|
کدخبر: 255089

نظر متفاوت نماینده مجلس درباره طرح صیانت

نماینده مردم کرج، فردیس و اشتهارد گفت: طرح‌هایی مانند طرح صیانت نباید تبدیل به بازی سیاسی شود. هر جایی که می‌خواهد به این موضوع رسیدگی شود باید با مردم به تفاهم برسیم. اکنون صدها قانونی داریم که اجرا نمی‌شود زیرا در آن موارد با مرذم تفاهم وجود ندارد و نمی‌توان چیزی را به مردم با زور القا کرد.

سیاست داخلی نظر متفاوت نماینده مجلس درباره طرح صیانت

مهدی عسگری در نشست با خبرنگاران در خصوص بحث شعاع ۱۲۰ کیلومتر و معافیت‌های واحدهای صنعتی، گفت:  اشتهارد از شعاع ۱۲۰ کیلومتری خارج شده و مصوبه مربوطه در خصوص اخذ مالیات، از زمانی که مصوبه تصویب شده باید عملیاتی شود.

وی ادامه داد: هفته گذشته دستور صادر شد که شرکت‌های شهرک صنعتی اشتهارد و منطقه ویژه اقتصادی پیام خارج از شعاع ۱۲۰ کیلومتری محسوب شود. در سفر ریاست جمهوری درخواست کردیم با توجه به شرایط مساعد البرز برای سرمایه گذاری‌ها  کل این استان خارج از شعاع محسوب شود.

انتصابات در البرز رضایت‌بخش نیست/۷۰ درصد مدیران غیربومی هستند

وی در ادامه با اشاره به اینکه وضعیت انتصابات در البرز رضایت بخش نیست، گفت:  ۷۰ درصد مدیران ما غیر بومی هستند که زیبنده استانی با این ظرفیت نیست. یکی از ضعف‌های استان نداشتن مدیران بومی آشنا با کرج است که با ترسیم شرایط استان بتوانند از اعتبارات ملی استفاده کنند.

عسگری با اشاره به دستاوردهای سفر رئیس جمهور  به البرز گفت: مجموعا مصوبات خوبی با توجه به پیگیری های قبلی انجام شد. از جمله اینکه در خصوص مترو قول های خوبی داده شد و کمک اعتباری به اتمام ایستگاه طالقانی و تا چهل و پنج متری گلشهر در مصوبه ذکر شد. اگرچه برای تکمیل  کل خط ۲ به اعتبار نیاز است که قول هایی در این زمینه داده شده است. در بودجه سال۱۴۰۱ اعتبار ارزی برای مترو در نظر گرفته شد.

وی با بیان اینکه برای ادامه اتوبان شهید همت و کاهش ترافیک البرز مُصِر هستیم، افزود: ۴.۵ میلیارد در کل برای این پروژه در سال ۱۴۰۱ در لایحه بودجه در نظر گرفته شده بود و بودجه این طرح را در سال  ۱۴۰۲حذف کرده بودند. اما با پیگیری های صورت گرفته در کمیسیون تلفیق هم ردیف بودجه برای سال۱۴۰۲ در نظر گرفته شد و حدود ۲۹۰ میلیارد تومان به بودجه استان اضافه شد و قول کمک های ملی برای نیمی از پروژه ادامه همت نیز داده شد.

نماینده مردم کرج، فردیس و اشتهارد در مجلس شورای اسلامی، گفت: یکی از معضلات اصلی البرز آب است که توانستیم ۵۵ میلیون متر مکعب سهمیه آب از دو سد استان را برای البرز بگیریم و حقابه به دو برابر یعنی ۱۱۰ میلیون متر مکعب در سال افزایش یافت‌؛ البته نیاز به زیر ساخت هایی چون تصفیه‌خانه و مخزن وخط انتقال است.

وی با بیان اینکه به طور کلی ۹۷۰ میلیارد تومان مجموع توافقاتی بود که با وزارت نیرو انجام شد، تصریح کرد: ۴۰۰ میلیارد برای تصفیه‌خانه شماره سه و احداث مخزن و ۱۰۰ میلیارد برای تصفیه خانه فاضلاب کرج در نظر گرفته شد که می‌تواند آب مورد نیاز برای مصارف صنعتی و کشاورزی را تأمین کند. همچنین ۳۰ میلیارد تومان برای تأمین دشت های استان دیده شد.

وی یکی دیگر از بخش های اصلی مطالبات در سفر رئیس جمهور را مربوط به وزارت راه عنوان کرد و گفت: ۹۲۵ میلیارد تومان مجموع اعتبارات در این بخش بود؛ ازجمله اینکه برای راه ماهدشت به اشتهارد و نجم آباد ۱۵۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شد. ۵۰ میلیارد تومان برای تعریض پل کلاک تا پل مهرشهر و۱۲۰ میلیارد تومان نیز برای نقاط حادثه خیز استان پیش‌بینی شد. همچنین ۳۰ میلیارد برای بازآفرینی شهری و موارد دیگر در نظر گرفته شد. 

وزیر بهداشت از وضعیت بهداشت و درمان البرز شوکه شد

وی مطالبات مرتبط با  وزارت بهداشت را از دیگر موضوعات مهم در سفر ریاست جمهوری برشمرد و گفت: البرز از لحاظ سرانه تخت‌های بیمارستانی در کشور آخر است. در گذشته وزیر بهداشت کمک خوبی در این زمینه داشت و اطلاعات کامل را دریافت کرد. در این سفر در جلسه‌ای که با علوم پزشکی داشتیم وزیر بهداشت از وضعیت نابه سامان تخت های بیمارستانی البرز در کنار پایتخت شوکه شد. بنابراین در سه بیمارستان مهم استان اعتبارات خوبی دیده شد.

عسگری ادامه داد: ۱۵۰ میلیارد برای بیمارستان فردیس و ۳۰۰ میلیارد تومان برای بیمارستان سید الشهدای کرج در نظر گرفته شد. همچنین البرز اولین استانی بود که پروژه تاسیسی برای آن در نظر گرفته شده و ۲۰۰ میلیارد برای تکمیل بیمارستان کمالشهر در دو سال اختصاص یافت.

 نماینده مردم کرج، فردیس و اشتهارد در مجلس شورای اسلامی از دیگر معضلات البرز سرانه‌های آموزشی استان دانست و اظهار کرد: البرز از استان‌هایی است که انجمن خیرین مدرسه ساز فعال دارد و ۴۰۰ میلیارد برای تکمیل پروژه‌های خیر ساز در نظر گرفته شده است. همچنین اعتبارات برای تجهیز کلانتری‌ها، پروژه‌های ورزشی مانند ورزشگاه ۶ هزار نفری، زمین چمن و... از دیگر مصوبه‌ها بود.

به گفته این نماینده مجلس نزدیک به ۱۱ هزار میلیارد تومان اعتبار مجموع مصوبات دولت در سفر رئیس جمهور بود که از بالاترین رقم‌هایی است که برای البرز در نظر گرفته شد.

بسیاری از مسئولان کشور فکر می‌کنند البرز استانی برخوردار است!

وی افزود: بسیاری از مسئولان کشوری شناخت خوبی از البرز نداشتند و البرز را استانی برخوردار می دانستند ولی ما سعی کردیم مشکلات استان را به بهترین شکل انتقال دهیم. موضوعی مانند اختصاص آب ۲۰ سال دنبال می شد و توانستیم آن را به نتیجه برسانیم.

دولت در کنترل قیمت مواد غذایی عملکرد ضعیفی داشته است

عسگری مهمترین شکایت مردم را در مورد موضوع معیشت عنوان کرد و گفت: تورم قیمت مواد غذایی در ماه‌های گذشته بسیار بالاتر از متوسط کشور بوده و دولت و به خصوص وزارت جهاد کشاورزی عملکرد بسیار ضعیفی داشته و به قول‌ها و وعده‌هایی که داده، عمل نکرده است. اخیرا به جز تذکر، طرح سوال از وزیر جهاد کشاورزی انجام شد. اگرچه به طور کلی شتاب تورم کم شده ولی افزایش تورم در مواد غذایی قابل توجه بوده و هست. اگرچه بخشی از شرایط  متاثر از وضعیت جهانی و همچنین جنگ اوکراین و روسیه که در تامین غلات دنیا نقش موثری دارند، بوده است و باعث تورم سنگین در دنیا شده است.

