|
کدخبر: 191178

جنگ شدید در افغانستان/پیشروی طالبان ادامه دارد

طالبان مدعی است این دو شهر سقوط کرده اند. خبرگزاری فرانسه به نقل از خبرنگار خود گفته است که تمامی ساختمان‌های کلیدی شهر قندوز به کنترل طالبان در آمده است.

سیاست جنگ شدید در افغانستان/پیشروی طالبان ادامه دارد

طالبان در افغانستان به سرعت در حال پیشروی است و بر اساس گزارش‌ها نیروهای این گروه وارد شهرهای قندوز و سرپل شده اند.  قدوز در شمال شرق افغانستان و سرپل در شمال افغانستان واقع شده است. 

طالبان مدعی است این دو شهر سقوط کرده اند. خبرگزاری فرانسه به نقل از خبرنگار خود گفته است که تمامی ساختمان‌های کلیدی شهر قندوز به کنترل طالبان در آمده است.

اما گزارش های دولتی حاکی از آن است درگیری ها ادامه دارد. ارتش اعلام کرده که عملیات پاکسازی توسط کماندوها در قندوز جریان دارد. 

روز گذشته نیز طالبان توانست با پیشروی های خود دو شهر زرنج مرکز ولایت نیمروز در جنوب و شهر شبرغان مرکز ولایت جوزجان پایگاه ژنرال دوستم را تصرف کند.

سقوط شهر زرنج در شرایطی رخ داد که روی پیش از آن تصاویری از فرار نیروهای دولتی با خودروهایشان به سمت مرز ایران منتشر شد. در افغانستان گفته می شود عقب‌نشینی نیروهای دولتی عامل اصلی سقوط ولایت نیمروز بوده است. 

درباره شهر شبرغان پیش از آن ژنرال دوستم که در این منطقه کلیدی در حال جنگ است خواستار یک توافق امنیتی با دولت شده بود. 

روز شنبه دوستم با اشرف غنی رییس جمهور دیدار کرد. مارشال دوستم در این دیدار به رییس جمهور غنی پیشنهاد کرده است که دولت باید وضعیت نظامی در کشور اعلام کند. اعلام وضعیت نظامی در کشور، بخشی از طرح امنیتی مارشال دوستم است که به گفته می‌شود از سوی رییس جمهور غنی رد نشده است. با این حال تصمیمی هم در این رابطه اتخاذ نشده است. 

ظاهرا در طرح نظامی دوستم اعلام وضعیت اضطراری در کشور وجود دارد. برخی نمایندگان مجلس افغانستان نیز با طرح دوستم موافقت کرده اند. 

پیشروی طالبان بسیار نگران کننده است. این گروه تاکنون نتوانسته بود مراکز اصلی ولایت‌های را تصرف کند اما حالا شهرهای کلیدی یکی پس از دیگری از کنترل دولت خارج می‌شوند. 

همین مسئله موجب شد شب گذشته آمریکا به مواضع طالبان حملات هوایی انجام داد. وزارت دفاع افغانستان اعلام کرده که هواپیماهای بی -۵۲ آمریکایی طالبان را در شهر شبرغان بمباران کرده و ۲۰۰ عضو گروه طالبان کشته شده‌اند.

اما طالبان می گوید این حملات ضربه چندانی به این گروه وارد نکرده است و بیشتر غیرنظامیان را هدف قرار داده است.

منبع: فرارو

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها