|
کدخبر: 184794

تاکید روسیه بر ضرورت مذاکره با طالبان

دیمیتری پسکوف سخنگوی رئیس جمهوری روسیه اعلام کرد که مذاکره با گروه طالبان ضروری است و ولادیمیر پوتین در جریان مذاکرات با این گروه قرار دارد.

سیاست تاکید روسیه بر ضرورت مذاکره با طالبان

پسکوف روز جمعه به خبرنگاران گفت: در شرایطی که وضعیت افغانستان در حالت متشنج قرار دارد و اوضاع پرتنش بر مرز تاجیکستان و افغانستان حاکم می باشد، مذاکره با گروه طالبان لازم است.

سخنگوی رئیس جمهوری روسیه در واکنش به این سوال که آیا روسیه ممکن است در صورتی که گروه طالبان کنترل افغانستان را به دست بگیرد، آن را به عنوان دولت این کشور به رسمیت بشناسد؟ گفت: در این شرایط مطرح کردن این مساله بی‌مورد است. به همین دلیل پاسخ دادن به این پرسش را ناممکن می دانم.

هیات طالبان شامل چهار عضو این گروه از دیروز در مسکو بسر می برد و روز گذشته با ضمیر کابولوف نماینده رئیس جمهوری روسیه در امور افغانستان دیدار کرد.

وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که در بیانیه مشترک این کشور و هیات مذاکره کننده طالبان، این گروه اطمینان داد که گذرگاه های مرزی با کشورهای همسایه طبق روال سابق خود فعالیت خواهند کرد.

سخنگوی طالبان در بیانیه مشترک با مسکو اعلام کرد که از افغانستان برای حمله به کشورهای دیگر استفاده نخواهد شد.

محمد سهیل شاهین سخنگوی رسمی طالبان گفت: اجازه نمی دهد از خاک افغانستان برای حمله به روسیه و کشورهای همسایه استفاده شود.

وی تأکید کرد که طالبان همچنین قصد حمله به نمایندگی های دیپلماتیک کشورهای خارجی در افغانستان را ندارند و امنیت کارمندان سرکنسولگری روسیه در مزارشریف را تأیید می کند.

وی گفت: "ما با آنها و روسیه روابط بسیار خوبی داریم. ما قصد حمله به آنها را نداریم. اگر ما روابط خوبی داریم چرا باید این کار را انجام دهیم؟ "

پیش از این اعلام شد که گروهی از دفتر سیاسی طالبان وارد مسکو شده اند. به گفته شاهین ، آنها در مسکو هستند تا با طرف روسی در مورد وضعیت فعلی افغانستان گفتگو کنند.

با تصمیم دادگاه عالی روسیه در ۱۴ فوریه ۲۰۰۳ ، طالبان به عنوان یک سازمان تروریستی شناخته شده و در روسیه ممنوع اعلام شده است.

با این وجود از سال ۲۰۱۸ نمایندگان این جنبش چندین بار در مذاکرات مسکو در مورد حل و فصل درگیری ها در افغانستان شرکت کرده اند.

مقام‌های روس امیدوارند که بتوانند گروه طالبان را در مذاکرات صلح افغانستان مشارکت دهند و شرایط را برای حل و فصل سیاسی اوضاع این کشور پس از تکمیل روند خروج نیروهای آمریکایی از این کشور فراهم کنند.

 

 

 

 

منبع: ایرنا

ارسال نظر