|
کدخبر: 245567

ادعای احمد توکلی درباره حلقه فساد سیستمی و شبکه ای در کشور

دکتر احمد توکلی در مورد چیستی فساد سیستمی گفت: ما با یک حلقه‌ فساد سیستمی و شبکه‌ای مواجه هستیم. گاهی قوانین از آغاز طوری می‌نویسند که اگر آن قانون اجرا شود، فساد شود و منابع به سمت خاصی برود.

سیاست داخلی ادعای احمد توکلی درباره حلقه فساد سیستمی و شبکه ای در کشور

با بیان اینکه فساد مقوله‌ای است که اگر هرچه سریعتر به آن نپردازیم، همه‌گیر می‌شود، گفت: فساد در ابتدا به صورت پراکنده عمل می‌کند و ممکن است بخش اندکی از پرونده‌های قضائی را شامل شود. براساس علم اقتصاد در یک تقسیم‌بندی اگر تقریباً ۱۰ درصد پرونده‌ها درج خصوص رشوه باشد از آن به عنوان فساد اطلاق می‌شود. من الان دقیقا نمی‌دانم در ایران چقدر است اما حس می‌کنم بیشتر است.

وی در ادامه با توضیح اینکه مبارزه با فساد باید از بالا شروع شود، گفت: در گذشته مقاماتی بودند که می‌خواستند زندگی دور از مردم داشته باشند و چون با حقوق‌های آن موقع نمی‌شد از این کارها کرد هنگامی که کسی به آنها تعارف می‌کرد خودشان را می‌فروختند. من آن موقع در روزنامه رسالت بودم و اینها را افشاء می‌کردم.

در حال حاضر گستردگی فساد به این دلیل است که مدیران اجرایی کشور امر به معروف و نهی از منکر را نسبت به خودشان کنار گذاشتند و فقط از موقعیت بالا به مردم دستور می‌دهند که این امر موجب شده است تا به تعبیر حضرت علی (ع) کم کم اشرار بر سر کار آیند.

فساد انواع مختلفی دارد اما ممکن است به تعبیر دیگری سیستمی نباشد. اما به این تعبیر که من می‌گویم قطعاً فساد سیستمی خواهد بود زیرا وقتی ما فساد شخصی در اداره‌ای را آشکار می‌کنیم از چند جای دیگر صدای آن در می‌آید. رهبر انقلاب نیز بارها و بارها فرمودند که با فساد مبارزه کنید اما مسولان آن را جدی نگرفتند به طوری که هم اکنون با فساد شبکه‌ای مواجه هستیم.

 

منبع: آفتاب یزد

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها