|
کدخبر: 284300

مجلس از توضیحات وزیر علوم قانع شد

نمایندگان مردم در خانه ملت از توضیحات زلفی گل در پاسخ به سوالات نماینده مردم تبریز در مجلس قانع شدند.

جلسه علنی مجلس شورای اسلامی امروز (سه شنبه ۲۰ دی‌ماه) به ریاست محمدباقر قالیباف مجلس شورای اسلامی، راس ساعت ۸ و ۲۵ دقیقه و با حضور  ۲۳۱ نفر از نمایندگان آغاز شد.

حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی دستور کار صحن علنی امروز را به شرح زیر قرائت کرد:

سوال آقای محمدحسین فرهنگی نماینده محترم تبریز، آذرشهر و اسکو از وزیر علوم، تحقیقات و فناوری

گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد ارزیابی ابعاد چالشی صندوق های بازنشستگی و عملکرد دستگاههای اجرایی مربوط

گزارش نهایی کمیسیون اصل نودم(۹۰) قانون اساسی در مورد تخلفات و ترک فعل های حوزه توسعه روستایی

گزارش کمیسیون اجتماعی مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد صندوق بازنشستگی کارکنان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران

گزارش نهایی کمیسیون اقتصادی در مورد تحقیق و تفحص از منطقه آزاد قشم

ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد طرح اصلاح بند(ب) ماده (۳۹) قانون مالیات بر ارزش افزوده

ادامه رسیدگی به گزارش شور دوم کمیسیون اجتماعی در مورد طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت

ادامه رسیدگی به گزارش شور دوم کمیسیون اقتصادی در مورد طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی

گزارش کمیسیون قضائی و حقوقی در مورد طرح یک فوریتی حمایت مالی از افشاگران فساد

بررسی تقاضای دو فوریت در مورد لایحه اصلاح تبصره ۸ ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور

بررسی تقاضای دو فوریت در مورد لایحه ساماندهی و نظارت بر تجارت مرزی( کولبری و ملوانی) و ایجاد اشتغال پایدار مرزنشینان

انتخاب نمایندگان ناظر در مجامع و شوراها.

شاخص‌های حکمرانی علم را مد نظر قرار دادیم

محمدعلی زلفی‌گل در پاسخ به سوال محمدحسین فرهنگی گفت: به جامعه فهیم، فرهیخته دانشگاهی کشور دستمریزاد می‌گویم چرا که نیمسال اول سال ۱۴۰۱ را علیرغم همه سختی‌ها با حلم و صبوری پشت سر گذاشتند. خلاصه‌ای از اقدامات انجام شده در دولت مردمی را ارائه می‌دهم، ما سخت اعتقاد داریم که املای ننوشته غلط ندارد، ده‌ها و صدها تصمیم گرفته می‌شود و بدیهی است که بعضی از آنها کارایی و اثربخشی نداشته باشند. تلاش کردیم که شاخص‌های حکمرانی علمی را مدنظر قرار دهیم چون در وزارتخانه‌ای مدیریت می‌کنیم که مبنای آن علم و پژوهش است.

وی تصریح کرد: بعد از دو سال و نیم آموزش مجازی و تعطیل بودن دانشگاه‌ها به صورت حضوری، بازگشایی دانشگاه‌ها با مشکلاتی روبرو بود، بعضی از خوابگاه‌ها تعطیل شده بود و بودجه دانشگاه‌ها به دلیل نبودن بودجه فضا، خوابگاه و ایاب و ذهاب درصد رشد لازم را نداشت؛ این جسارت را دولت مردمی به خرج داد و بازگشایی دانشگاه‌ها را به لطف خداوند آغاز کردیم.

زلفی‌گل ادامه داد: در بدو مدیریتم در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، کمیته انتصابات را که ۹ نفر بودند و در آن دو وزیر سابق و معاونین وزیر در این کمیته انتصابات حضور داشتند برای انتخاب روسای موسسات آموزش عالی تشکیل دادیم و از عقل و خرد جمعی و تجربه جمعی استفاده کردیم. تمام تلاش خود را کردیم که انسان‌های انقلابی، عاقل و باتجربه را در این مسیر انتخاب کنیم.

رابطه آموزش علمی و تکمیلی از هم گسیخته است

محمدحسین فرهنگی در جریان رسیدگی به سوالش از وزیر علوم و تحقیقات در خصوص اصلاح فرآیند تجدیدنظر بر اجرای شیوه های کنونی و عدم حمایت از آموزش های علمی و کاربردی، گفت: رابطه آموزش علمی و تکمیلی از هم گسیخته است در حالی که کشورهای دیگر تجارب موفقی دارند که با فرهنگ سازی رشته های فرعی را در کنار رشته های اصلی آموزش می دهند و افراد شاغل در رشته های فنی دانش خود را براساس علاقه شخصی در رشته های شخصی پی جویی کردند.

نماینده مردم تبریز و آذرشهر و اسکو در مجلس ادامه داد: آموزش علمی و تکمیلی مورد رضایت وزارت علوم انطباقی با نیاز کشور و شرایط اقتصادی ندارد از سوی دیگر محدودیت هایی برای مراکز آموزشی فنی و مهارت آموزی و آموزش علمی و کاربردی ایجاد می کند که لازم است تقویت، رعایت استاندارد و رسمیت دادن به آموزش کاربردی لحاظ شود که متاسفانه چنین نیست.

وی گفت: همانطور که وزیر در سخنان خود گفت در واحدهای علمی کاربردی نسبت عضویت هیات علمی به دانشجو یک به هزار و هفتصد است که این بدترین شرایط است و در بهترین شرایط یک به ۳۰۰ را دیده ایم در حالی که در سایر دانشگاه ها شاهد نسبت یک به ۲۰ و یا یک به ۱۵ بوده ایم، یک علت این نسبت به دورانی برمی گردد که در آموزش و پرورش حق التدریسی ها تبدیل عضویت شدند اما وزارت علوم در موارد مشابه اقدامی نکرد.

وی ادامه داد: اگر وزارت علوم لایحه یک سطری در این زمینه ارائه کند و وضعیت هیات علمی دانشگاه های علمی کاربردی در آن اصلاح شود حتما نمایندگان با آن همراهی می کنند، مورد دیگر این است که بخش قالب وزارت علوم با تفکر انقلابی همراه با دولت ارزشمند آقای رئیسی شکل نگرفته است، این موضوع را در استان های مختلف پیگیری کرده ام، گرایش های هیات علمی دانشگاه ها به لحاظ سیاسی با ارزش های مورد موافقت تفکر انقلابی انتخاب نشده است و شاهد روند اصلاح در این زمینه نبوده ایم. به طور مثال در یکی از مراکز آموزش فنی و حرفه ای فردی خارج از دانشگاه منصوب می شود که شاخص های این فرد مورد قبول نبوده و افرادی با همین شاخص در همان دانشگاه برای انتصاب وجود داشت.

فرهنگی با انتقاد از عملکرد وزارت علوم برای جذب فارغ التحصیلان در بازار، گفت: با وجود موافقتنامه ها تنها در۴ استان فارغ التحصیلان در بازار جذب می شوند و در طرح نخلستان که باید مراکز آموزش فنی و مهارتی پیگیر آموزش افزایی به فارغ التحصیلان در کنار دانشگاه ها باشند متاسفانه عملکرد در این زمینه صفر بوده است و همان طور که وزیر گفت این مسئله رها شده و هیچ حرکت و تلاشی صورت نمی گیرد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نیروهای به کارگرفته شده در دانشگاه ها همسو با دولت رئیسی نیست، بیان کرد: همین که پذیرفته شود چنین اقدامی صورت نمی گیرد برای من نماینده کافی است متاسفانه فردی که در جریان سال ۸۸ در مقابل جریان شما بوده و از نظر علمی وجهه خاصی ندارد و بومی نبوده به عنوان رئیس دانشگاه انتخاب و چند بسیجی را برداشته و افراد مسئله دار را نصب کرده است اگر می خواهیم از جریانی غیر همسو در دانشگاه ها استفاده کنیم از استاد تمام بومی و افرادی که تجارب علمی و اجرایی دارند انتخاب کنیم.

 

 

 

 

منبع: خانه ملت

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها