|
کدخبر: 196448

امیرعبداللهیان: امیدواریم مذاکرات دستاورد ملموسی داشته باشد

وزیر امورخارجه گفت: ایران از مذاکره‌ منطقی استقبال می‌کند بدنبال فرار از میز مذاکره نیستیم، اما به دنبال مذاکره‌ای هستیم که دستاورد‌ ملموس در راستای تامین منافع و حقوق ملت ایران داشته باشد.

سیاست امیرعبداللهیان: امیدواریم مذاکرات دستاورد ملموسی داشته باشد

حسین امیر عبداللهیان افزود: وزارت خارجه ماموریت‌های متنوعی دارد، ولی زمانی که بخواهیم دیپلماسی اقتصادی را با ظرفیت ۴۰ درصد از برنامه وزارت خارجه دنبال کنیم به مدیران توانمند که در مجموعه وزارت خارجه هستند نیاز داریم و در سفارتخانه‌ها هم این ظرفیت مستقر خواهد شد و اینکه یک رایزن اقتصادی از وزارت صمت یا وزارت جهاد کشاورزی مستقر شود یک توافقات خیلی ساده درون دستگاهی است که بین وزارت خانه‌ها به راحتی انجام می‌شود.

وی درباره اجلاس شانگ‌های هم گفت: شانگ‌های یک ظرفیت بزرگ اقتصادی را در بر می‌گیرد و جمعیت ۲/۶ دهم میلیاردی را شامل می‌شود که جمهوری اسلامی ایران سال‌ها عضو ناظر شانگ‌های بود و اینکه ما تاکید کردیم بر سیاست همسایگی، مشارکت رئیس جمهور در این اجلاس در حال برنامه ریزی است تا درسطح بالایی در این اجلاس شرکت کنیم و این یعنی توجه به عملیاتی کردن رویکرد همسایه محوری و رویکرد اقتصادی دولت سیزدهم، شانگ‌های فرصتی است که در حوزه‌های اقتصادی ظرفیت بسیار خوبی را برای ما فراهم خواهد کرد.

وزیر امورخارجه ادامه داد: اتفاقات خیلی خوبی قرار است در اجلاس شانگ‌های بیفتد که تسهیل کننده و با نگاه به ضرورت توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری با اعضای شانگ‌های است.

وی افزود:فکر می‌کنم در زمان برگزاری این اجلاس اخبار خیلی خوب از این حضور و توافقاتی که در جریان برگزاری این اجلاس شکل خواهد گرفت اعلام می‌شود.

آقای امیر عبداللهیان درباره قرار داد ۲۵ ساله ایران چین گفت: یکی از برنامه‌های اصلی ما پیگیری موافقت نامه همکاری‌های جامع معروف به ربع قرن یا ۲۵ ساله ایران و چین است؛ زمانی که اقای لاریجانی برای پیگیری این موضوع ماموریت خاص پیدا کرد در جریان جزئیات کار و در پکن از نزدیک شاهد اتفاقات بودم که در نهایت منجر به امضای این توافق مهم شد.

وی به گفته افزود: ما نه تنها این قرارداد را برای اجرا به طور جدی پیگیری می‌کنیم بلکه این الگو را در برنامه ریزی داریم که به کشور‌های دیگری که ظرفیت‌هایی دارند و می‌توانند به ما کمک کنند تعمیم دهیم از جمله اینکه با روسیه و هند این کار را خواهیم کرد و مبنایی داریم که در چارچوب این مبنا بتوانیم در راستای توسعه پایدار کشور و رشد و توسعه اقتصادی قدم‌های اساسی برداریم.

وزیر امور خارجه ادامه داد: جایگاه وزارت خارجه تسهیل کننده و هماهنگ کننده است و ما وظیفه داریم بستر‌ها را شناسایی و آماده کنیم تا دستگاه‌های ذیربط اعم از دولتی، نیمه دولتی و بخش خصوصی بتوانند در این بستر حرکت کنند و حتماً از شروع بکار دولت جدید یکی از تاکیدات ما این است که سفارتخانه‌های ما باید در خدمت بخش‌های اقتصادی، تجاری، فرهنگی و علمی و فناوری به معنای واقعی باشد.

