|
کدخبر: 259507

هدیه فناورانه رئیس جمهور در سفرهای خارجی

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور گفت: اخیراً در سفر های خارجی رییس‌جمهور هدیه فناورانه می‌دهیم، ایشان اثراتش را در تاجیکستان مشاهده کردند، در تاجیکستان ما یک آزمایشگاه نانو را تجهیز کردیم و رییس‌جمهور تاجیکستان به ایشان گفتند که سال‌ها از ایران عقب هستیم.

سیاست داخلی هدیه فناورانه رئیس جمهور در سفرهای خارجی

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور ظهر امروز در نشست تخصصی دیپلماسی علمی و فناوری، طی سخنانی، گفت: اولا برداشت همه ما از بحث دیپلماسی علمی یکی نیست و باید بیشتر صحبت کنیم تا مبحث روشن شود، بخشی از صحبت‌ها هم به همکاران خودم در دانشگاه برمی‌گردد.

ستاری با اشاره به بازگشت نخبگان ایرانی در خارج از کشور، ابراز داشت: من روی برنامه بازگشت خیلی کار کردم و طی ۲-۳ سال گذشته حدود ۳ هزار نفر را برگرداندم که از میان همین افراد اکنون حدود ۱۰۰ نفر عضو هیأت علمی داریم که ۵۵۰ نفر از این ۳ هزار نفر در ۲۰ دانشگاه برتر دنیا تحصیل کرده‌اند. خیلی حرف دارم روی اینکه یک جوان را چطور می‌توان از استفورد برگرداند به ایران، من همراه آقای روحانی به سفرهای خارجی می‌رفتیم و مثلاً طی ۴-۵ روز اقامت در نیویورک از هتل خارج نشدم و حدود ۶۰-۷۰ جلسه داشتم. بعد از بازگشت من، همکارانم خواستند به کانادا و انگلیس بروند اما ویزا ندادند، استرالیا هم نمی‌داد و در نهایت روز آخر ویزا داد اما به مدعوین آن جلسه ایمیل زدند که اگر بروید برای شما تبعات خواهد داشت.

وی ادامه داد: اما در دوران برجام وقتی یک هیات دانشگاهی از کشور خارجی می‌آمد، همزمان ۳-۴ رییس دانشگاه پشت در اتاق منتظر بودند که او را به دانشگاه ببرند. این حضورها برای آن‌ها یک فرصت تبلیغاتی ارزشمند است. روزی نیست که ایمیل این نوع شرکت‌ها را دریافت نکنیم. وسط کرونا یک شرکتی در داخل همین دانشگاه شهید بهشتی کلاس می‌گذارد برای آموزش پر کردن فرم پذیرش.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور با انتقاد از نگاه خارجی در بعضی بخش‌های کشور، عنوان کرد: کارهای ما یک طرفه است، ما یک ارتباط محکمی را ایجاد کردیم با چین و روسیه هیچکس به ما اعتراض نکرد در وزارت علوم اما اگر برویم سمت مثلاً آلمان فوراً وزارت می‌گوید اینجا حوزه من است‌؛ ما هم می‌رویم جایی که کاری به ما نداشته باشند. ده‌ها پروژه با روسیه داریم و ۶۰-۷۰ پروژه با چین در سال داریم.

ستاری در ادامه اظهار داشت: خانه‌های فناوری ایران را در کنیا راه انداختم و اکنون ۷۰ استارت آپ کنیایی در همین خانه داریم، این خانه در یک ساختمانی که قبلاً متعلق به وزارت خارجه بود راه‌اندازی شد، همین‌جا اعلام می‌کنم هر ساختمانی وزارت خارجه بدهد آماده راه‌اندازی خانه هستیم. ما در شرق آفریقا ۱۰۰ ایرانی نداریم. چرا؟ چون ساختار کشور وارداتچی است، اگر ساختار ما صادراتی بود ۱۰ هزار نفر در کنیا باید می‌داشتیم.

ستاری ادامه داد: در بحث دیپلماسی فناوری که صحبت می‌کنم امروز جمهوری اسلامی یک چیزهایی دارد، همه ما زمان تحصیل کتاب‌های خارجی خواندیم الان بچه‌ها با تجهیزات ایرانی آزمایش می‌کنند. بیش از ۹۵ درصد نیاز را تولید می‌کنیم.از آقای امیرعبداللهیان برای همه زحماتی که برای توسعه خانه‌های فناوری و نوآوری ایران داشتند تشکر می‌کنم.

وی افزود: اخیراً در سفر های خارجی رییس‌جمهور هدیه فناورانه می‌دهیم، ایشان اثراتش را در تاجیکستان مشاهده کردند، در تاجیکستان ما یک آزمایشگاه نانو را تجهیز کردیم و رییس‌جمهور تاجیکستان به ایشان گفتند که سال‌ها از ایران عقب هستیم.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور در ادامه اظهار داشت: من فکر می‌کنم خیلی باید مفصل روی این مباحث صحبت کنیم و به یک اجماع برسیم، مشکلات زیاد است. متأسفانه کشور ما واردتچی بوده و مهاجرپذیر نیست. یک متخصص افغانستانی داشتیم که هر سال باید در صف می‌ماند تا مجوز بگیرد، بعد هم نسخه می‌نوشت کد نظام پزشکی مشخص بود که ایرانی نیست، نسخه را که بیمار به داروخانه می‌برد می‌گفتند بده یک فرد ایرانی برایت بنویسد چون بیمه قرارداد نداشت، خوشبختانه این مسأله را حل کردیم و ۷۰۰ نفر را اقامت ۵ ساله یا تابعیت دادیم، در حالیکه تابعیت اصلا در ایران مرسوم نبود.

منبع: ایلنا

ارسال نظر