وی ادامه داد: تنها هشت  ماه از عمر دولت می گذرد. سال گذشته دولت در شرایطی که ۴۵۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه داشت، تحویل داده شد و اکنون ماهانه ۱۰ هزار میلیارد تومان بدون استقراض از بانک مرکزی به تسویه بدهی‌ها می‌پردازد. نباید این موضوعات را نادیده گرفت. ما با فشارهای خارجی و داخلی پیچیده ای روبرو هستیم.

این نماینده در پاسخ به مطالبه مردم اشتهارد درمورد آلودگی های صنعتی این منطقه گفت: در واحد های صنعتی جدید التاسیس در شهرک‌های صنعتی به موضوع بازچرخانی آب تاکید شده تا هم از آلودگی‌ها کاسته شود و هم مصرف آب کاهش یابد. همچنین در سفر ریاست جمهوری اعتباری برای تکمیل تصفیه خانه شهرک صنعتی اشتهارد در نظر گرفته شد. نگاه ما در  زمینه احیای زمین‌های کشاورزی منطقه اشتهارد است تا فقط جنبه صنعتی منطقه مد نظر نباشد.

وی همچنین درمورد تغییر فرمول توزیع ارزش افزوده، گفت: در این مورد به سهم شهرداری‌ها اضافه شد که به این ترتیب حدود ۳۳ درصد به درآمد پایدار مدیریت شهری افزوده شد. طرح دیگری برای اختصاص درصدی از میزان ۹ درصد ارزش افزوده به شهرک‌های صنعتی برای پیشبرد اهدافشان مد نظر است.

وی در پاسخ به موضوع گله‌مندی به کنترل نشدن ورود اتباع خارجی به ایران گفت: در مورد ورود غیر قانونی اتباع خارجی به کشور کمیسیون امنیت ملی در جلسه ای با وزیر کشور به توجه بیشتر بر این موضوع تاکید کردند.

وی در ادامه در مورد حذف ارز ترجیحی تصریح کرد: دولت عزم خود را جزم کرد که ارز ترجیحی را از کالاهای اساسی و دارو حذف کند که بنده نیز یکی از مخالفان این موضوع بودم. زیرا این موضوع باید در شرایط ثبات نسبی اقتصادی و با توجه به تاب آوری اجتماعی باشد. در نتیجه این مخالفت‌ها، دولت متذکر شد که تا زمانی که نسبت به کنترل عوارض حذف ارز ترجیحی اطمینان خاطر حاصل نکند این کار عملی نمی‌شود. زیرا حتی جو روانی حذف ارز ترجیحی باعث افزایش قیمت دارو و مواد غذایی شده است.

وی با اشاره به افزایش بودجه البرز گفت: سرجمع اعتبارات عمرانی استان در لایحه بودجه  را در کل ۷۰ درصد افزایش داده‌ایم که بیشترین میزان از زمان استان شدن است.

عسگری در مورد رسیدگی به شرایط کولبران و مرز نشینان گفت: در خصوص مرز نشینان وزارت کشور در حال پیگیری ایجاد بازارچه‌های مرزی است که با اختصاص سهمیه ای که به مرزنشینان داده می شود به جای کولبری در این بازارچه‌ها به تجارت بپردازند.

انحصار خودرو جفا به مردم بوده است

وی در مورد مطالبه شکستن انحصار خودروی داخلی گفت: طرح واردات خودرو در کمیسیون صنایع عنوان شد که به تایید شورای نگهبان رسید ولی هیات عالی نظارت بر سیاست‌های کلی به این موضوع ایراد گرفت. اکنون با اصرار مجلس در مجمع تشخیص مصلحت مورد بررسی قرار می‌گیرد. در بازار خودرو شرایط انحصاری در طول سالیان ایجاد و باعث شده از لحاظ قیمت و کیفیت به مردم جفا شود. بنابراین باید این انحصار را بشکنیم که یکی از راه‌های آن واردات کنترل شده خودرو به کشور در شرایط ویژه است. اگر خودرو سازان در شرایطی نمی‌توانند نیاز داخلی را تامین کنند به همان میزان واردات داشته باشیم که اکنون در حال پیگیری این مطالبه هستیم.

