|
کدخبر: 281032

گزارش اختصاصی گسترش نیوز؛

بذرپاش با قاطعیت وزیر شد

به گزارش خبرنگار گسترش نیوز مهرداد بذرپاش با کسب آرای اکثریت نمایندگان یعنی ۱۸۷ رای، موافقت مجلس را برای وزارت راه و شهرسازی کسب کرد.

سیاست داخلی بذرپاش با قاطعیت وزیر شد

علی نیکزاد ثمرین نایب رئیس مجلس زنگ پایان نشست علنی امروز (چهارشنبه، ۱۶ آذرماه) مجلس شورای اسلامی را رأس ساعت ۱۱ و ۵۰ دقیقه به صدا درآورد و گفت: نشست بعدی روز (یکشنبه، ۲۰ آذرماه) رأس ساعت ۷:۴۵ با ادامه بررسی دستور کار نشست علنی برگزار خواهد شد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز ( چهارشنبه) مجلس، صلاحیت مهرداد بذرپاش برای تصدی وزارت راه و شهرسازی را بررسی کرده و در نهایت سکان وزارت را به دست مهرداد بذرپاش سپردند.

آرای نمایندگان مجلس به شرح ذیل است:

مجموع آرا: ۲۶۳

موافق: ۱۸۷

مخالف: ۶۴

ممتنع: ۷

باطله: ۵

کلیت طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس رد شد

نمایندگان در جلسه علنی امروز (چهارشنبه، ۱۶ آذر ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان گزارش کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها درمورد طرح یک فوریتی اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی با کلیات این طرح با ۸۹ رأی موافق، ۹۱ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۹ نماینده حاضر در جلسه مخالفت کردند.

برنامه بذرپاش برای وزارتخانه راه و شهرسازی

مهرداد بذرپاش در نشست علنی امروز (چهارشنبه ۱۶ آذرماه) مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به صلاحیت خود برای تصدی وزارت راه و شهرسازی ضمن تبریک روز دانشجو در دفاع از برنامه های خود گفت: امروز می خواهم درباره پیشرفت ایران و برنامه های پیشران برای کشوری با سابقه تمدنی عظیم صحبت کنم. امروز درباره مسیری برای پیشرفت و حرکت جهش وار صحبت می کنم که کمتر از آن در تراز مجلس و شأن نمایندگان نیست.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه این برنامه پیشران تا چند سال آینده کشور را به نقاط عالی می رساند، ادامه داد: در این وزارتخانه  صنعت ریلی، هوایی، دریایی، ساختمان و حمل و نقل وجود دارد که همه تخصص ها و گونه های تخصصی را شامل می شود، اما در سنوات گذشته به این دستگاه نگاه صنعت گونه نبود، همه اساتید می دانند صنعت یعنی بازار، قیمت تمام شد، نرخ فروش، فناوری و انتقال فناوری.

وی بیان کرد: این ۵ صنعت بزرگ اجزای اصلی وزارت راه و شهرسازی را شامل می شود، در صنعت هوایی با رصد سایر کشورها، از جمله ترکیه، امارات و قطر خواهیم دید که ساخت فرودگاه حضرت امام (ره) با نگاه صنعت گونه نبوده است.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی ادامه داد: در حوزه مسکن و شهرسازی باید چند اقدام صورت بگیرد، بیش از ۲۸۰۰ همت منابع نیاز است، شما عزیزان بگویید از کجا و با چه روش مسکن سازی قرار است کار کنیم، یکی از مشکلات این است که زمین احتکار شده، دولت ها و مجلس های مختلف آمده اند و رفته اند و قیمت ملک افزایش یافته است.

