|
کدخبر: 213303

اظهارات خطیب زاده درباره مذاکرات وین

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان اظهار کرد:‌ رژیم صهیونیستی به خوبی از مجموع توانمندی‌های ایران آگاه است و توانمندی محدود خود را هم می‌داند و به این موضوع آگاه است که ایران درباره امنیت خود با هیچ کسی مصالحه نمی‌کند و شوخی ندارد.

سیاست اظهارات خطیب زاده درباره مذاکرات وین

سعید خطیب زاده صبح روز دوشنبه در نشست هفتگی خود با رسانه‌های داخلی و خارجی در پاسخ به سوالی در مورد اظهارات مقامات رژیم صهیونیستی مبنی بر اختصاص یک و نیم میلیارد دلار از سوی این رژیم برای حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران اظهار کرد:‌ ما هیچ‌گاه تهدید رژیم صهیونیستی برای ثبات و امنیت منطقه را نادیده نگرفته‌ایم چرا که ذات این رژیم بحران‌آفرینی و ریشه‌های آن در ایجاد ناامنی است. در همین راستا هیچ گونه محیط امنی را برنمی‌تابد.

خطیب‌زاده اظهار کرد: ‌رژیم صهیونیستی به خوبی از مجموع توانمندی‌های ایران آگاه است. توانمندی محدود خود را هم می‌داند و بر این موضوع آگاهی دارد که ایران در مورد امنیت خود با هیچ طرفی مصالحه نمی‌کند و شوخی ندارد. ما تهدید رژیم اشغالگر قدس برای ثبات امنیت منطقه را نادیده نگرفته‌ایم و به آن توجه داریم.

وی افزود: به این گونه موضوعات در جای خود پاسخ داده شده است و اگر لازم باشد پاسخ داده خواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با مذاکرات ایران و عربستان و اینکه آیا این مذاکرات منجر به بازگشایی سفارتخانه‌های دو کشور در تهران و ریاض خواهد شد و زمان این موضوع کی خواهد بود، گفت:‌ آنچه که من در مصاحبه با یکی از خبرگزاری‌های کشور مطرح کردم این بود که ما تا بازگشایی سفارتخانه‌های دو کشور فاصله داریم و زود است که اکنون در مورد این موضوع صحبت کنیم.

وی ادامه داد: گفت‌وگوهای تهران و ریاض در بغداد شروع یک فرایند است که انتهای این فرایند می‌تواند به این موضوع ختم شود که البته همه آن مشروط و منوط به تعهد جدی ریاض برای اقدام موثر است.

خطیب‌زاده همچنین در این نشست که حدود یک ساعت به طول انجامید در پاسخ به سوال دیگری در مورد برخی از پیشنهادات مطرح شده در خصوص مذاکره دوجانبه بین ایران و آمریکا در یک کشور ثالث تصریح کرد:‌ بین ایران و آمریکا مدت‌هاست که گفت‌وگویی نبوده است. بعد از خروج یک جانبه و غیرقانونی آمریکا از برجام تماس و یا ارتباط مستقیم و یا غیرمستقیمی وجود نداشته است.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد:‌ آمریکا به عنوان ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل به صورت یک جانبه از برجام خارج شده و در این مدت تلاش کرده که برجام از بین برود. تحریم‌های ظالمانه و فراسرزمینی ضد مردم ایران اعمال کرده و تلاش کرده که مانع روابط عادی ایران در حوزه‌های تجاری و اقتصادی با کشورهای مختلف شود و در این زمینه آن‌چنان زیاده‌روی کرده که نه تنها کشورهایی که با ایران همکاری می‌کردند مورد فشار قرار داده بلکه متحدان خود را نیز تنبیه کرده است.

