|
کدخبر: 164414

گفت‌ و گوی وزرای خارجه آلمان و فرانسه درباره برجام

وزرای امور خارجه آلمان و فرانسه امروز (جمعه) در تماس تلفنی پیرامون تحولات بین‌المللی از جمله مذاکرات درباره آینده برجام گفت‌وگو کردند.

سیاست گفت‌ و گوی وزرای خارجه آلمان و فرانسه درباره برجام

وزارت امور خارجه فرانسه با انتشار پیامی در توئیتر این خبر را اعلام کرد و نوشت؛ ژان ایو لودریان (وزیر امور خارجه فرانسه) گفت‌وگوهای اعتماد بخشی را پیرامون مسائل سیاست خارجی با هایکو ماس همتای آلمانی خود داشته است.

علاوه بر توافق هسته‌ای ایران، آخرین وضعیت تنش‌ها بین روسیه و اوکراین، لیبی و مقابله با همه‌گیری کووید-۱۹ از اصلی ترین محور مذاکرات دو طرف بوده است.

امروز دومین جلسه حضوری هجدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام که از روز سه شنبه در وین از سر گرفته شده بود، برگزار شد. ارائه گزارش رایزنی های فنی صورت گرفته در جلسات گروه های کارشناسی “لغو تحریم“ و “هسته ای” مهمترین دستورکار این نشست بود.

نمایندگان اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ کننده های جلسات کارشناسی، نتیجه رایزنی های کارشناسان ایران و کشورهای ۴+۱ را به اعضای کمیسیون مشترک گزارش کردند.

«سیدعباس عراقچی»، رییس هیات کشورمان، در این نشست ضمن تاکید بر اراده جمهوری اسلامی ایران برای ادامه تعاملات جدی، گفت: این امر منوط به مشاهده اراده سیاسی و جدیت در طرف های مقابل است و در غیر این صورت، دلیلی برای ادامه مذاکرات وجود نخواهد داشت.

عراقچی مجددا تاکید کرد: لغو کلیه تحریم های آمریکا که در دوران رییس‌ جمهور گذشته آن کشور وضع شده اند، گام ضروری‌ برای احیای برجام بوده و تنها پس از راستی آزمایی لغو این تحریم ها، ایران آمادگی دارد تا اقدامات جبرانی خود را متوقف نموده و به اجرای کامل برجام بازگردد.

در پایان این جلسه، توافق شد جلسه آتی کمیسیون در سطح معاونین در روز چهارشنبه آینده در وین برگزار شود و بلافاصله در چارچوب گروه های کارشناسی، رایزنی های فنی و تخصصی به صورت فشرده برای تهیه و ارائه فهرست اقداماتی که باید از سوی‌ همه طرف ها در حوزه رفع تحریم و اقدامات هسته ای برای احیای برجام صورت گیرد، ادامه یابد.

شایان ذکر است هیات کشورمان در نشست وین، در چهار روز گذشته رایزنی‌های مستمری با کشورهای مشارکت کننده در برجام (سه کشور اروپایی، چین و روسیه) و نیز با انریکه مورا هماهنگ کننده کمیسیون مشترک از اتحادیه اروپا، به صورت دوجانبه و چندجانبه، انجام داد که در هیچ یک از آنها آمریکا حضور نداشت.

 

منبع: ایرنا

ارسال نظر