|
کدخبر: 193183

اولویت دولت‌های اروپایی برای خروج از افغانستان

لشکرکشی ناتو به افغانستان پس از ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ به بهانه «جنگ علیه تروریسم» آغاز شد اما با گذشت دو دهه از این ماموریت، پیشروی سریع طالبان سبب شد تا کشورهای مختلف از جمله اعضای ناتو، سراسیمه نسبت به خروج هیئت‌های دیپلماتیک،کارکنان و شهروندان خود از خاک این کشور آسیایی اقدام کنند.

سیاست اولویت دولت‌های اروپایی برای خروج از افغانستان

در نخستین مرحله از برنامه بازگرداندن کارکنان سفارت اسپانیا در کابل و همچنین کارمندان محلی افغان که در طول سال‌های گذشته با نیروهای اسپانیایی همکاری داشته اند، یک فروند هواپیمای متعلق به نیروهای مسلح اسپانیا از پایگاه هوایی ساراگوسا به سمت این کشور آسیایی پرواز کرده است.

به نوشته افه در نخستین مرحله تخلیه، کارکنان سفارت اسپانیا به دوبی منتقل خواهند شد. بر اساس بیانیه مشترک وزارت امور خارجه و وزارت دفاع اسپانیا، هواپیمای دوم نیز ساعت ۹ صبح سه شنبه به وقت محلی به سمت افغانستان پرواز خواهد کرد.

پدرو سانچز نخست وزیر اسپانیا در پیامی توییتری ضمن تاکید بر تعهد این کشور نسبت به شرایط مردم افغانستان نوشت: ما جامعه بین‌الملل باید امنیت و عزت مردم افغانستان، به ویژه در مورد آسیب‌پذیرترین افراد را تضمین کنیم.

«آدا کولائو» شهردار بارسلونا نیز ضمن تاکید بر «نیاز مبرم به دیپلماسی بین‌المللی همزمان با اتخاذ اقدامات بشردوستانه اضطراری» از آمادگی برای پذیرش ۵۰ زن و کودک افغان خبر داد.  

وی اعلام کرد: جامعه بین‌الملل و سازمان ملل متحد باید در برابر فاجعه ای که جنگ و مداخله در سال‌های اخیر در افغانستان ایجاد کرده، واکنش نشان دهد.

به گزارش آژانس خبری DPA در مرحله مقدماتی عملیات تخلیه دولت آلمان، نخستین شهروندان این کشور روز دوشنبه به دوحه رسیدند.

افغانستان+ایتالیا

در همین حال «فلورانس پارلی» وزیر دفاع فرانسه از آغاز عملیات گسترده انتقال شهروندان فرانسوی به امارات متحده عربی خبر داد.  

به گزارش آسوشیتد پرس، ایتالیا نیز که تا پیش از این یکی از بزرگترین نیروهای مستقر در افغانستان را در اختیار داشت، ۷۰ نفر از پرسنل دیپلماتیک و کارکنان محلی افغان را از این کشور خارج کرده است.

«آندره بابیش» نخست وزیر چک نیز روز دوشنبه از به زمین نشستن نخستین پرواز حامل ۴۶ سرنشین به فرودگاه پراگ خبر داد. وی اطمینان داد که انجام پروازهای بیشتری برای تخلیه از پایتخت افغانستان برنامه ریزی شده است.  

بن والاس وزیر دفاع انگلیس نیز تایید کرد که ۳۷۰ نفر از جمله پرسنل دیپلماتیک و شهروندان انگلیسی و کارکنان افغان از کابل خارج شده و ظرف ۷۲ ساعت آینده ۷۸۲ نفر دیگر نیز به این کشور منتقل خواهند شد.

«پیتر داتون» وزیر دفاع استرالیا در گفت‌وگو با اسکای نیوز تاکید کرد «تا زمانی که شرایط ایمن نشود، هواپیمایی در فرودگاه کابل فرود نمی‌آوریم».

دولت استرالیا در تلاش است برای تخلیه ۱۳۰ استرالیایی که به عنوان نیروهای سازمان ملل و سایر سازمان‌های بین‌المللی در افغانستان مشغول فعالیت بودند، حدود ۲۵۰ سرباز به این کشور اعزام کند.

توییت+اروپا

اتحادیه اروپا و ناتو، پیرامون عملیات تخلیه از فرودگاه کابل تبادل نظر کردند

به نوشته روزنامه ال پائیس، «جوسپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در صفحه توییترش نوشت: در تماسی تلفنی با ینس استولتنبرگ دبیر کل ناتو، آخرین رویدادها و وضعیت افغانستان از جمله دسترسی به فرودگاه کابل و عملیات تخلیه را بررسی کردیم.

به نوشته ال پائیس، ناتو به منظور تسهیل عملیات خروج دیپلمات‌ها و غیر نظامیان در تلاش است تا دسترسی به فرودگاه کابل را تضمین کند.

اتحادیه اروپا امروز سه شنبه نشست اضطراری برای ارزیابی وضعیت افغانستان برگزار می‌کند.  بورل در توییتی نوشت وزرای خارجه اتحادیه اروپا امروز سه شنبه یک کنفرانس ویدیویی اضطراری برای ارزیابی اولیه وضعیت افغانستان برگزار می‌کنند.

منبع: ایرنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها