|
کدخبر: 238358

خطیب زاده: امریکا چیزی بیشتر از برجام مطالبه نکند

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: مذاکرات در وین در سه هفته گذشته پیشرفت‌های قابل توجهی داشته در هر چهار حوزه و در برخی پیشرفت‌ها قابل توجه‌تر و سرعت بهتر بوده و در برخی به خاطر بی عملی‌های طرف مقابل و یا عدم ابتکار و خلاقیت لازم آنها با کندی‌هایی روبرو بوده است.

سیاست داخلی خطیب زاده: امریکا چیزی بیشتر از برجام مطالبه نکند

«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران به تشریح آخرین تحولات حوزه سیاست خارجی پرداخت.

خطیب زاده در پاسخ به پرسش خبرنگاری که آیا فرصت زمانی مشخص شده‌ای تعیین شده برای تصمیم نهایی درباره وین که خطیب‌زاده پاسخ داد: ما از این تنفس‌ها چند باری داشتیم البته مذاکرات در سه هفته گذشته پیشرفت‌های قابل توجهی داشته در هر چهار حوزه و در برخی پیشرفت‌ها قابل توجه‌تر و سرعت بهتر بوده و در برخی به خاطر بی عملی‌های طرف مقابل و یا عدم ابتکار و خلاقیت لازم در طرف‌های مقابل با کندی‌هایی روبرو بوده و توصیه می‌کنیم بعد از بازگشت از پایتخت‌ها با تصمیمات لازم برگردند.

وی گفت: اگر طرف‌های دیگر به ویژه آمریکا وقتی به وین برمی‌گردد تصمیمات خود را اخذ کرده باشد و مطالبات به حق ایران را صحه بگذارد و بیشتر از برجام مطالبه نکند و کمتر از برجام قبول نمی‌کنیم به سرعت می‌توان به توافق پایدار و قابل اتکا رسید.

این دیپلمات ارشد کشورمان درباره مذاکرات وین و این‌که توافق نزدیک است نیز خاطرنشان کرد: آنچه در اتاق‌های مذاکرات انجام می‌شود در فضای عمومی گفته نمی‌شود. اگر فردای بازگشت هیأت‌ها به وین طرف‌های مقابل به آنچه حقوق طبیعی ایران گفته شده و به متونی که داده شده و به خواسته‌های بر حق ایران پاسخ درست داده شود در فردای آن روز می‌توانیم به توافق پایدار برسیم و نیاز به ضرب الاجل های ساختگی نیست. تصمیمات سیاسی باید اتخاذ کنند

وی گفت:‌در بحث رفع تحریم‌ها موضوعات قابل توجه باقی مانده است. در حوزه راستی آزمایی و تضمین‌ها باید پیشرفت‌ها قابل قبول باشد. 

 

منبع: فارس

ارسال نظر