وی گفت: وقتی می‌گوییم ما خدمتگزار ملت هستیم باید ترجمان آن را مردم ببینند.

 امیر عبداللهیان ادامه داد: یک تعریف سنتی از سفارتخانه‌ها وجود دارد و زمانی که از ایرانیان مقیم خارج از کشور سوال کنید شاید بسیاری در نگاه سنتی سفارت خانه را به این می‌شناسند که جایی برای تمدید گذرنامه، صدور شناسنامه فرزندان و صدور عقدنامه است که این‌ها بخش کنسولی کار است، اما کار اساسی که سفارت خانه‌ها باید انجام دهند این است که متناسب با منافع ملی کشور باشد و در مسیر اولویت‌ها کار کنند.

وی افزود: زمانی مسئولیت حوزه کشور‌های عربی و آفریقایی وزارت خارجه را داشتم و سفر‌هایی به خیلی ازکشور‌های آفریقایی رفتم و در سفر‌هایی به کشور‌هایی آفریقایی که وسعت آن حداکثر به اندازه کوچکترین استان ایران بود سوال می‌کردم که کشور‌هایی مثل آمریکا یا فرانسه چه تعداد دیپلمات دراین کشور دارند گاهی این تعداد تا چند صد نفر می‌رسید؛ بنابراین سفارت خانه‌ای که صد تا دویست نفر دیپلمات دارد باید یک ماموریت خاصی انجام دهد، ولی بعد از وارد به جزئیات متوجه شدیم در آن کشور معدن بوکسیت وجود دارد؛ معدنی وجود دارد که تمام قطعاتی که برای ساخت موبایل مورد نیاز است در خاک این کشور وجود دارد و این‌ها استخراج می‌کردند؛ افرادی که با پوشش دیپلماتیک رفته بودند یک نوع سواستفاده از پاسپورت دیپلماتیک کرده بودند که مهندسین معدن آمریکا یا فرانسه بودند که از پوشش دیپلماتیک استفاده می‌کردند، ولی در عمل یک کار تجاری برای کشورشان انجام می‌دادند.

وزیر امورخارجه عنوان کرد: من نمی‌خواهم بگویم ما پوشش پاسپورت دیپلماتیک را تا این حد تعمیم دهیم، ولی همکاران ما بخوبی می‌دانند باید متناسب با تامین حداکثری به منافع ملی کشور نگاه کنند که امروز کشور ما در چه حوزه‌هایی بدنبال رشد و توسعه پایدار می‌باشد و این برنامه و دستورکار مهم و اول سفارتخانه‌های ما باید باشد و طبعاًٌ سفارت خانه هم مثل وزارت خارجه ماموریت‌های متنوع دیگر دارد که برای هر کدام بایستی برنامه وسهمی را قائل باشد.

وی درباره جایگاه عکس یادگاری در بغداد هم گفت: درعراق فکر می‌کنم در جایی ایستادم که جایگاه واقعی نماینده جمهوری اسلامی ایران بود.

 امیرعبداللهیان درباره موضوع برجام هم افزود: درباره موضوع هسته‌ای و مذاکرات وین فکر می‌کنم اولین اشتباه آمریکایی‌ها این است که گاهی در مصاحبه‌ها اعلام می‌کنند پیشنهادات ما برای همیشه روی میز نخواهد ماند و یا اگر ایران در وین مذاکره نکند ما گزینه‌های دیگر داریم؛ این حرف‌ها تکراری و خسته کننده است که همواره می‌زنند.

وی ادامه داد: من خیلی شفاف به طرف مذاکره کننده اتحادیه اروپا گفتم آمریکائی‌ها تا یاد نگیرند مودبانه با ملت بزرگ ایران صحبت کنند از ادبیات تهدید هیچ نتیجه‌ای نخواهند گرفت و اگر بخواهند این ادبیات را ادامه دهند پیام سازنده‌ای برای دولت جدید نیست.

وی خاطر نشان کرد: آنچه به مذاکرات ما بر می‌گردد بطور شفاف به طرف مقابل اعلام کردیم که جمهوری اسلامی ایران از مذاکره‌ای که منطق برای آن حاکم باشد استقبال می‌کند و حتماً بدنبال فرار از میز مذاکره نیستیم، اما یک نکته بسیار مهم است؛ دولت سیزدهم مذاکره‌ای را مذاکره می‌داند که دستاورد‌های ملموس در راستای تامین منافع و حقوق ملت ایران داشته باشد.

وی گفت:طبعاً این پیام تاثیرات مثبت خودش را در طرف مقابل داشته، ولی به صراحت به طرف گفتگو گفتم شما تصور نکنید که الان مجلس و دولت از هم حمایت می‌کنند و این یعنی یک فرصتی که شما بگوئید در میز مذاکره و در یک جلسه همه موارد را حل کنید؛ من در جلساتی که برای رای اعتماد در کمیسیون‌های مختلف مجلس مخاطب قرار می‌گرفتم متوجه شدم کار برای دولت خیلی سخت شده است یعنی شاید دولت قبل اگر در مذاکرات به نقطه‌ای می‌رسید که طرف‌های مقابل عقل به خرج می‌دادند و در مذاکرات کار شکنی نمی‌کردند و به نتیجه می‌رسید شاید راحت‌تر مجلس در ارتباط با مصوبه خود کنار می‌آمد، اما توقع مجلس از دولت جدید این است که حقوق حداکثری ملت ایران در مذاکرات تامین شود بنابراین به طرف مقابل گفتم باید به دنبال این باشند که رویکردتان را در مذاکره تغییر دهید و رویکرد اتلاف وقت را هیچ کسی نمی‌پذیرد و در عین حال مذاکره بایستی دستاورد ملموس داشته باشد.

وزیر امور خارجه گفت: مذاکره یکی از ابزار‌های دیپلماسی است و امیدواریم اتفاقات خوبی در این رابطه بیفتد و طرف‌های مقابل بر مبنای خرد در میزمذاکره حضور پیدا کنند، نه پیام‌های غیر سازنده.

وی درباره دور بعدی مذاکرات هم افزود: طرف مقابل خودش این درک را دارد که یک پروسه دو تا سه ماهه زمان می‌برد که دولت جدید مستقر شود و برنامه ریزی برای هر گونه تصمیم داشته باشد؛ البته حتما این مورد یکی از موضوعاتی است که در دستور کار سیاست خارجی و دولت قرار دارد.

 امیرعبداللهیان درباره افغانستان هم گفت: ما از دولتی در افغانستان حمایت می‌کنیم که نظر مردم این کشور نسبت به تعیین سرنوشت شان دیده شود ودر این مقطع مهم این است که دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام افغان و راهکار سیاسی منحصر به فرد برای برون رفت از مشکلات افغانستان بگیرد.

وی ادامه داد: این مصائبی که امروز برسر افغانستان می‌آید ریشه در رفتار آمریکائی‌ها در این کشور دارد؛ آمریکائی‌ها به موج عظیمی از مردم که پناه به این‌ها برده بودند در فرودگاه رحم نکردند و چه اتفاقاتی در فرودگاه افتاد؛ در موضوع افغانستان اگر بیگانگان دست از سر افغانستان بردارند رهبران همه اقوام، احزاب و گروه‌های افغان از آنچنان درایتی برخوردارند که خودشان نسبت به آینده کشورشان تصمیم خواهند گرفت.

وزیر امور خارجه گفت: آنچه که به جمهوری اسلامی ایران بر می‌گردد ما از یک افغانستان امن و پایدار و افغانستانی که با همسایگانش در صلح زندگی کند حمایت می‌کنیم و البته افغانستانی که مردمش در تعیین سرنوشتشان نقش داشته باشند.

وی درباره نشست همسایگان افغانستان هم افزود: ما با برخی از همسایگان افغانستان گفتگو‌هایی را شروع کردیم و در پنجشنبه هفته گذشته وزیر امور خارجه پاکستان در ایران بود؛ همچنین برنامه‌ها و رایزنی‌هایی با سایر همسایگان افغانستان داریم و هدف ما این است که با استفاده از ظرفیت همسایگان افغانستان به رسیدن وضعیت مطلوب دراین کشور کمک کنیم.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها