اکتبر تاکنون، لغو وضعیت اضطراری و پایان خشونت علیه غیر نظامیان اولین گام ها برای احیای دولت انتقالی دموکراتیک در سودان است.

وی همچنین در مورد اتیوپی گفت که بحران در این کشور ثبات در شاخ آفریقا را به خطر می اندازد.

سامح شکری وزیر خارجه مصر نیز در این نشست خبری با بیان اینکه خاورمیانه همچنان با چالش های خود مواجه است، اظهار داشت که معتقدیم همکاری مصر و آمریکا برای ادامه صلح و پیشرفت در منطقه ضروری است.

وی روابط دیرینه مصر و آمریکا را سنگ بنای ثبات در منطقه ای پرآشوب خواند و گفت که همکاری مصر و آمریکا در مبارزه با تروریسم و افراط گرایی نقشی مرکزی داشته است.

سامح شکری وزیر امور خارجه برای گفتگوهای راهبردی میان آمریکا و مصر به واشنگتن سفر کرده است.

 

منبع: ایرنا

ارسال نظر