|
کدخبر: 198172

گسترش نیوز گزارش می دهد؛

جنگ در افغانستان تمام شد؟ / وضعیت جغرافیایی پنجشیر برگ برنده احمد مسعود

طالبان امروز مدعی تصرف پنجشیر و پایان جنگ در افغانستان شد این در حالی است که جبهه مقاومت و احمد مسعود چشم به شرایط جغرافیایی پنجشیر و عزم خود برای ادامه مبارزه با طالبان دارند.

بین‌الملل جنگ در افغانستان تمام شد؟ / وضعیت جغرافیایی پنجشیر برگ برنده احمد مسعود

در پی خروج تمامی نیروهای خارجی از افغانستان، نیروهای طالبان توانستند با پیشروی روزانه و برق آسا افغانستان را به تصرف خود درآوردند.

در این میان پنجشیر تنها ولایت افغانستان بود که با کمک نیروهای مردمی به رهبری احمد مسعود، در برابر افراط گرایان طالبان به مقاومت برخاست. درگیری میان این دو گروه در روزهای اخیر به اوج خود رسید تا جایی که شب گذشته شب سختی را برای جبهه مقاومت رقم زد.

طالبان به همراه پهپاد‌های پاکستانی مواضع نیرو‌های مقاومت افغانستان در پنجشیر را هدف قرار داد. نیرو‌های ویژه پاکستانی به دلیل شناخت کامل از پنجشیر و آگاهی از نقشه این منطقه به سنگر‌های نیرو‌های مقاومت از هوا هجوم آوردند.

در همین حملات هوایی فهیم دشتی، سخنگوی جبهه مقاومت افغانستان در پنجشیر به شهادت رسید. ِژنرال بسم الله محمدی وزیر دفاع سابق افغانستان و ژنرال ودود، از فرماندهان پنجشیری در منطقه‌ای امن مورد حمله پهپاد‌های پاکستانی قرار گرفتند که در هر دو نفر در این حملات کشته شدند.

صبح امروز ذبیح الله مجاهد در توییتی از سقوط کامل پنجشیر خبر داد و مدعی شد برخی از رهبران جبهه پنجشیر شکست خورده و مابقی نیز از منطقه متواری شدند.و در ادامه طالبان فیلمی را منتشر کرد که لحظه برافراشتن پرچم این گروه را در پنجشیر را نشان داد.

در همین حال جبهه مقاومت ملی با نادرست خواندن تصرف پنجشیر به‌دست طالبان در اطلاعیه‌ای مهم اعلام کرد: نیروهای مقاومت ملی در قرارگاه‌ها که از پیش ایجاد شده بود، حضور دارند و از شب گذشته تا اکنون جنگ در نقاط مختلف ادامه دارد. مردم افغانستان مطمین باشند که مقاومت تا رسیدن به آزادی و عدالت به نصرت خداوند ادامه می‌یابد.برافراشتن نمایشی پرچم طالبان در برابر فرمانداری ولایت به معنی پایان مقاومت و تسلط کامل طالبان نیست.

اما نکته مهم درباره این ادعاها می‌تواند وضعیت جغرافیایی و ژئوپلتیک پنجشیر باشد.

پنجشیر یک دره است و تنها یک جاده دارد که تا انتهای پنجشیر می‌رود که به آن جاده دره اصلی می‌گویند. دره اصلی همانند یک خط در مرکز قرار دارد که دهها دره دیگر به آن متصل شده است، درست مثله ریشه‌های درخت.

فرمانداری در دره اصلی جاده قرار دارد و طالبان آنجا هستند. دره‌های دیگر هنوز دست نخورده است و نیروهای مقاومت از آنجا در حال نبرد هستند.

اگر طالبان می‌خواهد پنجشیر را تصرف کنند، باید ده‌ها بار دیگر برای تصرف دره‌های دیگر بجنگند؛ اتحاد جماهیر شوروی در ۹ سال ۹ بار به این جاده و برخی از دره‌ها آمدند اما به جایی نرسیدند.

نقشه

اما سخنگوی طالبان در نشست خبری بعد از تصرف پنجشیر با اعلام پایان جنگ در افغانستان گفت: ‌ترکیب دولت جدید افغانستان ظرف چند روز آینده اعلام خواهد شد و اکنون ما برای بازسازی این کشور با هم همکاری خواهیم کرد.

اعلام زودهنگام پایان جنگ در افغانستان در حالی است که صفحه اینستاگرام منتسب به احمد مسعود اعلام کرد: احمد مسعود در یک جای امن در پنجشیر است و تا ساعات دیگر برای ملت پیام خواهد داشت.

 

  • ناشناس ارسالی در

    مرگ بر طالبان شیطان پرست مرگ بر پاکستان شیطان پرستان درود و هزار درود بر دلاور احمد مسعود ک احسنت ک فرزند خلف احمد شاه مسعود هستی بار دیگر رشادت‌های پدرت را یادآوری کردی انشاالله خداوند تو و همرزمانت را یاری کند و تنهایت نگذارد تا این متحجرین عقب افتادگان قاتل دزد وحشی را از کشورت افغانستان بیرون برانی یا در سینه خاک کنی آرزوی موفقیت و بهترینها برای شما عزیزان وطن‌پرست را دارم خداوند همواره یارو نگهدارت باشد مرگ بر طالبان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها