|
کدخبر: 131122

مانع تراشی برای حضور رای دهندگان در انتخابات امریکا

تنها چند روز به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری امریکا باقی مانده و در برخی از شهرهای این کشور، صف های بسیار طولانی برای رای دادن ایجاد شده است

سیاست مانع تراشی برای حضور رای دهندگان در انتخابات امریکا

به گزارش خبرگزاری ایران پرس ، برخی گزارش ها حکایت از آن دارد که ساعت ها رای دهندگان در صف های طولانی ایستاده اند تا به حوزه های رای گیری وارد شوند.

پیش از این پیش بینی می شد که با افزایش مشارکت رای دهندگان در انتخابات ۲۰۲۰، به دلیل تشدید شکاف های سیاسی- اجتماعی در امریکا، صف های طولانی در زمان اخذ رای در این کشور ایجاد شود. همچنین نگرانی از بروز مشکلات در شیوه انتخابات پستی و نگرانی از انتقال ویروس کرونا در زمان اخذ رای در سوم نوامبر، تعداد بیشتری از واجدان حق رای به صف های رای در دوره برپایی انتخابات زودهنگام افزود.

با این حال، شکل گیری صف های بی سابقه رای در برخی از مناطق امریکا الزاما به دلیل افزایش مشارکت سیاسی رای دهندگان یا مشکلاتی نظیر انتخابات پستی و کرونا نیست. بلکه به شکل گسترده تری، ریشه در محدودسازی حق رای برخی از گروه های اجتماعی از سوی احزاب اصلی و مقامات ایالتی دارد.

به عنوان مثال، در برخی از شهرهای ایالت تگزاس، مقامات برگزار کننده انتخابات با وجود افزایش جمعیت در محلات سیاه پوست نشین یا لاتین تبار نشین، تعداد صندوق های رای را کاهش داده اند. این تصمیم موجب شده است تراکم بیشتر در این محلات برای رای دادن ایجاد شود. تردیدی نیست که طولانی شدن زمان رسیدن به صندوق های رای، شهروندان را آن هم در شرایط بحرانی ناشی از بیماری کووید-۱۹ خسته می کند و چه بسا موجب انصراف از رای دادن شود.

الکساندریا اوکاسیو- کارتسAlexandria Ocasio-Cortez ، نماینده دموکرات مجلس نمایندگان می گوید: نحوه سرویس ‌دهی به رأی ‌دهندگان در ایالت‌های آبی (ایالت‌هایی که عمدتاً طرفدار دموکرات‌ها هستند) به گونه‌ ای است که رأی‌ دهندگان بیشتر معطل می‌شوند و این موضوع روی رأی‌ دهی آنان اثرگذار است.

این مشکل زمانی شدیدتر می شود که در برخی از مناطق، برای رای دهندگان دموکرات و جمهوریخواه، صندوق های اخذ رای جداگانه قرار داده می شود و به این شکل، تراکم جمعیت در میان رای دهندگان دموکرات افزایش می یابد. نتیجه این وضعیت می تواند موجب کُند شدن روند اخذ رای از رای دهندگان دموکرات با پایگاه رای عمدتا رنگین پوست یا فقیر در ایالت های جنوبی امریکا شود، ایالت هایی که سابقه طولانی در تبعیض نژادی دارند و در حال حاضر با فرمانداران جمهوریخواه اداره می شوند.

البته تعطیلی حوزه های رای گیری، تنها اقدام مقامات ایالتی برای مهندسی انتخابات در امریکا نیست. بلکه تغییر حوزه های انتخاباتی موسوم به جریمندریگ Gerrymandering که به مقامات ایالتی اجازه می دهد حوزه های انتخاباتی را بر اساس تمایل حزبی رای دهندگان تغییر دهند، یکی از فرمول های رایج در مهندسی انتخابات در امریکا به شمار می آید.

در این فرمول، تلاش می شود توده های جمعیتی سفید پوستان از رنگین پوستان جدا شود تا تاثیر گذاری رای دهندگان رنگین پوست در انتخابات کاهش یابد.

همچنین با احکام صادر شده از سوی دیوان عالی فدرال امریکا طی سال های اخیر، نظارت دولت فدرال بر نحوه تغییر مقررات انتخاباتی در ایالت ها کاهش یافته است. این موضوع می تواند قوانین تبعیض آمیز رای گیری در ایالت های جنوبی را که با جنبش حقوق مدنی کنارگذاشته شده بود، بار دیگر به ضرر اقلیت ها احیا کند و موجب پیروزی های قطعی جمهوریخواهان به همراه سفید پوستان در انتخابات آتی شود.

ارسال نظر