|
کدخبر: 157946

تاثیر عقب نشینی اروپا از صدور قطعنامه بر بازار ارز

سه کشور اروپایی از پیگیری صدور یک قطعنامه علیه ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منصرف شدند. این انصرف می‌تواند فشار به نرخ دلار در مسیر افزایش را کمک کند.

سیاست تاثیر عقب نشینی اروپا از صدور قطعنامه بر بازار ارز

دیپلمات‌های اروپایی به برخی خبرگزاری‌های بین‌المللی گفته‌اند آلمان، فرانسه و انگلیس از طرح خود برای صدور قطعنامه علیه ایران پس از توقف اجرای پروتکل الحاقی عقب نشسته‌اند.

برخی رسانه‌ها در روزهای گذشته گزارش دادند که امریکا و سه کشور اروپایی باقی‌مانده در برجام قصد دارند تا پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه کنند که در آن از ایران به دلیل توقف اقدامات داوطلبانه تحت برجام انتقاد شده است.

اما خبرنگار ارشد وال استریت ژورنال از عقب نشینی تروئیکای اروپایی برای ارائه قطعنامه علیه ایران در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خبر داد. نورمن لارنس در توئیتی نوشت: اخباری به گوش می‌رسد که قطعنامه سه کشور اروپایی (انگلیس، فرانسه و آلمان) علیه ایران در آژانس ارائه نخواهد شد. آنها عقب نشینی کردند. این خبر به صورت رسمی تایید شد

کاظم غریب آبادی سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین روز پنجشنبه در توئیتی این اتفاق را تایید کرد و نوشت؛ در پی رایزنی‌های گسترده‌ای که آژانس بین‌المللی انرژی صورت گرفت، «بارقه‌ای از امید برای جلوگیری از بروز تنش‌های غیرضروری در حال ظهور است.»

پیشتر خبرنگار ارشد وال استریت ژورنال از عقب نشینی تروئیکای اروپایی برای ارائه قطعنامه علیه ایران در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خبر داد. نورمن لارنس در توئیتی نوشت: اخباری به گوش می‌رسد که قطعنامه سه کشور اروپایی (انگلیس، فرانسه و آلمان) علیه ایران در آژانس ارائه نخواهد شد. آنها عقب نشینی کردند.

پس از این خبر، معامله گران بازار ارز اعتقاد داشتند که جناح افزایشی نرخ دلار تضعیف شده است و ممکن است تحت تاثیر این خبر نوسان افزایشی متوقف شود.

البته برخی تحلیل گران اعتقاد دارند به جهت فنی کف نرخ دلار در بازار ارز قوی شده و امکان شکستن آن سخت است اما امکان صعود تند و تیز در بازار نیست.

برخی می‌گویند: کف نرخ دلار ابتدا ۲۵ هزار تومان و بعد ۲۴ هزار و ۹۳۰ تومان است این کف فعلا محکم است و ثبات زیر نرخ ۲۳ هزار مقدور نیست اما اگر فروش نفت بالاتر رود و به بالای مرز دو میلیون بشکه در روز برود نرخ می‌تواند پایین بیاید. درحال‌حاضر معامله گران اعتقاد دارند هر افزایش قیمتی در بازار دلار فروش دارد.

در بازار ارز امروز نرخ دلار در بالای مرز ۲۵ هزار تومان بسته شده است، نرخ سکه نیز در محدوده ۱۰ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان تا ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان معامله شد.گرم طلای ۱۸ عیار نیز یک میلیون و ۵۰ هزار تومان نرخ خورد.

خبرها نیز حاکی از آن است ایران در حال تماس با برخی از مشتری‌های منطقه‌ای خود برای از سرگیری صادرات نفت است، بلومبرگ گزارش داده است ایران و برخی پالایشگاه‌های آسیایی در حال مذاکره برای تجارت مجدد نفت هستند.

 

منبع: اقتصاد نیوز
  • ناشناس ارسالی در

    معمولاکشورهایی که پیشرفتهای شایانی داشته اند۲ مولفه رامدنظرداشته اند۱...صنعت ۲.. دیپلماسی وتبادلات تجاری قوی.

ارسال نظر