|
کدخبر: 199019

گسترش نیوز گزارش می‌دهد:

هدف پاکستان از دخالت در افغانستان و جنگ پنجشیر چیست؟

طی چند شب اخیر که جنگ میان نیروهای مردمی پنجشیر و طالبان اوج گرفته و طالبان مدعی تصرف پنجشیر و پایان جنگ در افغانستان شده است اما رسانه های طرفدار جبهه مقاومت پنجشیراین خبر را تکذیب کرده و به نقش پاکستان در حملات هوایی به پنجشیراشاره دارند.

سیاست هدف پاکستان از دخالت در افغانستان و جنگ پنجشیر چیست؟

رسانه ها مدعی اند که نیروهای ویژه پاکستان به علت آشنایی با پنجشیر و داشتن نقشه این منطقه با حملات هوایی خود به سنگرهای نیروهای مقاومت هجوم آوردند. همچنین دست کم ۲۱ هلیکوپتر ارتش پاکستان وظیفه انتقال و جابه‌جایی سریع نیروها، فرمانده‌هان و مقامات طالبان را در مناطق مختلف دره پنجشیر داشته است.

همچنین روز گذشته (چهارشنبه) شبکه خبری فاکس به نقل از یک منبع آگاه در ستاد فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا -سنتکام- گفت که ارتش پاکستان، از جمله با ۲۷ هلیکوپتر پر از نیروهای ویژه و پهپادهای پاکستانی، در حمله به پنجشیر به طالبان کمک می‌کند.

این اولین باری نیست که پاکستان از طالبان حمایت می کند. ۲۰سال پیش زمانی که طالبان در قدرت بود، پاکستان یکی از معدود کشورهایی بود که به طور رسمی این دولت را به رسمیت شناخت. ماه گذشته هم که طالبان کابل را تصرف کرد، عمران خان نخست وزیر پاکستان اعلام کرد که این گروه "زنجیرهای بردگی را شکستند".

همزمانی سفر ژنرال فیض حمید، رییس استخبارات نظامی پاکستان به کابل با جنگ شدید برای تصرف پنجشیر، آخرین پایگاه نیروهای مقاومت علیه طالبان مهر تاییدی برحمایت پاکستان از طالبان است و آنچه مسلم است ، طالبان هرگز نمی توانست بدون حمایت پاکستان به صورت برق اسا افغانستان را تصرف کند.

ژنرال فیض حمید، رهبری سازمان اطلاعاتی است که آمریکا و دولت‌های پیشین افغانستان، بارها آن را به حمایت و راه‌اندازی جنگ نیابتی و حتی "حمایت کامل نظامی" از طالبان متهم کرده اند.

گزارش‌هایی وجود دارد که رهبری طالبان بر سر تشکیل یک دولت جدید اختلاف نظر پیدا کرده‌اند و هدف سفر ژنرال فیض حمید به کابل نیز حل این اختلافات و همچنان تلاش برای کمک به "استراتژی" طالبان برای شکست مقاومت در پنجشیر می‌باشد.

بر اساس منابع اطلاعاتی افغانستان و ناتو، هیچ تصمیم بزرگ طالبان بدون مشورت و اجازه سرویس اطلاعاتی ارتش پاکستان اتخاذ نمی‌شود.

سهم خواهی پاکستان از افغانستان

اما به راستی پاکستان در افغانستان به دنبال چیست؟ پاکستان خواهان سهمی در افغانستان است تا اطمینان حاصل کند که این کشور دارای دولتی طرفدار هند نشود. سفر رئیس سازمان استخبارات نظامی پاکستان به کابل در روزی که قرار بود طالبان دولت خود را اعلام کند به این معناست که پاکستان در رقابت بر سر کنترل افغانستان علیه همه، به ویژه هند پیروز شده است.

برای پاکستان، چین متحد استراتژیک است و پیشینه تاریخی دارد.چین از بدو استقلال پاکستان و در رقابت با هند این اتحاد را شکل داد. هندی‌ها از دو سو در معرض تهدید هستند؛ از شمال با چین و از جنوب با پاکستان که با هردو درگیری مرزی داشته است. فعلا یک دولت متحد هند در کابل ساقط شده و حالا پاکستانی ها گروه حامی خودشان را به قدرت رسانده اند و حمایت چین را نیز همراه خود دارند. از این جهت هند جزء بازندگان تحولات افغانستان است.پاکستان نقش کلیدی در حمایت از طالبان دارد. چون علاوه بر حمایت و سازماندهی طالبان،مجرایی است که حمایت سایر دولت هارا نیز به طالبان می رساند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها