|
کدخبر: 277660

دفاع تمام قد معاون پارلمانی دولت از وزیر صمت

معاون پارلمانی دولت در یادداشتی در دفاع از وزیر صنعت، معدن و تجارت نوشت: دستاوردهای حاصله در در وزارت صمت در همین فرصت یکساله امیدبخش است و اراده و همت روزافزون در سایه همکاری های مجدانه و نظارت مشفقانه مجلس محترم قطعاً به پیمودن درست بخش اعظمی از راه نارفته کمک خواهد کرد.

سیاست داخلی دفاع تمام قد معاون پارلمانی دولت  از وزیر صمت

متن یادداشت سیدمحمد حسینی به شرح زیر است:

طبق اصل ۸۹ قانون اساسی استیضاح حقی است که نمایندگان مجلس در مقام اعمال وظیفه نظارتی خود می توانند استفاده کنند. دولت سیزدهم از اینکه بخشی از نمایندگان محترم مجلس این فرصت را برای توضیح عملکرد وزارت مربوطه فراهم آورده اند طبیعتاً دچار انقباض روحی و رفتاری نخواهد شد بلکه سعی می کند از آن برای گفتگوی مثبت و تعامل رو به جلو با نمایندگان مجلس و روشنگری بیشتر برای ملت شریف به درستی بهره گیرد.

تأکید می کنم هیچ شکی در حُسن نیت اکثریت طراحان استیضاح نیست حتی اگر بخشی از خواسته هایشان ناظر به  وضعیت و مشکلات حوزه انتخابیه باشد، اما یک ملاحظه مهم را با یک مقارنه  برادرانه با آنان و افکار عمومی در میان می گذارم.

خدایش بیامرزد مبنای حضرت امام (ره) در اجتهاد فقهی سه عنصر مهم داشت: زمان، مکان و شخصیت فقیه، به نظر می رسد در عرصه سیاست هم اجتهاد از این عناصر فارغ نیست. اگر این فرض را که نمایندگان محترم با مبادرت به استیضاح به دنبال بهتر شدن  هستند مفروض بدانیم، سوال این است آیا هم اکنون به لحاظ زمانی با توجه به همه مسائل جاری داخلی و منطقه ای و بین المللی برای این کار مناسب است؟ تأکید می کنم نماینده مردم حق دارد و قدرت تشخیص هم دارد اما از آنجا که ما بر آن باوریم که مجتهد به همان اندازه که مصیب است می تواند به رغم بذل جهد مخطی باشد ارائه مشورت را حق شهروندی خود می دانیم.

البته با اندک مراجعه ای به رسانه ها می شود دریافت بسیاری نمایندگان مردم هم همین نکته را تاکید می کنند.  هرکسی که با معادلات جاری سیاسی و حکمرانی سر و کار دارد همچون نمایندگان عزیر استیضاح کننده خوب می دانند که به لحاظ قانونی و شرعی هیچ ایرادی ندارد که در یک روز وزیری رأی اعتماد بگیرد و همزمان درخواست استیضاح وزیر دیگری اعلام وصول شود اما شاید عرف جامعه برای چنین پدیده ای پرسش داشته باشد پس تلاش برای طی طریق احسن شایسته تر می نماید.

امروزه بر کسی از صاحب نظران پوشیده نیست که "ثبات نسبی مدیریت" از عناصر اساسی تحقق اهداف برنامه ریزی شده یک سازمان و حتی کشور است؛ مروری ساده بر  حافظه ها نشان می دهد طی کمتر از ۹ سال در وزارت صمت با همه تنوع و گستردگی رسالت ها و مأموریت های پیش رو،۷  وزیر و سرپرست جابجا شده است ( نعمت زاده ، شریعتمداری ، رحمانی ،مدرس خیابانی، سرقینی ، رزم حسینی و فاطمی امین ) آیا قواعد حکمرانی خوب و مبتنی بر حکمت اقتضا نمی کند که اجازه بدهیم وزیری که با برنامه مشخص و همکاران همراه ریل گذاری های لازم را برای تحقق وعده های دولت سیزدهم بستر سازی کرده است به کار خود ادامه دهد؟

البته نه صاحب این قلم سر و سری با وزیر محترم دارد و نه بر این باور است که روش و توان مدیریت ایشان کامل و بی نقص است یا همه خواسته های جامعه هدف تحقق یافته است . برای مثال مشکل خودرو باید حل شود اما مطمئنا با رفتن یکی و آمدن دیگری جامه عمل نخواهد پوشید چون ده ها متغیر بر این معادله حاکم است،  از سویی انصاف ایجاب می کند که برآوردن تمام خواسته ها ولو اکثر به حق نمایندگان و مهم تر از آن عموم مردم را که بیش از دو دهه ورد زبان ها و موضوع قلم هاست به همراه  راه حل و جبران کاستی های متراکم طولانی مدت را از کسی که تنها یک سال سکاندار این جایگاه است یکجا و به صورت فوری فوتی نخواهیم.

ممکن است گفته شود همیشه در کشور مسائلی جاری است پس چنین استدلالی بیش از آن که دلیل باشد بهانه است برای توقف استیضاح . پاسخ روشن است ما نگاه خویش را امینانه به شما عرضه کردیم حال این شمایید که مسوولانه تصمیم بگیرید .( وقفوهم انهم مسؤولون)

عجیب است که برخی ها تلاش می کنند هر ماجرایی را حیثیتی کنند - دور از ساحت اکثر نمایندگان عزیز امضاء کننده – مثلاً چنین گفتمانی را در بین نمایندگان رواج می دهند که اگر مجلس به استیضاح رأی ندهد موجب تضعیف خانه ملت می شود و حال آنکه اکثریت قاطع ساکنان بهارستان بر این باورند که باید به حجت شرعی عمل کنند و دفع مفاسد و جلب مصالح کشور، ملت و نظام را بر هر معادله ای ترجیح دهند. پس التزام به این قاعده اقتضاء میکند بدون آنکه به حساسیت های نابجا دامن زده شود و یا دو قطبی های جعلی شکل بگیرد صحن مجلس با شنیدن سخن طرفین تصمیمی را بگیرد که به نفع مردم و کشور است. مگر فراوان نمی گوییم و نمی شنویم که « نحن ابناء الدلیل »

چکیده گزارش تحول در بخش صنعت، معدن و تجارت که در وزارت متبوع تهیه شده ، حاکی از آن است که دستاوردهای حاصله در همین فرصت یکساله امیدبخش است و اراده و همت روزافزون در سایه همکاری های مجدانه و نظارت مشفقانه مجلس محترم قطعاً به پیمودن درست بخش اعظمی از راه نارفته کمک خواهد کرد که بحمدالله افق های مشترک مجلس و دولت در نگاه به قضایا ضمن عنایت به وظیفه ذاتی هر کدام به دور از مجامله های آسیب زا بیانگر میسور بودن چنین چشم اندازی است.

امروزه کارکرد بسیار اثرگذار رسانه ها در عرصه اجتماعی و حکمرانی بر کسی پوشیده نیست. ضمن تقدیر از همه اصحاب شریف رسانه انتظار آن است که در نقل اخبار و اظهار نظرها امانتداری و صداقت و در تفسیر و تحلیل ها جانب خداوند و مصالح عمومی کشور و ملت مورد عنایت ویژه باشد.

در پایان تاکید می کنم با شناختی که از نزدیک نسبت به بدنه مجلس حاصل است، بنای اکثریت قاطع کمک به پیشبرد اهداف نظام و موفقیت دولت انقلابی سیزدهم است. به قول رییس محترم مجلس ما محکوم به موفقیتیم  و این مهم اراده ، تمهیدات، مقدمات،  تصمیم سازی ها و تصمیم گیری های متقن و به دور از احساسات را می طلبد که دعا می کنیم آن چه صلاح ملک و ملت است خداوند بر دل ها و ذهن ها الهام فرماید . مطمئنم وزیر محترم هم همین را می پسندد.

منبع: ايسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها