|
کدخبر: 143090

اظهار نظر جهانگیری درباره حاشیه‌ نشینی

معاون اول رئیس‌جمهوری با ابراز نگرانی از مهاجرت روستاییان به شهر‌ها و مواجهه با پدیده حاشیه نشینی در اطراف شهر‌های بزرگ گفت: امروز حدود ۱۱ میلیون نفر در حاشیه شهر‌های کشور زندگی می‌کنند که موضوعی نگران‌کننده است.

سیاست اظهار نظر جهانگیری درباره حاشیه‌ نشینی

طبق اعلام پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، نخستین جلسه شورای‌عالی عشایر و توسعه روستایی صبح امروز (دوشنبه) به ریاست معاون اول رئیس‌جمهوری برگزار شد.

اسحاق جهانگیری در این جلسه با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین اهداف انقلاب اسلامی استمرار عدالت و محرومیت زدایی در کشور بوده است، گفت: توسعه و عمران مناطق روستایی و عشایری از اولویت‌های مهم کشور است و نیاز بود تا به منظور افزایش هماهنگی، هم افزایی و انسجام بخشی شورای‌عالی عشایر و توسعه روستایی تشکیل شود.

 جهانگیری گفت: توسعه پایدار و همه جانبه و خدمت رسانی به جامعه روستایی و عشایری جزو وظایف همه دستگاه‌ها است و باید تلاش شود تا در این زمینه اقدامات بیشتری انجام شود.

وی با اشاره به اینکه وضعیت روستا‌های کشور پیش از انقلاب اسلامی بسیار از تاسف بار بود، گفت: بعد از انقلاب اسلامی به ابتکار حضرت امام خمینی (ره) جهاد سازندگی به منظور محرومیت زدایی از روستا‌ها شکل گرفت که با این جهت گیری مثبت اتفاقات قابل توجهی در گوشه و کنار کشور به وقوع پیوست.

معاون اول رئیس‌جمهوری با ابراز نگرانی از مهاجرت روستاییان به شهر‌ها و مواجهه با پدیده حاشیه نشینی در اطراف شهر‌های بزرگ اظهارکرد: امروز حدود ۱۱ میلیون نفر در حاشیه شهر‌های کشور زندگی می‌کنند که موضوعی نگران‌کننده است. این مسئله از چنان اهمیتی برخوردار است که مقام معظم رهبری ۴ جلسه را با حضور سران قوا و مسئولان ارشد کشور به منظور کنترل آسیب‌های اجتماعی برگزار کردند.

وی با طرح این پرسش چرا با وجود ایجاد زیرساخت‌ها نظیر آب، برق و گازرسانی و ارائه خدمات آموزشی و بهداشتی همچنان مهاجرت از روستا‌ها انجام می‌شده است، گفت: باید شرایطی به وجود آوریم که مهاجرت معکوس به روستا‌ها اتفاق بیفتد. باید روستاییان و عشایر از امکانات مناسب برخوردار شوند و این مهم می‌تواند با برنامه‌ریزی، ایجاد یکپارچگی از طریق شورای‌عالی عشایر و توسعه روستایی اتفاق بیفتد.

 جهانگیری افزود: اقدامات انجام شده در خدمت رسانی به روستا‌ها و عشایر بی‌نظیر بوده است، دستگاه‌های دولتی علاوه بر اجرای طرح‌های بزرگ نظیر ساخت پالایشگاه ها، مجتمع‌های پتروشیمی، نیروگاه ها، سدها، بزرگراه‌های بزرگ و کار‌هایی از این قبیل توانسته‌اند در زمینه تامین آب و برق و گاز و ارائه خدمات آموزشی، بهداشتی و حتی رساندن اینترنت به روستا‌ها به آمار‌های قابل توجهی دست یافته‌اند و خوشبختانه کار‌های تکمیلی دیگر نظیر بیمه روستاییان و اشتغالزایی نیز در حال انجام است. در این خصوص کمک مقام معظم رهبری برای برداشت از صندوق توسعه ارزی به منظور ایجاد اشتغال در روستا‌ها نیز قابل توجه بوده و منجر به اشتغالزایی در روستا‌ها شده است.

 

 

منبع: میزان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها