|
کدخبر: 163375

خبر مهم درباره نشست برجام در ۱۷ فروردین

نشست وین عرصه‌ای برای آزمایش توان‌مندی ۱+۴ در مسیر فهم کامل ضرورت‌های ایجاد تغییر در بن‌بست موجود و سپس مجاب کردن آمریکا به اجرای تعهدات قانونی خود به ویژه لغو یک‌باره و کامل تحریم‌ها است.

در ادامه جلسات فصلی کمیسیون مشترک برجام، قرار است نشست بعدی این کمیسیون روز سه‌شنبه ۱۷ فروردین ماه ۱۴۰۰ با حضور نماینده ایران و اعضای ۱+۴ در وین پایتخت اتریش برگزار شود.

اعلام برگزاری این نشست که جلسه ابتدایی آن به صورت مجازی روز جمعه گذشته برگزار شد به دلیل برخی ادعاهای خلاف واقع طرح شده از سوی رسانه‌های غربی حاشیه‌هایی را به دنبال داشته است.

در همین خصوص سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه و نماینده کشورمان در این مذاکرات، امروز با رد برخی شبهات مطرح شده از سوی رسانه‌های غربی پیرامون گفتگوی غیر مستقیم ایران با ایالات متحده اظهار داشت: «جمهوری اسلامی ایران در خصوص بازگشت همه طرف‌ها به تعهدات برجامی تنها با کمیسیون مشترک برجام (۱+۴) گفتگو می‌کند و هیچ‌گونه مذاکره یا گفتگویی با آمریکا به صورت مستقیم یا غیر مستقیم نخواهد داشت.»

او افزود: «ما در این نشست چارچوب‌های مدنظر خود را بر اساس سیاست‌های اعلام شده از سوی مقام معظم رهبری به ۱+۴ اعلام خواهیم کرد.»

بر این اساس؛ مشخص است که نشست روز سه‌شنبه وین نه یک نشست فوق‌العاده که نشستی عادی در ادامه جلسات قبلی کمیسیون مشترک بوده که هر سه ماه یک بار برگزار می‌شود.

نکته آنکه؛ چنانچه پیش از این نیز از سوی مقامات ایرانی به صراحت بیان شده، شرایط ایران برای بازگشت کشورمان به تعهدات برجامی خود چیزی غیر از رفع کامل و یک مرحله‌ای تحریم‌های آمریکا و سپس راستی‌آزمایی آن توسط ایران نیست.

بسیار واضح است که اگر کمیسیون مشترک برجام (۱+۴) موفق شود آمریکا را به هر شیوه‌ای که خود می‌داند به چارچوب‌های مورد نظر ایران که در راس آن لغو تحریم‌ها است، راضی کند، ایران پس از راستی‌آزمایی به تعهدات خود باز خواهد گشت.

به‌طور طبیعی در صورتی که موارد اعلام شده از سوی ایران که تماما بر اساس مبانی حقوقی و فنی است محقق نشود تغییری در وضعیت موجود حاصل نخواهد شد و تهران بدون هیچ عجله‌ای مسیر مورد نظر خود را ادامه خواهد داد.

بر اساس مبانی شفاف و غیر قابل تفسیر اعلام شده از سوی ایران، تمامی تحریم‌هایی که بعد از خروج آمریکا از برجام دوباره وضع یا جدیدا ایجاد شده‌اند یا به هر صورتی برچسب آنها عوض شده، باید رفع شود تا آمریکا بتواند مجددا به برجام بازگردد.

اگرچه برخی رسانه‌ها با گمانه‌زنی‌های غیرمستدل دستور نشست روز سه‌شنبه در وین را گفتگو پیرامون روند گام به گام اعلام کرده‌اند لیکن معاون سیاسی وزیر خارجه که سرپرستی هیئت ایرانی در مذاکرات وین را برعهده دارد صراحتا اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران مسیر گام به گام را قبول ندارد و لذا نیازی به دست‌یابی به هیچ نقشه راهی در این خصوص نیست.

با توجه به اظهارنظرهای متعدد طرح شده از سوی مقامات غربی در خصوص ضرورت تعمیم مذاکرات برجامی به موضوعات فرابرجامی از جمله برنامه‌های موشکی و سیاست‌های منطقه‌ای ایران، برخی گمانه‌زنی‌ها در خصوص احتمال گفتگو پیرامون موضوعات فرابرجامی در نشست وین نیز طی روزهای گذشته از سوی برخی رسانه‌ها طرح شده است.

دراین رابطه یک منبع مطلع نزدیک به هیئت مذاکره کننده ایران در نشست وین گفت: «دستور مذاکرات سه‌شنبه میان ایران و ۱+۴ تنها گفتگوهای فنی (حقوقی) برای شیوه اجرای تعهدات طرفین و راستی‌آزمایی آنها است و حتی هیچ مذاکره‌ای درباره خود برجام صورت نخواهد گرفت. بر این اساس هیچ‌گونه مذاکره‌ای در موضوعات فرابرجامی نیز انجام نخواهد شد. ضمن آنکه جمهوری اسلامی ایران بارها سیاست غیرقابل تغییر خود در خصوص عدم مذاکره پیرامون موضوعات فرابرجامی را به صورت رسمی و شفاف اعلام کرده است.

با توجه به الزامات اعلام شده از سوی ایران برای بازگشت به تعهدات برجامی خود، به نظر می‌رسد باید نشست وین را عرصه‌ای برای آزمایش توان‌مندی ۱+۴ در مسیر فهم کامل ضرورت‌های ایجاد تغییر در بن‌بست موجود قلمداد کرد و چنانچه ۱+۴ به هر شیوه‌ای که خود تشخیص می‌دهد بتواند آمریکا را به اجرای تعهدات قانونی خود به ویژه لغو یک‌باره و کامل تحریم‌ها مجاب کند می‌توان امیدوار به ایجاد گشایش بود.

در صورتی که آمریکا با حسن‌نیت عمل کند، باید با رفع تمامی تحریم‌های مذکور که عدد آنها به بیش از ۱۶۰۰ مورد می‌رسد به تعهدات خود عمل کرده و موانع را برای خروج از وضعیت فعلی بردارد. با تحقق الزاماتی که ذکر آن رفت، ایران اطمینان داده است که پس از راستی‌آزمایی به تعهدات برجامی خود باز خواهد گشت.

 

منبع: ایسنا
  • ناشناس ارسالی در

    کوته اومدن ایران باعث پر روتر شدن اونا خ واهد شد. این گوی و این میدان

ارسال نظر