|
کدخبر: 249468

اولتیماتوم یک هفته‌ای آمریکا به روسیه درباره مذاکرات برجام

دولت آمریکا از روسیه خواسته ظرف یک هفته درخواست خود را برای ضمانت‌نامه کتبی، پس بگیرد.

وال استریت ژورنال نوشت: به گفته یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا، واشنگتن درباره معافیت‌های تحریم‌های مربوط به اوکراین علیه روسیه برای نجات برجام مذاکره نمی‌کند.

این مقام امریکایی گفته است که اگر کرملین از خواسته های دقیقه نودی خود عقب ننشینید، واشنگتن تلاش می کند به توافقی جایگزین بدون وجود روسیه، دست پیدا کند.

این مقام ارشد آمریکایی گفت که کرملین یک هفته فرصت دارد تا درخواست خود را برای ضمانت نامه کتبی، پس بگیرد. چنین تضمین‌هایی می‌تواند مجموعه‌ای از تحریم‌های غرب را که علیه روسیه به دلیل حمله به اوکراین اعمال می‌کند، تضعیف کند.

این مقام ارشد آمریکایی با اشاره به توافق هسته‌ای 2015 که رسماً به عنوان برنامه جامع اقدام مشترک شناخته می‌شود، گفت: «من فضایی برای بحث درمورد امور فراتر از آنچه در چارچوب برجام است نمی‌بینم».

وی افزود: «من فکر می‌کنم که می‌توان گفت که هیچ جایی برای صدور معافیت‌های فراتر از برجام وجود ندارد.»

این مقام با بیان اینکه توافق بین ایران و ایالات متحده «در دسترس است» است، گفت: زمانی که مذاکرات روز جمعه در وین به دلیل درخواست روسیه متوقف شد، تنها چند موضوع مانع از توافق شد. این مقام درخواست‌های روسیه را «جدی‌ترین مانع برای دستیابی به توافق» خواند.

مقامات اروپایی می گویند روسیه قول داده است که در چند روز آینده به خواسته های دقیق خود در بحث تضمین پاسخ دهد.

 این مقام آمریکایی گفت اگر روسیه بر روی خواسته های تضمینی خود فشار بیاورد یا "در هفته آینده" پاسخی ندهد، واشنگتن باید «خیلی سریع یک مسیر جایگزین را در نظر بگیرد.»

 

 

منبع: ايسنا

ارسال نظر