وی افزود: تا زمانی که این واقعیت‌ها بر روی زمین تغییر نیابد تصور نمی‌شود که در هیچ شکل و فرمتی تماسی بین تهران و واشنگتن برقرار شود.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه ایران اعلام کرده که آمریکا باید برای ماندن خود در برجام تضمین دهد تا به مانند دوران ترامپ یک جانبه از این توافق خارج نشود و ایران به صورت عینی به دنبال گرفتن چه تضمین‌هایی از آمریکا در این ارتباط است، تصریح کرد: در مورد مباحث فنی و تکنیکی باید در چارچوب خودش بحث و گفت‌وگو شود و مطرح کردن این گونه مسائل در فضای عمومی بعضا باعث ایجاد سوءتفاهم می‌شود.

خطیب‌زاده ادامه داد:‌ اصل این موضوع این است که ایران و کشورهای ۱+۴ تأکید بر این دارند که آمریکا باید نیت خود را در عمل و آن هم با ارائه تضمین‌هایی نشان دهد که دیگر هیچ کس در واشنگتن با خروج یک جانبه از توافقات دنیا را به سخره نمی‌گیرد. آنچه که ترامپ با خروج غیرقانونی از برجام انجام داد تنها به سخره گرفتن طرف‌های مقابل در برجام نبود بلکه به نوعی حقوق بین‌الملل و سازوکارهای بین‌المللی را به سخره گرفت. اینکه آمریکا چه نوع تضمین‌های سیاسی و حقوقی ارائه دهد که در برجام گنجانده شود در مورد آن مباحثی مطرح شده است. آمریکا به دنبال پیشبرد اهداف خود خارج از ارائه هر گونه تضمینی است و تصور می‌کند که پلیس دنیاست و هر موقع که بخواهد می‌تواند قوانین و مقررات را نقض کند. ما در موضوع برجام اجازه نخواهیم داد که اقتصاد و بخش‌های اقتصادی ما که از آن شوک یک بار رد شدند مجددا در وضعیتی قرار بگیرند که وضعیت تردید باشد. تنها وقتی بازگشت آمریکا به برجام را می‌پذیریم که مطمئن باشیم این بازگشت قطعی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه گفت وگوی خود با خبرنگاران در خصوص برگزاری نشست گروهک منافقین در واشنگتن و سخنرانی برخی از افراد در این نشست اظهار کرد :گروهک ورشکسته منافقین در برخی از کشورها و نقاط جلساتی را برگزار می‌کند و تأسف برانگیزتر این است که با پول برخی مقامات کشورها را تشویق به سخنرانی در این مراسم می‌کنند.

وی افزود: هیچ کسی نه این جلسات را جدی می‌گیرد و نه آدم‌هایی که با بدنام کردن خود در این جلسات سخنرانی می‌کنند.

خطیب‌زاده با بیان این که تاریخ مصرف این گروهک برای اربابانشان هم  تمام شده و گاهی از آنها سوء استفاده‌هایی علیه مردم ایران می‌کنند، تصریح کرد: هر عضوی از این گروهک توبه و به آغوش مردم برگردد، زندگی عادی را تجربه خواهد کرد.

این دیپلمات ارشد کشورمان همچنین در خصوص درخواست و تاکید رافائل  گروسی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی  برای ملاقات با حسین  امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان گفت :  روابط ایران و آژانس فنی و حرفه‌ای است.

وی با بیان این که  سازمان انرژی اتمی ایران با آژانس روابط بسیار منظم و دقیقی دارد افزود :  در سفرهای قبلی که روسای  آژانس به ایران داشته آند برخی از ملاقات ها از جنس تشریفاتی و تکریمی بوده است و برخی از موضوعات دیگری بودند که به صورت ماهوی بوده است.

سخنگوی وزارت خارجه افزود : اگر سفری تنظیم و انجام  شود و  اگر لازم باشد ملاقاتی تنظیم شود،  این موضوع تنظیم خواهد شد و در دستور کار قرار می گیرد .

خطیب زاده ادامه داد :  اگر سازمان انرژی اتمی برنامه را نهایی کند و مطابق برنامه باشد ،این دیدار انجام می شود  و منعی برای این دیدار  وجود نداشته و نخواهد داشت.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در ارتباط با حقابه ایران از هیرمند و اینکه آیا در مورد این موضوع مذاکراتی بین تهران و طالبان صورت گرفته و طالبان این حقابه را براساس قراردادی که وجود دارد به رسمیت می‌شناسد یا نه،‌ گفت:‌ آنچه که به عنوان قرارداد هیرمند شناخته می‌شود مربوط به سال ۱۳۵۱ است و هیچ‌گاه این موارد با آمدن و رفتن دولت‌ها و هیئت‌های حاکمه در کشورها تغییر نمی‌کند.

این دیپلمات ارشد کشورمان گفت:‌ در بسیاری از سال‌ها طرف‌های افغانستانی به برخی از تعهدات خود در این قرارداد به ویژه براساس بند ۳ پایبند نبوده‌اند. نهاد مسئول و اجرای این قرارداد کمیساریای عالی آب دو کشور است که از طرف ایران این مسئولیت بر عهده وزارت نیرو است و همواره این موضوع از سوی این وزارتخانه پیگیری شده است.

خطیب زاده افزود: هیئت حاکمه سرپرست موقت افغانستان (طالبان) به اندازه دولت جمهوری اسلامی افغانستان و دولت‌های قبلی در این کشور متعهد به این موضوع هستند و مهم این است که این‌ها اجرایی شود و حتما در تماس‌ها و رایزنی‌ها این موضوع پیگیری خواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان همچنین در این نشست در ارتباط با مذاکرات ایران و عربستان و اینکه در بحران اخیر ایجاد شده بین بیروت و ریاض مقامات وزارت خارجه عربستان عامل اصلی مشکلات درلبنان را حزب‌الله که یکی از متحدان اصلی ایران در منطقه است دانسته است و با توجه به این نوع موضع‌گیری از سوی مقامات سعودی گفت‌ؤگوهای ایران و عربستان چگونه انجام می‌شود، خاطر نشان کرد: گفت‌وگوهای ما با عربستان در مورد موضوعات دوجانبه و منطقه‌ای است و ما درباره دوستان خود با کسی صحبت نمی‌کنیم و در واقع دوستان ما موضوع صحبت ما با کسی نیستند. ما همواره در کنار دوستان خود قرار داشته و داریم.

خطیب زاده ادامه داد:‌ دولت ریاض خود می‌داند که سیاست فشار و محاصره علیه دیگر کشورها مدت‌هاست که اثر خود را از دست داده است. ما در کنار مردم یمن و دوستان‌مان ایستاده‌ایم.

این دیپلمات ارشد کشورمان خاطر نشان کرد: گفت‌وگوهای صورت گرفته بین ایران و عربستان در بغداد گفت‌وگوهای جدی بوده،‌ موضوعات به صورت شفاف بین دو طرف بیان شده است و اینکه به کجا برسیم مشروط و معطوف به اقدامات جدی از سوی طرف مقابل فارغ از اظهارات صرف رسانه‌ای است.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به ادعای برخی از کشورهای حوزه خلیج فارس در مورد جزایر ایرانی در این منطقه گفت: موضع ایران در این زمینه لایتغیر است و این جزایر ایرانی در خلیج همیشه فارس ایرانی بوده و خواهد بود.

وی همچنین با بیان اینکه ما همسایه صبوری هستیم و این موضوع را همواره نشان داده‌ایم، افزود: اما در مورد حتی یک میلیمتر از خاک خود و حفاظت از آن هیچ گاه کوتاه نیامده‌ایم و خونی که در هشت سال دفاع مقدس در دفاع از کشور ریخته شد نشان داد که ما حتی از یک وجب خاک‌مان نمی‌گذریم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در بخشی از این نشست استفاده ابزاری و سیاسی از حقوق بشر را محکوم کرد و افزود:‌ بدترین نگاه به حقوق بشر داشتن نگاه سیاسی و ابزاری به این موضوع است.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی دیگری در ارتباط با برخی از موضع‌گیری‌های مقامات آمریکایی در مورد ایران اظهار کرد: آمریکایی‌ها خودشان بهتر از همه می‌دانند که تنها گزینه پیش روی آن‌ها عمل به قانون و احترام به حقوق ملت‌هاست. ایران از ابعاد امنیتی و نظامی به توانمندی‌های خود اعتماد دارد و طرف‌های دیگر نیز از میزان توانمندی‌ های ایران آگاه هستند و آن‌ها به جای برخی از اظهارات نخ‌نما شده بهتر است که در دام ادبیات و منطق برخی از جنگ طلبان و تندروها در واشنگتن قرار نگیرند. از این نوع ادبیات فاصله بگیرند و دولت بایدن در عمل نشان دهد که با منطق جدیدی با مسائل بین‌الملل برخورد می‌کند.