وی در پاسخ به یکی از خبرنگاران در مورد مداخله نمایندگان استان در موضوع انتصابات گفت: مداخله برای منصوب شدن فردی نداشته و نداریم و هر کس ادعایی در این زمینه دارد با مدرک اثبات کند. اما در موضوعاتی چون منصوب شدن فرد فاقد صلاحیت ورود می کنیم. در انتصابات نه به زد و بند پرداخته ایم و نه در آینده دخالتی در این امور خواهیم داشت.

وی همچنین در پاسخ به گلایه یکی از خبرنگاران در خصوص وضعیت شغلی نامناسب خبرنگاران گفت: در حال حاضر طرحی در مجلس برای خبرنگاران دنبال نمی شود.

طرح صیانت بدون تفاهم با مردم قابل اجرا نیست

وی خط قرمز دولت مردمی را تاب‌آوری اجتماعی دانست و گفت: طرح‌هایی مانند طرح صیانت نباید تبدیل به بازی سیاسی شود. هر جایی که می‌خواهد به این موضوع رسیدگی شود باید با مردم به تفاهم برسیم. اکنون صدها قانونی داریم که اجرا نمی‌شود زیرا در آن موارد با مرذم تفاهم وجود ندارد و نمی‌توان چیزی را به مردم با زور القا کرد.

حذف غربالگری جنین قابل اصلاح است

نماینده کرج، فردیس و اشتهارد در پاسخ به خبرنگار ایسنا در مورد طرح‌هایی مثل طرح صیانت و یا موضوع مربوط به حذف غربالگری سلامت جنین در قانون جوانی جمعیت که در جامعه نگرانی‌هایی را در خصوص متولد شدن فرزندان معلول برانگیخته است، گفت: من هم مانند شما به برخی طرح ها انتقاد دارم. در مورد طرح جوانی جمعیت باید گفت که مزایای زیادی دارد و موضوع حذف غربالگری جنین هم با بررسی های مختلف در کمیسیون بهداشت انجام شد و دیدگاه‌ها در این زمینه متفاوت است ولی در کل بندها وحی منزل نیست و اگر مشکلاتی که گفته شد را داشته باشد  قابل اصلاح است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه گسترش کرج در شرایط فعلی به هیچ عنوان صحیح نیست گفت: طرحی با عنوان الحاق ۲۰۰ هکتار به شهر کرج به شورای برنامه ریزی استان آورده شد که برای جهش تولید مسکن بود که به شدت مخالفت کردم. در شرایط فعلی نیز نمی توانیم پاسخگوی نیازهای استان باشیم.  الحاق و تغییر کاربری ۲۰۰ هکتار به شهر کرج و مسکن سازی در این اراضی فاجعه بزرگی است. این تصمیمات خلق الساعه ناشی از نبود مدیران آشنا به کرج است که حتی حاشیه شهر کرج را نمی‌شناسند. همین حالا کرج هوا ندارد چه برسد به اینکه زمانی ۲۰۰ هکتار هم به این شهر افزوده شود.

این نماینده مردم در مجلس تاکید کرد: اکنون بارگذاری جمعیت ۲۰ برابر توان اکولوژیک کرج است. برای ایجاد مسکن ملی باید بر روی بازسازی بافت های فرسوده و حاشیه شهر تمرکز کرد نه اینکه ۲۰۰ هکتار به شهر اضافه شود.

وی در پایان با بیان اینکه سالانه ۱۲۰ هزار مهاجر، معادل یک شهرستان به البرز اضافه می شود، گفت: ایجاد زیر ساخت های فرهنگی، مدرسه و... برای این تعداد و ایجاد توازن بسیار سخت است. از هیات دولت درخواست کردیم توزیع عادلانه فرصت ها صورت بگیرد. زمانی که شهری هویت واحد و تعلق خاطر به شهر در آن نداشته باشد آمار معضلات فرهنگی زیاد می شود. تا نتوانیم رشد فزاینده مهاجرت را کنترل کنیم موضوع فرهنگ هم در البرز کنترل نمی‌شود.

منبع: ايسنا

ارسال نظر