گزارش کمیسیون عمران درباره بذرپاش

عبدالجلال ایری سخنگوی کمیسیون عمران مجلس در نشست علنی امروز (چهارشنبه، ۱۶ آذرماه) مجلس شورای اسلامی گزارش کمیسیون عمران در خصوص  بررسی صلاحیت و برنامه­ های ارائه شده آقای دکتر مهرداد بذرپاش وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی را به شرح زیر قرائت کرد:

مطابق ماده ۵۵ قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی و در رابطه با راه و ترابری، مسکن، عمران شهری، عمران روستایی و امور عمرانی شهرداری ها و دهیاری ها، وزارت راه و شهرسازی به عنوان وزارتخانه مرتبط با کمیسیون عمران وفق ماده ۲۰۲ آیین نامه داخلی ارجاع و جلسه ای در تاریخ ۱۵/۹/۱۴۰۱ از ساعت ۱۲ تا ۱۴:۳۰ با حضور اکثریت اعضا و وزیر پیشنهادی تشکیل گردید. در این جلسه وزیر پیشنهادی سوابق، دیدگاهها و برنامه های مدون خود را ارائه و اعضای کمیسیون دغدغه ­ها، اولویت ها و انتظارات خود را بیان نمودند.

موافقان و مخالفان بذرپاش چه گفتند؟

ذبیح الله اعظمی سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی از موافقت این کمیسیون با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی خبر داد.

عبدالجلال ایری سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز در گزارش خود از موافقت این کمیسیون با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی خبر داد.

در جلسه امروز مخبر معاون اول رئیس جمهور، وزرای کشاورزی و ورزش و فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون اجرایی رئیس جمهور حضور دارند.

مهدی عسگری نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با تاکید بر ضرورت تحقق وعده دولت در حوزه ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی تاکید کرد که وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی باید برنامه خود را صراحتا در این حوزه اعلام می‌کرد.

وی اظهار کرد: امروز در آستانه تصمیم مهمی در مجلس شورای اسلامی هستیم و برای وزارتخانه‌ای تصمیم می‌گیریم که زیرساخت‌های اساسی کشور را در بر می‌گیرد. ما امروز در حوزه حمل و نقل زمینی، دریایی و هوایی چالش‌های زیادی داریم. پیشرفت کشور در حوزه اقتصادی وابسته به ارتباط با همسایگان از طریق خطوط ترانزیتی شمال به جنوب و شرق به غرب است که همه اینها به وزارت راه و شهرسازی برمی‌گردد. مهم‌ترین موضوعی که در این وزارتخانه وجود دارد بحث زمین و مسکن است. (متن کامل سخنان وی را اینجا بخوانید)

مجتبی یوسفی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز در مخالفت با گزینه پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه «آقای بذرپاش مدیر است اما قطعاً از آقای قاسمی مدیرتر نیست»، گفت: آیا در حوزه تخصصی در بین یک میلیون نفر مهندس و چندین میلیون فعال در حوزه شهرسازی، حمل و نقل و کریدورهای بین‌المللی، یک نفر نبود که معرفی شود؟

وی گفت: از ریاست محترم رئیس جمهوری تشکر می‌کنم که این شجاعت را داشت که بعد از تشکیل کابینه اگر وزیر یا استانداری کوتاهی کرد، خودش پیش قدم شود که این کار قابل احترامی است.

حسین حاتمی در موافقت با صلاحیت وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گفت: علاوه بر ویژگی های فردی آقای بذرپاش، وی دکترای مدیریت تکنولوژی داشته، بنابران رشته تحصیلی اش مرتبط است.

نماینده مجلس یازدهم افزود: مقام وزارت، مقام سیاسی و اجرایی است، مانند نمایندگی، و فرد باید جوهره مدیریتی داشته باشد؛ سوابق آقای بذرپاش در دیوان محاسبات، نمایندگی مجلس شورای اسلامی، معاونت ریاست جمهوری، مشاور شهردار تهران و... کارنامه درخشانی را برای وی به یادگار گذاشته است.

وی با بیان اینکه در برنامه های وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی مسائل و مشکلات حوزه های مربوطه احصا شده است، اضافه کرد: ناترازی بازار مسکن، تورم بازار مسکن، راهکارهای تامین مالی ساخت مسکن، توسعه خطوط ریلی، اتمام پروژه های نیمه تمام حوزه مسکن و راه، ارتقای خدمات هوایی، کشتیرانی و... از جمله برنامه های آقای بذرپاش است.

مجتبی توانگر نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گفت: آقای بذرپاش که نه تخصص در حوزه مسکن دارد و نه تجربه چه در خود دیده که این پیشنهاد را پذیرفته است؟

وی بیان کرد: امروز روز دانشجو است و آقای بذرپاش سوابق بسیار خوبی در جنبش دانشجویی دارد. نگذارید جنبش دانشجویی با این انتخاب ناامید شود.

حسین حاتمی نماینده مردم کلیبر در مجلس شورای اسلامی به عنوان موافق وزیر پیشنهادی وزیر راه و شهرسازی گفت که سوابق وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی نشان دهنده کارنامه درخشان عملکرد اوست و بذرپاش می‌تواند با روحیه انقلابی‌اش سرسلسله مدیران گام دوم انقلاب باشد.

وی اظهار کرد: بذرپاش دکترای مدیریت تکنولوژی داشته و رشته تحصیلی او  یک میان رشته در حوزه مدیریت است، بررسی سوابق بذرپاش در حوزه‌های مختلفی همچون دیوان محاسبات، نمایندگی مجلس شورای اسلامی، معاونت ریاست جمهوری و موارد دیگر نشان دهنده کارنامه درخشان اوست.

کیومرث سرمدی عضو هیات رییسه کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در موافقت با گزینه پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی گفت: مهرداد بذرپاش از نظر کارآمدی توانایی بالایی دارد و مجلس را نیز خوب می شناسد.

وی گفت: آقای بذرپاش ثابت کرده است که به لحاظ کارآمدی توانایی بالایی دارد و  هم مجلس شورای اسلامی را خوب می شناسد و هم جایگاه نمایندگان را به لحاظ تجربه ای که در هیات رئیسه داشته است به خوبی می‌داند.

حضور معاون اول رئیس جمهور در جلسه رای اعتماد به پذرباش

جلسه بررسی صلاحیت و اخذ رأی اعتماد به مهرداد بذرپاش وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی دقایقی پیش در صحن علنی مجلس آغاز شد.

گفتنی است محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور، محسن منصوری معاون اجرایی رئیس جمهور، امیرحسین قاضی زاده هاشمی رئیس بنیاد شهید، سیدجواد ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی، حمید سجادی وزیر ورزش،  محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و عیسی زارع پور وزیر ارتباطات نیز در صحن علنی حضور دارند.

لازم به ذکر است سید محسن دهنوی عضو هیات رئیسه مجلس یازدهم در تشریح روند بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی توضیح داد: براساس آیین نامه رئیس جمهور یک ساعت زمان برای دفاع از برنامه های وزیر پیشنهادی دارد، اما از آنجا که تا این لحظه رئیس جمهور در صحن علنی حاضر نشده است، لاجرم از این بخش عبور می کنیم.

بررسی رای اعتماد به وزیر پیشنهادی در مجلس

جلسه علنی مجلس شورای اسلامی امروز (چهارشنبه، ۱۶آذر ماه) به ریاست دکتر محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، ساعت ۸ و۸ دقیقه و با حضور ۱۹۸ نفر از نمایندگان آغاز شد.

حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی دستور کار صحن علنی امروز را به شرح زیر قرائت کرد:

ادامه رسیدگی به گزارش شوردوم کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی درمورد طرح تشکیل سازمان پدافند غیرعامل

گزارش کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها درمورد طرح یک فوریتی اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی

گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری در مورد طرح استفساریه بند (۳) ماده (۴۸) قانون حمایت خانواده

بررسی برنامه و صلاحیت آقای مهرداد بذرپاش برای تصدی وزارت راه و شهرسازی و اخذ رأی اعتماد

بررسی تقاضای دو فوریت لایحه الحاق یک بند به ماده ۱۰۹ قانون مجازات اسلامی

بررسی تقاضای یک فوریت برای الحاق هفت تبصره به ماده هفت اساسنامه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای تسهیل روند ساخت و ساز مسکن روستایی برای بومیان روستا و حمایت از دولت در جهت ساخت یک میلیون مسکن در سال.

ارسال نظر