وی همچنین در ارتباط با توییت اخیر اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در ارتباط با زمان آغاز مذاکرات وین و اظهارات آقای باقری در این زمینه گفت: من توییت آقای اولیانوف را ندیده‌ام و در مورد آن اظهار نظر نمی‌کنم. ایران و اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ کننده برجام در بروکسل به تاریخ برگزاری اولین دور جدید گفت‌وگوها در وین نزدیک شده‌اند و پیش از پایان ماه نوامبر این دور از گفت‌وگوها انجام می‌شود. البته تاریخ قطعی آن طی هفته جاری بعد از مشورت با دیگر کشورهای ۱+۴ اعلام خواهد شد،‌تاریخی که مناسب همه طرف ها باشد.

خطیب زاده همچنین در پاسخ به این سوال که آیا نشست مذاکرات وین در سطح وزرای خارجه برگزار خواهد شد یا در حد معاونین گفت:‌در سطح وزیران خارجه موضوعی مطرح نیست و این مذاکرات به مانند گذشته در سطح معاونان پیگیری خواهد شد. باید موضوعات مختلف مطرح شود. گفت‌وگوها به زودی طی دو، سه هفته آینده آغاز خواهد شد و به صورت تمرکز و با انرژی بیشتری پیگیری می‌شود. ایران به دنبال مذاکره برای مذاکره نیست. ما به دنبال مذاکرات نتیجه‌محور هستیم و مقدماتی که برای این مذاکرات آماده شده برای این است که این مذاکرات از بن بست وین خارج شود ولی اگر آمریکا بخواهد روال قبل را ادامه دهد شرایط سختی وجود خواهد داشت.

خطیب زاده همچنین در این نشست اعلام کرد که طی دو هفته آینده اجلاس سفرای ایران در کشورهای همسایه در تهران برگزار خواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به پرسشی در خصوص وضعیت ایرانی‌های گرفتار در مرزهای بلاروس و آخرین پیگیری‌های وزارت خارجه در این زمینه گفت: در اینجا لازم است یک هشدار به هم وطنان عزیز بدهم. متأسفانه برخی از هم وطنان در دام گروه‌های شیادی می‌افتند و به صورت غیرقانونی و با وعده‌های فریبکارانه و با هزینه‌های سرسام‌آور از طریق مختلف توسط این باندها از کشور خارج می‌شوند و بالای ۹۰ درصد از آن‌ها هیچ‌گاه به مقصدی که انتخاب کرده‌اند نمی‌رسند. به هم وطنان توصیه می‌کنیم که برای سفر به کشور مقصد خود از مسیرهای قانونی و عادی اقدام کنند تا در دام این گروه‌ها که هیچ وقت سرنوشت افرادی که همراه آن‌ها هستند برایشان مهم نیست،‌ قرار نگیرند.

وی ادامه داد: از زمانی که متوجه شدیم برخی از هم وطنان‌مان در مرزهای بلاروس با لیتوانی و لهستان گرفتار شده‌اند برای کمک به آن‌ها تلاش خود را آغاز کردیم با اینکه یافتن موقعیت جغرافیایی آن‌ها در این هوای سرد و مسیر صعب‌العبور بسیار سخت بود. در جریان پیگیری هایی که انجام شد سه نفر از شهروندان‌مان را توانستیم به کشور بازگردانیم، برخی از این اتباع را نمی‌دانیم که موقعیت جغرافیایی‌شان کجاست چرا که مسیر مسیر صعب‌العبوری است و دارای پیچیدگی‌هایی است. به دولت بلاروس گفته‌ایم که با توجه به روابط خوب دو کشور انتظار داریم که برای حل مشکلات این اتباع حداکثر همکاری صورت بگیرد. گزارش‌هایی از برخوردهای بسیار بد با این اتباع را داشته‌ایم. در ملاقات‌هایی که با مقامات بلاروس در پایتخت این کشور داشته‌ایم این موارد را مطرح کرده‌ایم و طرف بلاروس برخی از گزارشات در این زمینه را به صورت مستقیم دریافت کرده است.

خطیب زاده ادامه داد: تا لحظه آخر این موضوع را پیگیری می‌کنیم. البته پروسه پیگیری این موضوع پروسه‌ای نیست که یک روزه تمام شود، دارای پیچیدگی‌های خاص خود است و ما امیدواریم که توجه و آگاهی در مردم ما بیشتر شود تا از این مسیرها استفاده و تردد نکنند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در مورد اظهارات جیک سالیوان یکی از مقامات ارشد آمریکا مبنی بر اینکه با حسن نیت ایران آماده بازگشت به مذاکرات هستیم، خطاب به خبرنگار سوال کننده اظهار کرد:‌ امیدوارم آنچه که شما به نقل از آقای سالیوان گفتید، درست باشد ولی متأسفانه آنچه که تاکنون عمل شده و اقدامات و برنامه‌ های پیگیری شده توسط دولت آقای بایدن مخالف با اعلام نیتی است که آقای سالیوان اعلام کرده‌اند. ما در طول این مدت به اندازه کافی حرف شنیده‌ایم و منتظر اقدام و عملی هستیم که مدت‌هاست به عقب افتاده است.

وی همچنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با گشت‌زنی هوایی روز گذشته جنگنده‌های عربستانی،‌اسرائیلی، آمریکایی و رژیم صهیونیستی در منطقه و نگاه ایران به این نوع رفتارها گفت: ما با دقت و جزئیات مسائل را پیگیری کردیم و می‌کنیم. به نظرمان این اقدامات تهدیدآمیز یک نمایش بی‌رنگ و بو بود و بیش از این ارزش پرداختن ندارد.

خطیب‌زاده همچنین در مورد انتظار ایران از نقش چین در جریان مذاکرات وین گفت:‌ گفت‌وگوهای ما در وین قبل از پایان ماه نوامبر آغاز می‌شود. ما و پکن رایزنی‌های خیلی نزدیکی با هم داریم و در بروکسل تاریخ آغاز مذاکرات قطعی و نهایی نشد چرا که ایران می‌خواست با همه طرف‌ها از جمله پکن رایزنی کند و تاریخ به زودی نهایی می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگر ایسنا مبنی بر اینکه با توجه به بازگشت آقای غریب‌آبادی به تهران آیا نماینده جدید ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مشخص شده است یا خیر، گفت: فعلا نمایندگی ایران در آژانس توسط کاردار آقای قاعدی فعالیت‌هایش را انجام می‌دهد. فعالیت‌ها به صورت منظم در حال انجام است و مشکلی در این زمینه نیست. پروسه معرفی نماینده جدید ایران در وین در دست پیگیری است. همان طور که پیش از این گفته شده طی این هفته تاریخ آغاز دور جدید گفت‌وگوهای وین را با هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام تعیین ونهایی می‌کنیم و به طرف‌های مقابل اعلام خواهیم کرد و در همین فرایند تلاش داریم که پروسه مورد اشاره نیز هر چه زودتر نهایی شود.

وی در مورد خبر منتشر شده مبنی بر اهدای ۲۰۰۰ ماسک توسط کره جنوبی به یکی از بیمارستان‌ها در تهران و اینکه آیا این خبر طنز است و نگاه ایران به این خبر و اقدام کره جنوبی چیست، گفت: طنز نیست.

خطیب زاده در پاسخ به همین خبرنگارگفت: البته اجازه بدهید همین موضوع را در حد طنز نگه داریم. مردم کره جنوبی در جاهای مختلف نشان داده‌اند با آنچه که دولت کره در قبال ایران نشان داده به نوعی نارضایتی دارند و ما این را در موضوعات مختلف احساس می‌کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین گفت: ما سعی کرده‌ایم موضوعاتی که مربوط به اقدامات و سیاست‌های دولت کره در قبال پول‌های بلوکه شده ایران در کره است را از برخی از مسائل دیگر جدا کنیم تا کمترین تأثیر را بر روابط دو کشور بگذارد.

وی ادامه داد:  فکر می‌کنم هیچ ملتی برنتابد که دست کشور و ملت دیگری در جیبش باشد. این پول‌ها متعلق به ملت ایران است، باید به مردم ایران بازگردانده شود. تلاش‌هایی در این زمینه صورت گرفته ولی به اندازه کافی نبوده است. ما در وزارت خارجه با بانک مرکزی و همچنین طرف کره‌ای صحبت کرده‌ایم، ارتباط داریم. اراده‌ای در این زمینه وجود دارد ولی محقق نشده است و باید سعی کنیم که این موضوع محقق شود.

خطیب زاده همچنین در مورد زمان سفر وزیر خارجه هند به تهران نیز گفت:‌ تعیین زمان این سفر در دستور کار است و به محض نهایی شدن اعلام می‌کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به پرسش دیگری در مورد اظهارات وزیر خارجه آمریکا مبنی بر اینکه مشخص نیست ایران اراده‌ای جدی برای بازگشت به مذاکرات وین داشته باشد و اگر چنین نباشد ما گزینه‌های دیگر را دنبال می‌کنیم گفت: اگر امروز در موضوع برجام در این نقطه قرار داریم وزیر خارجه آمریکا دچار فراموشی نشود که این موضوع به خاطر گردن‌کشی آمریکا و نقض مقررات از سوی این کشور است. آمریکا گردن‌کشانه و با نقض قوانین بین‌المللی از جمله قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل از برجام خارج شد.

وی افزود: ‌در حال حاضر نسبت آمریکا به برجام نسبت کشوری است که از نظر حقوق بین‌الملل از یک توافق بین‌المللی غیرقانونی خارج شده و از نظر سیاسی نیز تلاش کرده که این توافق بین‌المللی را از بین ببرد و از نظر اقتصادی نیز تلاشش در این راستا بوده که دلار را تبدیل به سلاحی علیه این توافق کند.

سخنگوی وزیر خارجه افزود: اگر سیستم سیاست خارجه آمریکا دچار آلزایمر موضعی شده است لازم است به آن‌ها مکرر گفته شود که چه کسی از توافق خارج شده است و به آن‌ها این مسائل گوشزد شود.

وی همچنین در مورد این قسمت از صحبت وزیر خارجه آمریکا مبنی بر اینکه گزینه‌های لازم و دیگری را نیز در برابر ایران دنبال می‌کنیم، گفت: در مورد برخی از اظهارات تکراری و به تعبیر دقیق‌تر بی‌روح و نخ‌نما شده مبنی بر اینکه گزینه‌های دیگر روی میز است، آمریکا می‌داند که گزینه‌ها چیست کما اینکه پیش‌تر این گزینه‌هایش را در افغانستان امتحان کرده است.

خطیب زاده افزود: مقامات آمریکایی بهتر است به جای اینکه در دام ادبیات و منطق تندروها بیفتند تلاش کنند ادبیات و منطق جدیدی را ایجاد کنند و تلاش نکنند که میراث ترامپ را حفظ کنند و آن‌ها باید بدانند که جامعه جهانی اقدام درست را با آغوش باز خواهد پذیرفت.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد بیانیه اخیر سران آمریکا، فرانسه، آلمان و انگلیس در مورد ایران و مذاکرات هسته‌ای و ابراز نگرانی‌های آن‌ها از پیشرفت‌های هسته‌ای ایران اظهار کرد:‌ هر سه کشور اروپایی و هم آمریکا به خوبی می‌دانند که وضعیت فعلی به دلیل بی عملی و فرار آن‌ها از انجام تعهدات‌شان به همراه نقض آشکار قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل و برجام است.

وی با اشاره به بی‌عملی اروپایی‌ها در برابر اجرای تعهداتشان در برجام گفت:‌ آن‌ها نمی‌توانند تاریخ را از سر بنویسند. توصیه می‌کنیم به جای اینکه دور هم جمع بشوند و گعده‌های دوستانه بگیرند و حرف‌هایی بزنند که وقتی از خواب بیدار می‌شوند خودشان نیز باورشان نمی‌شود برای راهکارهایی فکر کنند که چگونه می‌توانند به عنوان دولت‌های مسئول به تعهداتشان عمل کنند.

خطیب زاده با بیان اینکه سه کشور اروپایی آلمان، فرانسه و انگلیس تاکنون به هیچ کدام از تعهدات‌شان بعد از خروج آمریکا از برجام عمل نکرده‌اند،‌ گفت:‌ آن‌ها ثابت کردند که بیش از آنکه پایتخت‌های آن‌ها در موضوعات حقوق بین‌الملل مهم باشد این دولت واشنگتن است که در روابط فراآتلانتیک برای آن‌ها تعیین تکلیف می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه با تأکید بر اینکه این کشورهای اروپایی باید از بی‌عملی خارج شوند و خودشان به عنوان کنشگر مسئول و فعال در برابر اجرای تعهداتشان عمل کنند در بخش دیگری از صحبت‌های خود در مورد بیانیه مورد اشاره تأکید کرد:‌ هیچ وقت ایران به دنبال سلاح‌های کشتار جمعی نبوده است و هیچ‌ گاه در دکترین امنیتی و دفاعی ایران این موضوع قرار نداشته است و ایران همواره بر خلع سلاح سراسری در جهان تأکید داشته است.

وی با اشاره به استفاده آمریکا از بمب اتم علیه دیگر کشورها در مقطعی از تاریخ گفت:‌ آمریکا به عنوان تنها کشوری که این جسارت بی‌شرمانه را کرده که از بمب اتم بر علیه ملتی دیگر استفاده کند باید بپذیرد که خلع سلاح شود و همچنین دیگر کشورهای دارنده سلاح هسته‌ای در جایگاهی نیستند که در خصوص برنامه‌های صلح آمیز هسته‌ای کشور دیگر از جمله ایران صحبت کنند.

خطیب زاده در ادامه در پاسخ به سوال مطرح شده به روابط ایران و آژانس اشاره کرد و افزود:‌ایران در چارچوب پادمان روابط خودش را با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیگیری کرده و در چارچوب NPT به تعهدات خود عمل کرده است. اجرای تمامی تعهدات فراپادمانی به دلیل نقض برجام از سوی طرف‌های دیگر و خروج آمریکا از این توافق بین‌المللی با اعلام رسمی به آژانس متوقف شده و از روزی که اجرای پروتکل الحاقی متوقف شده ایران رسما اعلام کرده که تنها و صرفا براساس نیازهای برنامه صلح آمیز هسته‌ای اقدامات خود در این زمینه را به پیش می‌برد و نه هیچ چیز دیگری فراتر از پادمان.

وی تصریح کرد:‌ سطح غنی سازی ایران، میزان آن و اورانیوم فلزی همه براساس اهداف و برنامه صلح آمیز ایران و با مصارف کاملا مشخص و با اعلام به آژانس انجام شده است و آنچه که در طرف مقابل اتفاق می‌افتد قابل قبول نیست و هیچ گاه پذیرفته نمی‌شود که آن‌ها موضوعات طبیعی را به یک موضوع تبدیل کنند.

خطیب زاده همچنین با ارائه توضیحاتی در مورد اهداف سفر علی باقری معاون سیاسی وزیر خارجه به بروکسل گفت:‌ سفر آقای باقری به بروکسل برای این بود که اولا روشن شود که چرا آمریکا شش دور گفت‌وگوهای دقیق و و رو به جلو وین را به بن بست کشاند و چرا با رویکرد یک جانبه‌اش اجازه نداد آنچه که باید در اجرای برجام نعل به نعل اجرایی شود،‌عملیاتی شود و اینکه چگونه می‌شود از بن بست پیش آمده خارج شد.

وی ادامه داد:‌ اگر آمریکا روزی که به مذاکرات وین می‌آید با برنامه اجرایی درست به وین بیاید و سیاست قبلی خودش مبنی بر حفظ بخشی از تحریم‌های ترامپ علیه ایران را کنار بگذارد و انرژی و وقت مجموعه ۱+۴ و ایران را با استدلال‌های بی سروته برای نگه داشتن بخشی از تحریم‌ها تلف نکند. همه مطمئن باشند که توافق برای چگونگی بازگشت آمریکا به برجام و رفع یک جا و موثر همه تحریم‌ها به سرعت می‌تواند اتفاق بیفتد.

خطیب زاده تأکید کرد:‌ ما منتظر اقدام و عمل دولت واشنگتن هستیم.

سخنگوی وزارت خارجه در مورد اظهارات اخیر جک سالیوان در ارتباط با موضوع خروج از برجام و موضع ایران در مورد مذاکرات وین افزود: آقای سالیوان در دوره اوباما یکی از مذاکره‌کنندگان بوده است و برخی از صحبت‌های او، ما را در مورد نیات دولت فعلی آمریکا به تردید می‌اندازد. اگر این‌ها از مقامات دولت ترامپ می‌شنیدیم می‌گفتیم نمی‌دانند و به آن‌ها اشتباه گزارش شده و نیت به هم زدن موضوع را دارند ولی وقتی این جملات را از این‌ها می‌شنویم می‌گوییم این‌ها نشان می‌دهد که آن‌ها در بیان هم صداقت ندارند و نیات درستی هم ندارند. قطعا انگلیسی آقای سالیوان خوب است و می‌داند که Left به چه معناست و آن کسی که از برجام Left داد آمریکا بود. ایران و ۱+۴ عضو برجام هستند و ما به دولت واشنگتن توصیه می‌کنیم در مسیر بازگشت‌اش به این توافق بین‌المللی به برجام توجه و تمرکز کند.

وی همچنین در مورد تحریم‌های اخیر آمریکا علیه تعدادی از اشخاص حقیقی و حقوقی ایران گفت:‌ اگر فقط یک دلیل بخواهیم برای رسانه‌ها بگوییم برای اینکه چرا به گفت‌وگوهای وین به نتیجه نرسید همین اظهارات متناقض مقامات آمریکا و اقدامات  دوگانه‌ای است که انجام می‌دهند. آن‌ها از یک طرف تلاش می‌کنند که میراث ترامپ را حفظ کنند و فشار حداکثری اعمال می‌کنند و از طرف دیگر صحبت‌های دیگری را بیان می‌کنند و این‌ها همه نشان می‌دهد که ما با چه شرایطی روبرو هستیم.

خطیب زاده ادامه داد: ‌دولت واشنگتن در وین به صورت مشخص گفت‌وگوها را به پیچیدگی‌هایی رساند که باعث ایجاد بن بست شد.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: رفع تحریم‌های فراسرزمینی و غیرقانونی آمریکا ضمن اینکه دارای جزئیات است ولی این همه پیچیدگی، موخره، مقدمه و زمینه لازم نداشت. آوردن لیست قرمز، زرد و سبز و کارهای نمایشی دیگر لازم نداشت. منطق روشن است، باید از پیچیدگی کم کرد و به صورت موثر تحریم‌ها را رفع کرد و ضمانت برای اجرای موثر برجام وجود داشته باشد و منافع اقتصادی ایران از برجام به صورت جدی احیا شود.

خطیب زاده با اشاره به برگزاری دومین نشست وزیران امور خارجه کشورهای همسایه افغانستان در تهران گفت : در پایان این نشست بیانیه ای منتشر شد که آن یکی از دستاوردهای نشست تهران بود.

 وی همچنین گفت: چین، میزبان سومین نشست وزیران امور خارجه کشورهای همسایه افغانستان خواهد بود.

وی در ابتدای این نشست فرا رسیدن ۱۳ آبان را نیز گرامی داشت.

 

منبع: ايسنا

ارسال نظر