|
کدخبر: 240056

راهکار عجیب دولت برای افزایش سرعت اینترنت

وزیر ارتباطات با بیان اینکه برای اینترنت پرسرعت باید نهضتی در کشور ایجاد شود معتقد است تکمیل شبکه ملی اطلاعات نقش مهمی در داشتن اینترنت پرسرعت خواهد داشت.

«پرونده حکمرانی فضای مجازی»؛ تسریع در تکمیل و راه اندازی شبکه ملی اطلاعات، جزو اولویت های اصلی دولت سیزدهم در بخش فناوری اطلاعات قرار گرفته است و رییس جمهور حجت الاسلام و المسلمین دکتر رییسی نیز تکمیل و راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات را یک ضرورت دانسته است.

شبکه ملی اطلاعات در اسناد و قوانین بالادستی

تکمیل شبکه ملی اطلاعات در اسناد و قوانین بالادستی جایگاه ویژه ای دارد؛ در سند طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات ابلاغی از سوی شورای عالی فضای مجازی، اهداف عملیاتی متعددی برای شبکه ملی اطلاعات تا پایان سال ۱۴۰۰ مشخص شده است که از میان آن‌ها می‌توان به مزیت بخشی اقتصادی و تعرفه‌گذاری رقابتی در دسترسی به خدمات کاربردی و محتوای داخلی به میزان حداقل دو برابر و دسترسی به خدمات پایه کاربردی شبکه ملی اطلاعات به میزان حداقل سه برابر رقبای خارجی و در نهایت، مزیت بخشی کیفی در دسترسی به خدمات و محتوای داخلی به میزان پنج برابر نسبت به خدمات محتوای خارجی، امکان اتصال حداقل ۱۰ درصد کاربران با دسترسی مبتنی بر نسل جدید ارتباطات، ایجاد حداقل سه مرکز داده در سه استان، تأمین یک سیستم عامل داخلی امن تلفن همراه وایجاد گذرگاه‌های ایمن داخلی اشاره کرد.

از مهمترین اهدافی که در این سند مورد تاکید قرار گرفته است دسترسی ۸۰ درصدی خانوارها به پهن‌باند ثابت با سرعت دسترسی ۲۵ مگابیت بر ثانیه و پوشش ۱۰۰ درصد کشور برای دسترسی به پهن‌باند سیار با سرعت متوسط ۱۰ مگابیت بر ثانیه است که این مساله می تواند نقش موثری در افزایش سرعت اینترنت کشور داشته باشد.

تکمیل شبکه ملی اطلاعات در دستور کار وزارت ارتباطات

با استقرار دولت سیزدهم تکمیل شبکه ملی اطلات به طور جدی در دستور کار وزرات ارتباطات قرار گرفته است که طبق اعلام عیسی زارع پور از ۵۳ تکلیف سنگینی که برای دستگاه های مختلف مشخص شده است، ۴۰ تکلیف بر عهده وزارت ارتباطات است که بخشی از این تکالیف مرتبط با افزایش سرعت اینترنت است.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه ماموریت اصلی وزارت ارتباطات تکمیل شبکه ملی اطلاعات است، می گوید: شبکه ملی اطلاعات دو بخش دارد: شبکه پرسرعت و باکیفیت و ارائه خدمات کاربردی؛ طبق برنامه ریزی ها با وجود اینکه قرار بر این شده است تا افق ۱۴۰۴ اینترنت پرسرعت و با کیفیت تحقق پیدا کند، ولی تلاش خواهیم کرد این زمان را کوتاه تر کنیم.

وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه داشتن اینترنت پرسرعت مبتنی بر راه اندازی فیبرنوری است تصریح می کند تلاش می‌کنیم تا پایان دولت سیزدهم ظرفیت ۲۰ میلیون پورت فیبرنوری را ایجاد کنیم و بر اساس برنامهریزیبا سرعت و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و راهبری وزارت ارتباطات این کار را انجام می‌دهیم البته این یک طرح ۱۰ ساله می‌باشد که تلاش می‌کنیم در ۳ تا ۴ سال این کار انجام شود.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه در لایحه بودجه ۱۴۰۱، زیرساخت‌هایی برای این موضوع پیش بینی شده است، باید نهضتی در سراسر کشور راه اندازی شود و همه دستگاه‌ها پای کار باشند تصریح می کند: دسترسی به شبکه در همه جای دنیا عموماً از طریق ثابت و همراه انجام می‌شود، اما در بسیاری از کشورهای پیشرفته نسبت دسترسی به شبکه از طریق اینترنت ثابت بسیار بیشتر از همراه است، چون زیرساخت پایدار و ارزان‌تری دارد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه برای داشتن اینترنت پر سرعت باید نهضتی در سراسر کشور راه اندازی شود و همه دستگاه ها پای کار بیایند، گفت: الان اینترنت از طریق سیم مسی در اختیار مردم قرار می‌گیرد که محدودیت سرعت دارد، در ADSL حداکثر سرعت ۱۶ مگابیت بر ثانیه است و فناوری‌های جدید مانند VDSL و XDSL که نسل جدید هستند ۳۰ تا ۵۰ مگابیت در ثانیه سرعت دارند، بنابراین تلاش می‌کنیم کل مسیر، فیبرنوری شود و در عمل محدودیت سرعت برداشته می‌شودوفیبرنوریبا سرعت‌های چند صد مگابیت بر ثانیه و حتی چندگیگاست که در دنیا دنبال می‌شود.

به گفته وزیر ارتباطات سرعت میانگین اینترنت ثابت در کشور بر اساس شاخص‌های جهانی که حدود چند مگابیت بر ثانیه است با انجام فیبرنوری به ده‌ها و چند صد مگابیت بر ثانیه تبدیل خواهد شد.

 

منبع: تسنیم

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها