|
کدخبر: 138851

ربیعی: مجلس نمی‌تواند به موضوع برجام ورود کند

سخنگوی دولت با بیان اینکه موضوع برجام و برنامه هسته‌ای از اختیارات شورای‌عالی امنیت ملی است، گفت: مسئولیت هر گونه تصمیم درباره برجام و برنامه‌های هسته‌ای براساس اصل ۱۷۶ قانون اساسی فراقوه‌ای بوده است. مجلس هم نمی‌تواند در این موضوعات وارد شود و قطعا شورای نگهبان به این موارد توجه خواهد کرد.

سیاست ربیعی: مجلس نمی‌تواند به موضوع برجام ورود کند

ربیعی در پاسخ به سوالی در خصوص طرح نمایندگان مجلس شورای اسلامی مبنی بر اقدام فوری برای لغو تحریم‌ها گفت: در جلسه روز یکشنبه دولت جناب آقای امیری معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری طرح نمایندگان محترم را در دولت مطرح کردند.

وی اظهارکرد: به نظر دولت، موضوع از اختیارات شورای‌عالی امنیت ملی است و مسئولیت هر گونه تصمیم درباره برجام و برنامه‌های هسته‌ای براساس اصل ۱۷۶ قانون اساسی فراقوه‌ای بوده است هیچ نهاد و قوه‌ای به تنهایی نمی‌تواند خارج از این چارچوب اقدام کند.

سخنگوی دولت تصریح کرد: به نظر می‌رسد مجلس هم نمی‌تواند در این موضوعات وارد شود و قطعا شورای نگهبان در مورد این طرح به این موارد توجه خواهد کرد و به محدودیت‌های قانونی، ملاحظات و مصلحت‌های ملی توجه خواهد شد.

ربیعی یادآورشد: آنچه در عنوان طرح نمایندگان محترم آمده، برداشتن تحریم‌ها است. انباشت اورانیوم با غنای ۲۰ درصد و همینطور عدم اجرای پروتکل الحاقی منجر به دائمی شدن تحریم‌ها می‌شود، در اینصورت به مذاکرات هسته‌ای و برجام نیازی نمی‌بود.

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس‌جمهوری اضافه کرد: ما قبل از برجام، پروتکل الحاقی را اجرا نمی‌کردیم و صدها کیلوگرم اورانیوم با غنای ۲۰ درصد در اختیار داشتیم اما همچنان ذیل سخت‌ترین تحریم‌های چندجانبه شورای امنیت سازمان ملل متحد بودیم. بنابراین اگر هدف از طرح آنطور که در عنوان آن آمده «اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها» باشد، بر اساس تجربه‌های پیشین، این طرح شامل کیفیت غنی‌سازی و عدم اجرای پروتکل الحاقی، کمکی به لغو تحریم‌ها نمی‌کند.

 وی ادامه داد: امروز بیش از ۳ تن اورانیوم غنی شده در اختیار داریم و ماهانه بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شده تولید می‌کنیم که این میزان تقریبا و حدودا با ظرفیت تولید کشور قبل از برجام برابری می‌کند. بنابراین برجام تاثیری بر حجم و کمیت عددی اورانیوم غنی شده هم نداشته است. به این ترتیب، هیچگونه جای نگرانی نیست. امیدواریم هر تصمیمی گرفته می‌شود، همه جوانب آن سنجیده شود.

منبع: جامعه خبری تحلیلی الف
  • ناشناس ارسالی در

    مجلس پس برگ چغندره؟؟ قانون گذاری دست مجل سه هرچی مجلس بگه دولت ماموره انجام‌شده ب ایدبگه چشم.. این دولت روحانی تابا برجام ایران رانابود نکرده دست بردارنیستن حداقل نمیزاره مردم ومجلس پشتیبانش باشه بااین طرح قدرت چانه زنی ایران بالامیره

  • ناشناس ارسالی در

    وطن فروش تمام عیاااااار

ارسال نظر